چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
«تاریخ حفیظ‌الله خانی» دربردارنده وقایع تاریخی و رویدادهای زمان نواب ارکات است

وقایع تاریخی کتاب «شرف‌نامه» درباره رویدادهای زمان نواب ارکات است و از زمان حکومت والاجاه سوم شروع و با مرگ محمداعظم‌جاه محمدمنصور خان بهادر و نایب الحکومتی عظیم‌جاه را دربرمی‌گیرد و درباره تولد محمد غوث‌خان والاجاه پنجم و چگونگی جانشین او اطلاعات ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «شرف‌نامه» یا «تاریخ حفیظ‌الله خانی» تألیف محمد اولیاء نایطی شافعی و تصحیح سعید میرمحمدصادق از سوی انتشارات سنگلج منتشر شد. این کتاب پس از مقدمۀ مصحح به شرف‌نامه (تاریخ حفیظ‌الله خانی)، تصاویر نسخۀ خطی و نوابان ارکات، فرمانداران کل هند هم‌زمان با نوابان ارکات، فرماندار کل هند (۱۸۳۳ ۱۸۵۸)، فرماندهان کل قوای نظامی بریتانیا هندی هم‌زمان با نوابان ارکات، فرماندهان مدراس هم‌زمان با نوابان ارکات، واژه‌نامه (فارسی، عربی، اردو، هندی، ترکی) و واژه‌های فرنگی به‌کاررفته در متن است. نمایه‌ها، کتاب‌نامه و کلیدواژه‌ها پایان‌بخش کتاب را شامل می‌شود.

«شرف‌نامه» یا «تاریخ حفیظ‌الله خانی» تألیف محمد اولیاء نایطی شافعی است که دربارۀ تاریخ نوابان ارکات یا کرانک است که برای شناخت تاریخ شبه‌قاره در اواخر سدۀ دوازدهم و اوایل سدۀ سیزدهم قمری، شهر مدراس و رابطۀ نواب ارکات با کمپانی هند شرقی انگلیس اثر درخور توجهی است. ارکات از شهرهای قدیمی هند است که قدمت آن به حدود هزارۀ دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. اورنگ‌زیب گورکانی پس از تصرف این ناحیه در سال ۱۲۱۲ قمری ادارۀ آن را بر عهدۀ داودخان گذاشت. او تا سال ۱۱۲۲ آن را اداره کرد و پس از آنکه به حکومت گجرات فرستاده شد، محمدسعید معروف به نواب سعادت‌الله ان به حکومت ارکات منصوب شد. وی و جانشینانش از شیعیان هند بودند و به قوم نوائط تعلق داشتند. وی همواره از نظام‌الملک آصف‌جاه بنیان‌گذار آصف‌جاهیان دکن اطاعت می‌کرد.

نواب ارکات در طی حکومت خود در شهر ارکات به شعر و ادب فارسی و علوم دینی توجه خاصی نشان دادند؛ زیرا به سبب آشفتگی اوضاع و ضعف دربار گورکانیان پس از مرگ اورنگ‌زیب، دانشمندان و شاعران و حتی امیران و دولت‌مردان از دهلی و شهرهای دیگر راهی دکن و ارکات شدند؛ طوری که این شهر یکی از مراکز مهم شعر و ادب فارسی و فرهنگ اسلامی در هند شد. انورالدین خان هرچند درگیر جنگ‌های داخلی بود، به ادبا نیز توجه داشت و در عرفان دلبستۀ سلسلۀ قادری بود و به همین دلیل پذیرای بزرگان و نامداران فرهنگ و ادب فارسی بود که از جمله می‌توان به سید شاه عبداللطیف معروف به غلام محی‌الدین ذوقی ویلوری از صوفیان قادری و نویسنده و شاعر فارسی‌گوی شبه قاره اشاره کرد.

در دوران نواب ارکات این شهر وجهۀ فرهنگی مهمی داشت؛ اما پس از آنکه دستگاه نواب ارکات برچیده شد و حکومت ارکات و نواحی آن در دست انگلیسی‌ها قرار گرفت، این شهر از رونق و اعتبار افتاد و مدارس که از پایگاه‌های مهم کمپانی هند شرقی شده و مرکز سیاسی و بازرگانی یافته بود، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر این منطقه شد.

نویسندۀ این کتاب خود را چنین معرفی کرده است: «محمد اولیا النایطی الشافعی القادری مخاطب به محمد حفیظ‌الله خان‌بهادر در حافظ‌یار جنگ». او در سال‌های ۱۲۵۱ ۱۲۵۳ قمری به نگارش «شرف‌نامه» مشغول شد و افزون بر آن تفسیر «فتح الرحمان» را نیز در محضر مولوی محمد قدرت علی می‌خواند.

چنان‌که نویسنده خود در مقدمه اشاره می‌کند، این کتاب دربارۀ سرگذشت برخی از رویدادهای زمانۀ نویسنده است و چنان‌که می‌نویسد «از هزار یکی و از بسیار اندکی به سبیل یادگار … بر صفحات کاغذ ثبت نموده» که نشان می‌دهد نویسنده وقایع را به‌اختصار بیان کرده است.

وقایع تاریخی این کتاب دربارۀ رویدادهای زمان نواب ارکات است و از زمان حکومت والاجاه سوم در سال ۱۲۱۶ قمری شروع و با مرگ محمداعظم‌جاه محمدمنصور خان بهادر و نایب الحکومتی عظیم‌جاه تا سال ۱۲۴۵ قمری را دربر می‌گیرد و دربارۀ تولد محمد غوث‌خان والاجاه پنجم و چگونگی جانشین او اطلاعات ارائه شده است.

نویسنده ضمن شرح وقایع تاریخی، سرگذشت خود را نیز بیان می‌کند و تا اندازه‌ای خوانندۀ کتاب دچار سردرگمی می‌شود؛ طوری که حتی ترتیب برخی وقایع زندگی‌اش را به اشتباه بیان می‌کند. او هرچند شعر فارسی و هندی سروده و در شعر «حفیظ» تخلص می‌کرد، اقرار دارد که از فن شعر و سرودن آن بی‌بهره است و حتی برای درگذشت محمدمنورخان اعظم‌جاه متنی را آماده می‌کند و به سیدابوطیب‌خان می‌دهد و او نیز به نام وی و تخلص او آن را می‌نویسد که در سوگ والاجاه چهارم و به نظم درمی‌آورد.

این کتاب گرچه دربارۀ شرح زندگانی نویسنده و تاریخ نوابان ارکات از نواب عظیم‌الدوله بهادر والاجاه سوم تا نواب محمدغوث‌خان والاجاه پنجم است، آگاهی‌های خوبی از کمپانی هند شرقی در هند و نیز روابط اعضای آن با نواب ارکات به خواننده و علاقمندان پژوهش‌های تاریخی شبه قاره ارائه می‌کند.

کتاب حاضر نخستین بار بر اساس نسخۀ کتابخانۀ نسخه‌های خطی شرقی دولتی مدراس به صورت چاپ سنگی در سال ۱۹۶۱ به چاپ رسید؛ اما تصحیح حاضر بر اساس نسخۀ خطی موجود در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی به شمارۀ ۷۱۲۵ انجام شده است.

کتاب «شرف‌نامه» یا «تاریخ حفیظ‌الله خانی» تألیف محمد اولیاء نایطی شافعی و تصحیح سعید میرمحمدصادق در ۳۳۵ صفحه و ۳۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات سنگلج منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها