سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
روایت نویسان در اهواز خیمه می‌زنند

خوزستان- کارشناس ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان نیاز به تقویت روایت نویسی است، گفت: اولین اردوی سه روزه روایت‌نویسی از فردا سه شنبه در خوزستان برگزار می‌شود.

امین نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، عنوان کرد: اولین اردوی سه روزه روایت نویسی خوزستان به همت باشگاه ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان از ۱۷ مرداد ماه به مدت سه روز در اهواز برگزار می‌شود.

نجیبی با بیان اینکه پیش از این دوره‌های پیوسته روایت‌نویسی به‌صورت پراکنده برگزار می‌شد، اظهار کرد: این دوره متفاوت با حضور مدرسان برجسته کشوری همچون آزاده جهان احمد، از اصفهان، مکرمه شوشتری از تهران و اسماعیل هاشم آبادی از مشهد در قالب اردوی سه روزه روایت‌نویسی را به شرکت‌کنندگان اموزش می‌دهند.

وی افزود: مدرسان رویداد روایت‌نویسی در این سه روز به صورت تمام وقت در دسترس هستند و نیز شرکت‌کنندگان می‌توانند در فضای تعاملی با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

این کارشناس ادبی حوزه هنری خوزستان با توضیح اینکه ۴۰ متقاضی در این دوره ثبت‌نام و آثار ارسال کردند، تصریح کرد: پس از بررسی آثار شرکت‌کنندگان، از بین این تعداد ۳۰ نفر شرابط حضور در دوره را احراز کردند.

نجیبی ادامه داد: ملاک ارزیابی آثار نقاط ضعف و قوت و فاکتورهای فراز و فرود داستان‌ها بود که در پایان دوره بین سه تا چهار نفر که قلم مستعدی دارند، برای تالبف کتاب انتخاب می‌شوند.

وی گفت: پس از پایان اردوی آمورشی روابیت نوبسی به منتخبین دوره موضوع پژوهشی برای نوشتن روایت و داستان ارائه می‌شود و زیر نظر مشاوران حوزه و استادان، پژوهش‌ها در قالب کتاب منتشر می‌شوند.

نجیبی با تاکید بر اینکه اردوی روایت‌نویسی فرصت خوبی برای آسیب‌شناسی گونه روایت در ادبیات به شمار می‌آید، اظهار کرد: روایت‌وارداتی تاره پا گرفته و تاکنون در زمینه روایت به شکل اکادمیک تخصصی پرداخته نشده است و متاسفانه اغلب، خاطره‌نگاری، مستندنگاری، مستند داستانی به عنوان روایت آورده می‌شود.

وی افزود: ناشناخته بودن روایت موجب آشفتگی ناشران از گونه روایت شده و آثار دیگر همچون سفرنامه، داستان مستند و… با نام روایت منتشر و تاکنون روایت نتوانسته عمومیت پیدا کند.

مدرسان دوره پیش از این در کارنامه کاری خود، استاد اسماعیل هاشم آبادی مسئول آموزش تاربخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، محقق ناریخ شفاهی و مدرس ۴۰ دوره آموزشی در سراسر کشورو…، استاد مکرمه شوشتری عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نویسنده کتاب «دختر مو درختی»، نویسنده داستان همشهری، داستان، سان و ناداستان و…، استاد جهان احمدی ممتقد و نویسنده کتاب «۸ وقتی قرار شد بمانی»، «الجمیل» و…، دبیر مجموعه روایت «مرثیه‌ای بر یک رهایی» ثبت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها