دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
«محام»؛ مهم‌ترین پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب در اهواز

خوزستان- کتابفروشی محام همواره به عنوان یک پاتوق فرهنگی در اهواز، طی سال‌های متمادی مأمنی برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بوده و به خوبی توانسته جای خود را در بین دوستداران فرهنگ و هنر اهواز باز کند.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فریبا حیدرپور: مجموعه فروشگاه «مُحام» مخفف موقوفه حاج اسماعیل مدنیان، جزو اولین فروشگاه‌های بازار امام رضا (ع) است که در مجتمع فرهنگی مذهبی تجاری موقوفه مدنیان در کیانپارس و در یکی از محلات اعیان‌نشین اهواز، فلکه سوم بین خیابان یکم و میهن شرقی واقع شده است. این مجتمع دارای بخش‌های مختلفی چون: بازار امام رضا (ع)، حسینیه امام رضا (ع)، واحدهای اداری و آموزشی و پارکینگ عمومی است. مجموعه «مُحام» از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در چهار فروشگاه: نوشت افزار، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، کافی شاپ و شهر اسباب‌بازی آغاز کرد. کافی‌شاپ محام اولین کافی شاپ با درجه ممتاز در استان خوزستان است که در سال ۱۳۸۵ با فضایی بالغ بر ۱۵۰ مترمربع در مرکز بازار امام رضا (ع) افتتاح شد و پس از ۱۳ سال فعالیت درخشان، موفق به دریافت نمایندگی برند کرپ کافه شد.

سهم کتابفروشی محام در رشد و تعالی فرهنگ و هنر اهواز

کتابفروشی مُحام با زیربنایی بالغ بر ۳۰۰ مترمربع و هزاران کتاب و بهره‌گیری از بهترین راهنمایان کتاب، توانسته سهم ارزنده‌ای در رشد و تعالی فرهنگ و هنر شهر اهواز داشته باشد. کتابفروشی محام همواره به عنوان یک پاتوق فرهنگی در اهواز، طی سال‌های متمادی مأمنی برای دوستداران فرهنگ و هنر این شهر بوده است. این کتابفروشی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همچون نشست، رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزشی به صورت مداوم میزبان علاقه‌مندان این عرصه است. یکی از ایده‌های جذاب مدیر کتابفروشی، در شروع فعالیت کتابفروشی، کاربرد طراحی لوگوی محام، اثر حمید عجمی (مبدع خط معلی) است که برگرفته از خطوط زیبای معلی طراحی شده است.

«محام»؛ مهم‌ترین پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب در اهواز

محام کتابفروشی برتر سال ۹۴ در کشور

انتخاب کتاب مُحام به عنوان کتاب فروشی برتر کشور در امر ترویج کتابخوانی در سال ۱۳۹۴ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقدیر توسط سید عباس صالحی، افتخار بزرگی است که این مجموعه به پاس تلاش‌هایش برای شهر اهواز و استان خوزستان به ارمغان آورده است. کتاب مُحام موضوعات متنوعی همچون فلسفه، تاریخ، شعر، کتب نفیس، داستانی، کودک و نوجوان، روان شناسی، مذهبی، کمک درسی و زبان خارجه در مجموعه خود جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. از دیگر خدمات فرهنگی کتاب مُحام، می‌توان به تهیه و گردآوری «کتابنامه مُحام» اشاره کرد که این نشریه از سال ۱۳۸۹ تاکنون در حال انتشار است. در این نشریه، مخاطبان با کتاب‌های جدید و پیشنهادات راهنمایان کتاب محام، معرفی نویسندگان، مترجمان کشور و استانی آشنا می‌شوند.

خاطره خوش دیرینه کتاب‌بازان از محام

این کتابفروشی در طول چند دوره برگزاری طرح‌های فصلی همواره یکی از پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها بوده که توانسته در سطح کشوری بین کتاب‌فروشان در جایگاه بالا قرار بگیرد. امکان تخفیف هفتگی برای خریداران کتاب و برگزاری رویدادهای مخاطب محور این کتابفروشی در این سال‌ها، نقش کتابفروشی محام را برای اهوازی‌ها پررنگ‌تر کرده است. شاید نسبت به کتابفروشی‌های قدیمی اهواز چون کتابفروشی جعفری از قدمت و سابقه کمتری برخوردار است، اما با ۲۰ سال سابقه توانسته در بین کتاب‌بازان، خاطرۀ خوش دیرینه‌ای را یادآوری می‌کند. کارکنانی که همه با عشق و علاقه در کتابفروشی با کوله‌باری پر از تجربه و گذراندن ایام عمر در بین کتاب‌ها، به خوبی توانستند دانستی‌های این مخزن فرهنگی را در بین مخاطبان و نیز شبکه‌های مجازی به اشتراک مداوم بگذارند.

«محام»؛ مهم‌ترین پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب در اهواز

کتاب‌فروشی محام در دو طبقه مجزا و سه بخش کتاب کودکان و نوجوانان، کمک آموزشی و تخصصی حوزه در طبقه بالا و طبقه اول بخش‌های عمومی شعر، داستان، تاریخ و … به همراهِ کتاب‌های تخصصی روانشناسی و زبان‌های خارجه به ارائۀ خدمات به مشتریان می‌پردازد. بخش نوشت افزار و اکسسوری نیز به صورت مستقل از فروشگاه کتاب در واحدی دیگر قرار دارد.

کریم فریسات مدیر داخلی کتابفروشی محام در خصوص رویدادهای کتاب محور و فرهنگی و هنری ترویج کتابخوانی در این کتابفروشی بیان کرد: کتابفروشی محام فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۵ به طور حرفه‌ای و رسمی آغاز کرد و تلاش کرده به جز فروش کتاب، با هدف ارتقاء سطح کیفی، تشویق، ترغیب و ترویجِ کتاب و کتابخوانی انواعِ رویدادهای فرهنگی هنری را به صورت هفتگی برگزار کند. این فعالیت‌ها متشکل از برگزاری انواع جلسه‌های گفت‌وگوی علمی پژوهشی در حوزه نقد کتاب، مقالات علمی و دعوت از استادان متخصص داخل و خارج از استان است همچنین از دیگر موارد مورد توجه برگزاری جشن امضای کتاب برای نویسندگان در حوزه‌های مختلف ادبی بوده است.

«محام»؛ مهم‌ترین پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب در اهواز

فریسات در پاسخ به این پرسش که برای ترویج کتاب در جامعه باید چه مسیری را دنبال کنیم؟ عنوان کرد: به باور من ذائقه خواندن را باید از ابتدا، خانواده‌ها در کودکان و نوجوانان ایجاد کنند. کتاب خواندن برای کودک و بردن به کتابفروشی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد؛ همچنین شرکت دادن کودکان در برنامه‌های گروهی کارگاه‌های کتابخوانی، قصه‌گویی، بازی با کتاب، برگزاری انواع جشنواره‌ها برای ترغیب و تشویق به مطالعۀ کتاب از سوی مدارس می‌تواند از سنین کودکی، کودک را به خواندن و آموختن از طریق خواندن تشویق و راغب کند.

وی، یکی از راهکارهای انتخاب کتاب برای کودکان از سوی خانواده‌ها را استفاه از کمک راهنمایان کتاب در کتابفروش‌ها دانست و گفت: راهنمایان مستقر در کتابفروشی‌ها برای مشاوره و راهنمایی مخاطبان، از نقاط قوت برای بلاتکلیفی و سرگردانی خانواده‌ها در انتخاب کتاب است که بسیار حائز اهمیت و موثر است.

«محام»؛ مهم‌ترین پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب در اهواز

سامانه کتاب به خریدار کمک می‌کند یا کتابفروش

مدیر داخلی کتابفروشی محام، سامانه بازار کتاب را یکی از چالش‌های ایجاد شده برای کتابفروشی‌ها بیان کرد و افزود: به نظر می‌رسد سامانه بازار کتاب نتوانست به هدف غایی برسد و نه تنها کتابفروشی محام بلکه بیشتر کتابفروشی‌ها با این طرح مخالف هستند. در مورد کتابفروشی محام طی چند جلسه گفت‌وگو و تحقیق، نواقص و مشکلات مربوط به سایت را مورد بررسی و آسیب شناسی قرار دادیم و موانع این سامانه را به مسئولان آن اعلام کردیم و علاوه بر اینکه مشکلات رفع نشدند بلکه با چالش‌های بیشتری نیز مواجه شدیم. به باور من سامانه باید ابتدا هدف‌گذاری شود که آیا قرار است به خریدار کتاب کمک کند یا به کتابفروش، یا به بقاء‌اش! و تا زمانی که موضع سامانه بین خریدار و کتابفروش به صراحت مشخص نشود، نمی‌توان نسبت به سامانه بازار کتاب دیدگاه مثبت و رو به جلویی برای کتابفروشان قلمداد کنیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    باغ کتاب و هنر اهواز هم جدیدا افتتاح شده چقدر بزرگ و کامل
  • مگه مهمه اسمم چی باشه IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    محام‌گروندفروشه من اولویتم رشد هستش اگر نبود شرق شهرکتاب آخرین اولویت میرم سذاغ محام
  • فریبرز فروتن IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    سلام.لازم می دانم ازمدیرداخلی اقای فریسات و کتابدار محبوب و باوقار این مجموعه اقای قربانی که من یکی به خاطر ارادت به ایشان و بامرام بودنش مرتب به وی سرمی زنم،البته بقیه دوستان نویسنده ام هم پاتوق مون اونجاست. از لطف ومحبت اقای قربانی و رفتار خوب شان با مراجعان سپاسگزاری می کنم.
  • سجاد IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    تجربه خوبی داشتم از خرید کتاب‌های محام. فقط اینکه من بیش از ده بار رفتم ولی تخفیف هفتگی که فرمودید رو ندیدم. باتشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها