چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
سید عبدالله انوار در مقام فهرست‌نویس به تعالی فرهنگ کمک کرد

نجفقلی حبیبی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: وجود سیدعبدالله انوار در فهرست‌نویسی به تعالی فرهنگ کمک کرد. فهرست‌نویسی او با افراد دیگر متمایز است و او بسیار عمیق کار کرده است، تفاوت کار او با دیگران عمق علاقه او به کار و تحقیق را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نجفقلی حبیبی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم افتتاح تالار کتابخانه شخصی سید عبدالله انوار که به مناسبت بزرگداشت مقام این استاد فقید در صدمین سال تولدش ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در مرکز ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: استاد انوار از بزرگان کشور بود و سابقه طولانی در کتاب، کتابخوانی، فهرست‌نویسی و تربیت جوانان داشت.

وی با بیان اینکه او سال‌ها عمرش را در کتاب و کتابداری سپری کرد، افزود: امروز دو کار بزرگ انجام گرفته است، اول فرصتی فراهم شد تا قدر زحمات او را بدانیم و دیگر اینکه به یاد او سالنی افتتاح شد و یاد او زنده خواهد ماند.

حبیبی بیان کرد: در اواخر سال ۱۳۴۰ به عنوان دانشجو در ساختمان قدیم کتابخانه ملی به حضور او رسیدم، در بین کتاب‌ها نشسته بود و به نوعی در بین کتاب‌ها غرق شده بود، به عنوان یک دانشجو سلام کردم، او با بزرگواری پاسخ داد و با مهربانی با من برخورد و مرا راهنمایی کرد. او با بزرگواری افراد را می‌پذیرفت و با آنها برخورد می‌کرد.

وی گفت: استاد انوار چند بار بیان کرده بود که مسئولیت کتابخانه‌ام را می‌خواهم به تو بسپارم اما من قبول نکردم و گفتم کار به این بزرگی از عهده من خارج است. سپاسگزارم که امروز این فضا افتتاح شد تا مکانی برای تمام علاقه‌مندان به او وجود داشته باشد. او در حوزه علمی و تخصص‌های مختلف صاحبنظر و از شخصیت‌های علمی کشور بود.

نجفقلی حبیبی افزود: وجود او در فهرست‌نویسی به تعالی فرهنگ کمک کرد. فهرست‌نویسی او با افراد دیگر متمایز است و او بسیار عمیق کار کرده است، تفاوت کار او با دیگران عمق علاقه او به کار و تحقیق را نشان می‌دهد. او با اینکه معلم رسمی دانشگاه نبود اما منزلش مرکز تعلیم بود. کتابداری، معلمی و تعلیم افراد و روش تحقیق در رفتار او بارز است.

وی با بیان اینکه امروز در فهرست‌نویسی ضعیف هستیم، گفت: ما تجربه آثار استاد انوار و دیگران را داریم اما از لحاظ فهرست‌نویسی در کل ضعیف هستیم. چه کسانی باید افرادی را تربیت کنند تا فهرست‌نویسی عمیق داشته باشند. فهرست‌نویسی به افراد اهل مطالعه کمک می‌کند و این فهرست‌ها منابع دقیق را نشان می‌دهند و بهترین معلم‌ها و راهگشا هستند. از اهل تحقیق درخواست می‌کنم که راه او را پیش بگیرند و به کار خود عمق ببخشند. هنوز هزاران نسخ خطی وجود دارد که فهرست‌شان کامل نیست و فهرست‌نویسی علمی نشده است.

حبیبی افزود: کتابخانه ملی باید به عنوان متولی افرادی را تربیت کند که در کار فهرست‌نویسی متخصص شوند. کار فهرست‌نویسی کار ساده‌ای نیست و در جهان اعتبار علمی دارد. ناگفته نماند که برگزاری چنین مراسمی تشویقی برای جوان‌ترهاست. بسیاری از نسخ خطی ما آنچنان که باید معرفی نشده و این گام مثبت باید برداشته شود.

این گزارش تکمیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها