یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
مادران در دوران بارداری چه کتابی برای فرزند خود بخوانند؟

در این مطلب علاوه‌بر ارائه توضیحی درباره اینکه چرا مادر در زمان بارداری بهتر است برای جنین خود کتاب بخواند، به معرفی سه کتاب مثبت صفر سال هم پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه شعر ۱۴ جلدی «من به دنیا آمدم» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای گروه سنی نوزاد «+صفر» طراحی شده است. سه جلد از این مجموعه شعر مربوط به دورانی است که کودک در شکم مادر حضور دارد. از آغاز شکل‌گیری جنین در نهاد مادر، همه کنش‌ها، احساس‌ها، هیجان‌ها و عواطف مادر روی جنین تأثیر ویژه دارند. جنین همه این‌ها را حس می‌کند، می‌شنود و پاسخ می‌دهد. مادرانی که در طول دوره بارداری با جنین خود حرف می‌زنند جنین‌شان نیز با حرکت‌ها و تکان‌هایش پاسخ مادر را می‌دهد. آن‌ها شادی، اندوه، آرامش و اضطراب مادر را احساس می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که مادران شاد و آرام باشند و آرامش و شادی را به جنین خود هدیه دهند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانند این آرامش و شادی را مهمان خود و فرزندان‌شان کنند همین خواندن شعرهای مناسب‌سازی‌شده برای این موقعیت و این گروه سنی است. شعر، کلامی موزون است و خواندن آن در دوره بارداری هم برای مادر و هم جنین مایه آرامش و لذت است. نیازِ توجه ویژه به این دوره طلایی، اساس آفرینش این مجموعه شعر از انتشارات کانون است که در قالب مجموعه شعر گفت‌وگوی مادر و جنین شکل گرفته است. در ادامه به معرفی این سه جلد کتاب از مجموعه «من به دنیا آمدم» می‌پردازیم:

«ما سه نفر»

کتاب «ما سه نفر» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را خاتون حسنی سروده و نگین علی‌رضازاده تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است. در تصویرگری‌های این اثر، مادری را می‌بینید که در حالت‌های مختلف و انجام امور روزمره زندگی قرار دارد و جنین او نیز در شکمش پیداست و مادر این شعرها را برای او می‌خواند. در یکی از شعرهای این کتاب به نام «گل عسلم» می‌خوانیم:

جوجه‌ی من

خوشگل من

خسته شدی

در دل من

سخت نگیر

گل عسلم

زود می‌آی

تو بغلم

کتاب «سیب سبز و سیب قرمز»

این اثر یک جلد دیگر از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را اکرم‌السادات هاشمی‌پور سروده و لادن هندی تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است. با ورق‌زدن این کتاب شعر و خواندن ترانه‌ها همراه با دیدن تصاویر خوب آن، خیلی زود متوجه خواهید شد که پسر کوچولوی این کتاب چشم‌انتظار خواهر و برادر کوچک‌ترش است که در حال حاضر در شکم مادر هستند. در بشی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:

تَر و تَر و تَر ترانه

دوتا نی‌نی تپل

توی دل مامانمه

حالا دل مامانی

تپل‌مپل‌تر شده

مثل یه هندوانه

سین و سین و سین ستاره

نی‌نی، گلِ اناره

مامان رفته برامون

دوتا نی‌نی بیاره

یه نی‌نی سیب سبزه

یه نی‌نی سیب قرمز

یه نی‌نی با موی صاف

یه نی‌نی با موی وز

کتاب «دلم می‌خواد تو بغلت بخوابم»

این کتاب نیز یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را خاتون حسنی سروده و ندا عسگری تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است. تصویرگری‌های این کتاب شما را به دنیای جنین در دل مادر می‌برد و به یاد برکه‌های پُرشده از ماهی‌های زیبا می‌اندازد. در یکی از شعرهای این کتاب به نام «چشم‌انتظاری» می‌خوانیم:

مامان‌جونم دوستت دارم

تو هم که من رو دوست داری

هر دوتامون خوب می‌دونیم

چه سخته چشم‌انتظاری!

سخته ولی خب شیرینه

هر دو با هم خواب نداریم

تا وقتی‌که

تو دلتم

هی شب و روز رو می‌شماریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط