جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
آغاز طرح «هر مجتمع‌مسکونی، یک کتابخانه» در نیشابور

خراسان‌رضوی - انجمن کتاب پرواز سیمرغ با طرحی نوآورانه با عنوان «هر مجتمع؛ یک کتابخانه» گامی مهم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _ یحیی شکفته: در عصر دیجیتال و با گسترش فناوری‌های نوین، گرایش به مطالعه کتاب‌های چاپی در بسیاری از جوامع کاهش یافته است. با این حال، اهمیت کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های گسترش دانش و فرهنگ، همواره پابرجاست.

در این راستا، انجمن کتاب پرواز سیمرغ با طرحی نوآورانه تحت عنوان «هر مجتمع؛ یک کتابخانه» گامی مهم در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته است و فرهنگ کتابخوانی را به قلب زندگی شهری آورده است.

تلاشی برای ایجاد عادت کتابخوانی در میان خانواده ها

این طرح برای اولین بار در نوروز ۱۴۰۳، در یکی از مجتمع‌های مسکونی در نیشابور اجرا شد و از آن روز به مرور در دیگر مجتمع‌های مسکونی این شهر با قدمت و با تاریخی ادامه پیدا کرده است.

محمد احمدآبادی، مدیر انجمن کتاب پرواز نیشابور در رابطه با این طرح به خبرنگار ایبنا گفت: طرح «هر مجتمع؛ یک کتابخانه» نه تنها به افزایش دسترسی آسان افراد به کتاب‌های ارزشمند کمک می‌کند، بلکه تلاشی است برای ایجاد عادت کتابخوانی در میان ساکنان مجتمع‌های مسکونی.

دسترسی آسان

وی افزود: با ایجاد کتابخانه‌های قابل حمل و نصب آن‌ها در لابی هر مجتمع، ساکنان به سادگی می‌توانند به کتاب‌های مختلف دسترسی داشته باشند و این امکان به ویژه برای کودکانی که شاید دسترسی کمتری به کتابخانه‌ها دارند، فرصت مناسبی فراهم می‌آورد همچنین این طرح می‌تواند الگویی برای پروژه‌های بزرگتر و گسترده‌تر در سطح کشور باشد.

استقبال ساکنان آپارتمان‌ها از این طرح

احمدآبادی ادامه داد: طرح هر «مجتمع مسکونی، یک کتابخانه»، به همت «انجمن کتاب پرواز سیمرغ» برای اولین بار در یک مجتمع مسکونی چند واحدی در خیابان تختی نیشابور در نوروز ۱۴۰۳ اجرا شد و پس از استقبال از این طرح توسط آپارتمان‌نشینان این مجتمع، ما این طرح را در چند مجتمع مسکونی دیگر هم پیاده‌سازی کردیم.

این طرح گامی برای اجرای پروژه‌های بزرگتر کتابخوانی است

این پیشکسوت عرصه کتابخوانی و کتابداری در خصوص هدف سامان‌بخشی و پیاده‌سازی چنین پروژه ای اظهار کرد: این طرح گامی برای اجرای پروژه‌های بزرگتر کتابخوانی است. ایجاد کتابخانه های زنجیره ای در مراکز پر رفت و آمد سرانه مطالعه در کشورمان را بالا خواهد برد.

وی افزود: دسترسی به کتابهای ارزشمند از دیگر اهداف این طرح است که پس از بحث و گفتگو با دیگر اعضای انجمن کتاب پرواز نیشابور به آن رسیدیم، همچنین اینکه از ظرفیت نذر کتاب هم می‌توان در این طرح بهره برد.

احمدآبادی پوشش فرهنگی جمعیت های بزرگتر، معرفی کتابهای ارزنده و.. را از دیگر اهداف طرح فرهنگی «هر مجتمع؛ یک کتابخانه» عنوان کرد.

دعوت از شهروندان برای پیوستن به این پویش

وی اظهار کرد: ما برای اینکه فرهنگ کتابخوانی در متن زندگی مردم وارد شود، جامعه هدف خود را مجتمع های مسکونی پرجمعیت مثل مجتمع های مسکن مهر، فولاد، ایران شرق و … در نظر گرفتیم که با تهیه و در اختیار گذاشتن کتابخانه قابل حمل و نصب در لابی هر ساختمان چندواحده، انجام شد و در این راستا از شهروندان کتاب دوست و کتابخوان نیشابوری دعوت می کنیم تا به این پویش بپیوندند.

احمدآبادی بیان کرد: سازه کتابخانه ای این طرح به گونه ای طراحی و تعبیه می شود که کودکان هم به آن دسترس داشته باشند. این طرح نقشی کلیدی در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه ایفا خواهد کرد چراکه با ایجاد دسترسی آسان به کتاب‌ها، همگان را به خواندن و یادگیری ترغیب می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها