شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
تبلور عشق پدر و فرزندی در «غوره غوره عسل زنبوره»

همدان - کتاب«غوره غوره عسل زنبوره» از عشق سخن می‌گوید، عشق پدر و فرزندی، محبت پدر به فرزندش که او را با نامی خاص صدا می‌زند، برایش شعر می‌خواند و قربان صدقه‌اش می‌رود، اما وقتی جنگ می‌شود برای حفظ وطن و اعتقاداتش از فرزندش می‌گذرد.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد برخوردار دانش‌پژوه دکتری جامعه شناسی: ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان بسیار موثر است چرا که آنها در سنی قرار دارند که می‌توانند هر چیزی را به عنوان الگوی خود قرار داده و از آن پیروی کنند، به همین دلیل خانواده‌ها و نظام آموزشی و متولیان فرهنگی و پژوهشی کشور باید دقت زیادی در این مورد داشته باشند.

توجه درست به ادبیات کودک، این امکان را برای او فراهم می‌سازد که تفکر عمیق‌تری نسبت به محیط پیرامون خود داشته باشند.

کودکان می‌توانند یاد بگیرند که ادبیات را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند. کتاب‌ها با تصویرسازی درست و اصولی می‌تواند محرک عالی برای زبان شفاهی و نوشتاری کودکان باشند.

در قالب کتاب امکان این مسئله فراهم می‌شود که مفاهیم ارزشمند اخلاقی را به کودکان آموخت، فضائل اخلاقی و رفتاری که باعث رشد و تکامل آنها می‌شود و در مسیر درست از زندگی آنها را راهنمایی خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین فضایل، فضیلت اخلاقی است که می‌شود به کودکان آموخت، پرورش روحیه بخشش، گذشت، ایثار، فداکاری و بخشندگی را در کودکان با این فضلیت ایجاد کنیم.

بخشش و بخشندگی کار بسیار سختی است ولی از نظر اخلاقی و عرف و جامعه، کار پسندیده‌ای محسوب می‌شود، آموزش بخشش در کودکان باعث ایجاد آرامش اخلاقی بیشتری در زندگی و روابط آن‌ها می‌شود.

دور نشدن از اصالت‌ها، حفظ ذائقه اصیل ایرانی اسلامی و حفظ احترام و تکریم در بین اعضای خانواده از دیگر مفاهیم ارزشمند اخلاقی است که باید به کودکان و نوجوانان مرتب یادآوری شود و کتاب یکی از بهترین راه‌های انتقال این مفاهیم است.

ادبیات پایداری مرتبط با کودکان نیز سعی دارد با معرفی الگوهایی تاثیرگذار که خط و مشی آنها در رفتار و گفتار سراسر مملو از فضائل اخلاقی است، کودکان را با این مفاهیم ارزشمند آشنا کنند.

تبلور عشق پدر و فرزندی در «غوره غوره عسل زنبوره»

نویسندگان این عرصه هم با علم به این دغدغه سوژه‌های خود را انتخاب می‌کنند، یکی از کتاب‌هایی که وارد بازار نشر شده است و در نمایشگاه کتاب بازخورد خوبی داشت و مخاطب خودش را پیدا کرد، کتاب غوره غوره عسل زنبوره است.

این کتاب برشی است از یک زندگی و از یک کتاب که برای بزرگسالان نگاشته شد، کتابی موفق که در مدت کوتاهی در سراسر ایران و حتی در سطح بین‌المللی خوش درخشید.

زندگی یک خانواده اصیل ایرانی که همه اعضای این خانواده روایت خودشان را دارند اما بر محور پدر خانواده به نام حاج جلال حاجی بابایی است.

حاج جلال پدرانه‌ای است که با هر برگش که تورق می‌کنی به یک تجربه می‌رسی، تجربه نیک زیستن، تجربه مبارزه با ناملایمات با صبوری و حوصله، بامدد ایمان و اعتقاد، تجربه گذشتن و گذاشتن برای به دست آوردن رضایت الهی.

همه این مفاهیم ارزشمند و فضائل اخلاقی حیف است اگر کودکان از آن بی‌بهره باشند چرا که این خانواده پرورش دهنده کودکانی است که در بزرگسالی الگویی می‌شوند تحسین برانگیز.

باید راه و روش این الگو قرار گرفتن را به کودکان آموخت کاری که یکی از نویسندگان خوش ذوق انجام داده است.

خانم لیلا گودرزیان‌فر نویسنده حوزه ادبیات پایداری، کتابی را به نگارش درآورده است. از یک برش زندگی حاج جلال برای کودکانی که شاید حوصله و سواد خواندن این کتاب را نداشته باشند اما دلیلی نمی‌شود که از درس‌های این زندگی بی‌بهره باشند.

کتاب غوره غوره عسل زنبوره بازبانی ساده روایت‌گر ارزش‌های اخلاقی است، این کتاب سعی در بیان مفاهیم ارزشمندی چون احترام تکریم اعضای یک خانواده به یکدیگر، ایثار و از خودگذشتگی، پا گذاشتن روی خواسته‌های نفس و در نهایت رسیدن به تکامل انسانی.

این کتاب به زبانی کودکانه بیان کننده این مسئله است که الگوها و قهرمان‌های واقعی که کودکان این مرز و بوم باید آنها را سرمشق خود در زندگی قرار دهند، قهرمان‌هایی است که در این سرزمین رشد کرده‌اند نه قهرمان‌های پوشالی است که در تهاجم فرهنگی غرب مورد تایید است.

کتاب غوره غوره از عشق سخن می‌گوید، عشق پدر و فرزندی، محبت پدر به فرزندش که او را با نامی خاص صدا می‌زند.برایش شعر می‌خواند و قربان صدقه‌اش می‌رود، با سختی و مشقت پرورشش داده است اما وقتی جنگ می‌شود برای حفظ وطن و اعتقاداتش از فرزندش می‌گذرد ولی با همان حس عاطفه و عشق و این همان مفهوم ایثار است از آنچه که دوست داری باید بگذری تا به تکامل انسانی برسی.

کتاب غوره غوره عسل زنبوره، کتابی است که مخاطب را دعوت می‌کند به یک داستان عاطفی قدرتمند، مسئله‌ای که متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها به فراموشی سپرده شده است و شاید این کتاب تلنگری باشد برای پیدا کردن این نقطه قوت اصیل ایرانی اسلامی.

پایان کتاب ما با موضوع دفاع مقدس آشنا می‌شوم، مفهوم دفاع مقدس جدای از ایثار و گذشت نیست، از آنجایی که پرداختن و انتقال مفاهیم مربوط به جنگ و دفاع مقدس ظرافت‌های لازم خود را در کتاب کودکان می‌طلبد، به نظر می‌آید نویسنده به خوبی از پس کار برآمد.

و در نهایت این جمله شهید سلیمانی ناخودآگاه برای ما تداعی می‌شود که (شرط شهید شدن شهیدانه زندگی کردن است).

نام کتاب بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.این نام برگرفته است از یک حس قشنگ پدر به فرزندش، از یک لالایی مادر برای پسرش، این نام کتاب را لبریز از احساس کرده است.حس‌های ماندگار، حس دلنشین دوست داشتن و عشق ورزیدن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها