شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
«ایران زمین»؛ فروشگاهی در همسایگی حکیم هزاره‌ها

همدان - «ایران زمین» در همسایگی حکیم هزاره‌ها، فروشگاه کتابی در پرترددترین خیابان همدان است که فارغ از هیاهوی شهر نشر علم می‌کند.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سیده فریده حسینی فرزام: همسایه دیرینه حکیم هزاره‌هاست، سال‌هاست رفت و آمد زیادی به فروشگاهش می‌شود، گاه می‌آیند و می‌خوانند و می‌روند، گاه می‌آیند و می‌پرسند و می‌جویند، اینجا «ایران زمین» است فروشگاه کتابی در قلب دیار هگمتانه و در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های همدان که کتاب‌هایش با حساسیت خاص فروشنده در قفسه‌ها چیده است.

«ایران زمین» فروشگاهی در ابتدای خیابان پاستور که با وجود متراژ تقریبی ۳۰ الی ۳۵ متری اما نام و آوازه‌اس بس بزرگ و جاافتاده در بین همدانی‌هاست، گنجینه‌ای از کتبی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ادبی و….

بوستان سعدی را در قفسه کناری می‌بینم و روبرویم شاهنامه فردوسی جا خوش کرده است، اشعار سهراب سپهری جان می‌دهد به خواندن و حافظ‌هایی که فرصتی برای تفال می‌طلبد، امااما کتاب‌هایی در باب جهان بینی و معضلات اجتماعی هم کم در فروشگاه وجود ندارد و این یعنی ایران زمین همه سلیقه‌ها را در نظر گرفته است.

این فروشگاه در دو طبقه جانمایی شده که طبقه دوم آن به کتب کودک و نوجوان اختصاص یافته و به صورت تخصصی ادبیات کودک و نوجوان را ارزیابی و چیدمان کرده است.

برای ورود به بخش کودک و نوجوان از پله‌های انتهایی فروشگاه راهی طبقه دوم می‌شوی و همانجاست که رنگ‌ها و تصاویر تو را به دنیای کودکانه‌ای می‌برد که فارغ از دنیا غرق در ادبیات کودکی می‌شوی.

از دیگر همسایه‌های ایران زمین اگر بخواهم بگویم اکثریت آنها بوتیک هستند اما در چند قدمی آن مرکز اورژانس و فرمانداری همدان قرار دارند که شاید همین مراکز در شلوغ و پرتردد بودن این خیابان بی‌تاثیر نباشند.

«ایران زمین»؛ فروشگاهی در همسایگی حکیم هزاره‌ها

پژمان نصیری شرف، مسئول فروشگاه کتاب ایران زمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بنده اکنون ۴۳ سال سن دارم، اما سابقه کتابفروشی من به دوران دانشجویی‌ام برمی‌گردد اما سابقه تاسیس ایران زمین از سال ۸۰ است و پدرم آن را تاسیس کرده است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام تحصیل تقریباً از سال ۹۰ در کتابفروشی مشغول کار شدم و اکنون آنچه می‌بینید ماحصل کار است.

نصیری در خصوص اقدامات خلاقانه در کتابفروشی عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال اخیر همواره جلسات کتابخوانی داشتیم، یک دوره جلسات ما در کتابخانه مرکزی تشکیل می‌شد اما همواره مستمر بوده است.

«ایران زمین»؛ فروشگاهی در همسایگی حکیم هزاره‌ها

وی با بیان اینکه کلاس‌های داستان‌نویسی هم یک دوره برگزار کردیم، افزود: پروژه کودکی هم داریم که خارج از فضای فروشگاه قرار است انجام دهیم که در زمان دیگری اعلام خواهیم کرد.

مسئول فروشگاه کتاب ایران زمین گفت: طبقه بالای فروشگاه به کودکان و نوجوان اختصاص یافته است اما فرایند تهیه کتاب برای ما مهم است و هر کتابی که به صرف پرفروش بودن تهیه نمی‌کنیم و حتماً از چند مشاور کودک کاربردی بودن کتاب‌ها را جویا می‌شویم و محتوای کتاب برای ما مهم است.

«ایران زمین»؛ فروشگاهی در همسایگی حکیم هزاره‌ها

وی نظارت بر قیمت‌گذاری کتاب را در ترویج کتابخوانی موثر دانست و گفت: امروز نرخ کتاب به معنای واقعی کلمه گویی در بازار آزاد به فروش می‌رسد و هرچه که ناشر بر کتاب قیمت می‌گذارد، همان است و معیاری از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد.

نصیری با تاکید بر اینکه بر نحوه توزیع کتاب باید نظارت صورت گیرد گفت: کتاب یک کالای فرهنگی است و اصولاً کالای فرهنگی در بساطی‌های کف خیابان نیست و اینکه در جایگاه بنزین و دستفروشی کتاب بفروشند، درست نیست و حتماً کتاب‌های مفیدی هم نیست.

«ایران زمین»؛ فروشگاهی در همسایگی حکیم هزاره‌ها

وی حمایت از کتابفروشی‌ها از سوی ارشاد را مهم دانست و عنوان کرد: دولت قبل تمام تلاش خود را صرف حمایت از ناشران کرد و کتابفروشی‌ها دیده نشدند در حالی که کتابفروشی‌ها مهمترین نماد فرهنگی شهر هستند.

وی در خصوص سامانه بازار کتاب نیز بیام کرد: امروز باید هر سامانه‌ای به گونه‌ای باشد که استفاده آن برای کاربر راحت باشد اما این سامانه اینطور نیست و فرایند خرید پیچیده است.

نصیری یادآور شد: باید یارانه کتاب و سقف خرید کتاب به نسبت تورم سالانه بالا برده شود و فرایند خرید حضوری نیز باید در سامانه لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها