سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
رای هوشمندانه مردم در انتخابات فرصت خلق امید را فراهم کرد

نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف به‌عنوان نهمین رئیس قوه مجریه گفت: با لطف خدا، تدبیر رهبر معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری جمهوری، فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش آغاز شد.

پزشکیان طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، با حضور در مجلس شورای اسلامی و در آیینی که در آن روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم و جمعی از مقامات ارشد کشوری و لشگری حضور داشتند، متن سوگندنامه را قرائت و امضا کرد.

رئیس جمهور پس از آیین تحلیف در سخنانی با بیان اینکه حضور در خانه ملت برای به‌عهده گرفتن بار امانت جمهوری اسلامی ایران چنان‌که اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده، یک لحظه تاریخی و مسئولیت‌ساز است، گفت: با لطف خدا، تدبیر رهبر معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری جمهوری، فرصتی نو برای ایران و جهان گشود؛ فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری زندگی مردم، فرصت شنیدن خواسته‌های مردم و اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از بحران‌های پیش رو.

وی افزود: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری ملی درون حکمومت میان حکومت و جامعه است؛ دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان، عهده‌دار مسئولیت خواهد بود، دولت وفاق ملی است و خود را متعلق به همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی می‌دانم.


نهمین رئیس جمهور ایران با بیان اینکه با محور همگرایی التزام به قانونی اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است، ادامه داد: قانون اساسی میثاق ملی ماست و سند چشم‌انداز آینده مشترک را ترسیم کره و سیاست‌های کلی، روش مورد توافق برای رسیدن به این چشم‌انداز را روشن می‌کند.


به گفته پزشکیان، در سند چشم‌انداز، ایران کشوری توسعه‌یافته، با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل و با تاکید بر مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی و حفظ حقوق انسان‌هاست.

در متن سوگندنامه رئیس جمهور آمده است:


بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم.


در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

پیش از سخنان رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف در سخنانی با بیان اینکه امروز روزی است که می‌گوییم که بر سر عهدی که با مردم بسته‌ایم خواهیم ماند، گفت: ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف، گروه، مذهب و زبان و غیره خواهیم ساخت، ما ایران را با همدلی همه اقوام ایرانی خواهیم ساخت.


وی افزود: امروز روز تاریخی است که دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می‌خورد، متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.
قالیباف با بیان اینکه مجلس شواری اسلامی از تمام ابزارهای خود استفاده خواهد کرد تا دولت جدید را حمایت کند، عنوان کرد: مطابق رهنمود رهبری موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و مجلس خود را کنار دولت تعریف می‌کند.


وی با طرح این موضوع که همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، طیق قانون اساسی، در یک انتخابات کاملاً رقابتی و سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشورمان انتخاب شد، ادامه داد: این امر حاکی از ثبات و اقتدار مثال‌زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.


به‌گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز شروع یک دوره جدید و پُرافتخار از حیات انقلاب اسلامی است. امروزه نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است؛ اینکه ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که بسته‌ایم خواهیم بود.

قالیباف با بیان اینکه امروز شروع یک دوره جدید و پُرافتخار از حیات انقلاب اسلامی است، گفت: انقلابی که قریب به پنج‌دهه در مسیری پُرشکوه و تمدن‌ساز آغاز شده است، امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است.


به‌گفته وی، اینکه ما ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که با مردم و شهدای انقلاب بسته‌ایم خواهیم ماند و ایران با همدلی همه ایرانیان از هر طیف، گروه، قوم و مذهب و زبان خواهیم ساخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز، روز تاریخی است، تاکید کرد: امروزه روزی است که نه‌تنها دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می‌خورد بلکه متعهد می‌شویم برای پیشرفت و اعتلای کشور و تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.

به گزارش ایبنا؛ مسعود پزشکیان با بیش از چهار دوره نمایندگی مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات در کارنامه خود، توانست در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به‌عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شود.

مراسم تنفیذ رییس جمهور یکشنبه ۷ مردادماه با حضور جمع زیادی از شخصیت‌های کشوری و لشکری در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها