چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
جلد ۱۸ کتاب «هدهد سفید» روانه بازار کتاب شد

رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب «هدهد سفید» گفت: در جلد هجدهم، داستان‌هایی خواندنی با موضوع شهدای پرواز اردیبهشت، کتاب و کتابخوانی، هویت دینی و ملی، انتخابات، محرم و قیام حضرت اباعبدالله (ع)، فلسطین و … دیده می‌شود.

محمدرضا هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای رده سنی کودک و نوجوان گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همکاران من، ارائه خدمات به رده‌های سنی کودک و نوجوان است. در حال حاضر بیش از نیمی از اعضای فعال کتابخانه‌ها را این گروه سنی تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، بخش درخور توجهی از منابع کتابخانه‌ها به این عزیزان اختصاص دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه حدود ۷ میلیون منبع در کتابخانه‌های سراسر کشور، ویژه رده سنی کودک است، توضیح داد: علاوه بر کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان که با عنوان «هدهد سفید» فعالیت می‌کنند، همه کتابخانه‌ها دارای بخش کودک است که البته این بخش، متناسب با موقعیت، متراژ و درجه کتابخانه‌ها، متغیر است و این بخش توسط کتابداران دلسوز، دغدغه‌مند و آموزش‌دیده اداره می‌شود. در کتابخانه‌ها برنامه‌های متعدد فرهنگی نیز برای گروه سنی کودک و گروه سنی نوجوان طراحی و اجرا می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب «هدهد سفید» افزود: یکی از فعالیت‌های فرهنگی نهاد برای رده سنی نوجوان، کتاب «هدهد سفید» است. اولین جلد این مجموعه در سال ۱۳۹۷ منتشر شد و تاکنون ۱۸ جلد از این مجموعه در اختیار نوجوانان عزیز قرار گرفته است.

هراتی درباره اهداف این کتاب گفت: تولید محتوای مناسب برای رده سنی نوجوان، استفاده از ظرفیت محافل ادبی و قرآنی نهاد کتابخانه‌ها، ایجاد پیوند بین نویسندگان و اهالی فرهنگ با نوجوانان، شناسایی استعدادهای نویسندگی در سراسر کشور، پرورش توان نویسندگی اعضای کتابخانه‌ها و … بخشی از اهداف این کتاب است. بیش از نیمی از محتوای این کتاب توسط خود نوجوان‌ها تهیه می‌شود؛ این مهم‌ترین ویژگی و برجستگی این کتاب است. بخش ضمیمه در هر جلد، توسط اعضای کتابخانه‌های سراسر کشور تولید می‌شود. ضمیمه جلدهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ به ترتیب توسط نوجوانان استان‌های مازندران، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی تولید شده است.

او درباره جلد ۱۸ کتاب «هدهد سفید» گفت: در جلد هجدهم کتاب «هدهد سفید»، داستان‌هایی خواندنی با موضوع شهدای پرواز اردیبهشت، کتاب و کتابخوانی، هویت دینی و ملی، انتخابات، محرم و قیام حضرت اباعبدالله (ع)، فلسطین و … دیده می‌شود. علاوه بر داستان، شعر، مصاحبه، نمایشنامه، سفرنامه، خاطره، معرفی کتاب و … نیز در این جلد گنجانده شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از جلد هجدهم، بخش «رادیو هدهد سفید» هم فعالیت خود را آغاز کرده و به شکل کیو.آر کد در کتاب درج شده است تا علاقه‌مندان با تلفن همراه بتوانند از این امکان استفاده کنند. این رادیو را خودِ نوجوان‌ها اداره می‌کنند و عوامل آن از جمله مجری، کارشناس و … نوجوانان عزیز هستند. این برنامه هر بار در یکی از کتابخانه‌ها ضبط می‌شود. خوانش بخش‌های کتاب، گفت‌وگو با نویسندگان، معرفی کتاب و گپ‌وگفت درباره کتاب «هدهد سفید» و دیگر کتاب‌های مناسب نوجوانان از بخش‌های رادیو هدهد سفید است.

او یادآور شد: نوجوانانی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه گویندگی و مجری‌گری هستند می‌توانند برای غنای این برنامه، اعلام آمادگی کرده و با رادیو هدهد سفید همکاری کنند.

محمدرضا هراتی با بیان اینکه کتاب «هدهد سفید» متعلق به نوجوانان سراسر کشور است عنوان کرد: از همه نوجوانان عزیز دعوت می‌کنم در تولید محتوای کتاب «هدهد سفید»، به ما کمک کنند. این کتاب برای نوجوانان است؛ آن‌ها هم مخاطب کتاب هستند و هم نویسنده آن. ما دستِ یاری به طرف همه اهالی قلم نیز دراز کرده‌ایم و امیدواریم با کمک اهل قلم و صاحبان اندیشه، بتوانیم گامی در تولید محتوای مناسب برای رده سنی نوجوان برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط