پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

خراسان رضوی - علیرضا خاکسار، مدیر کتابفروشی «خانه کتاب» مشهد معتقد است علاقه به کتاب و کتابخوانی است که فروشنده کتاب را در فضای آشفته بازار کاغذ و قیمت کتاب، پابرجا نگه می‌دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب‌ها منابع ارزشمند دانش و اطلاعات هستند که به توسعه فردی و فرهنگی کمک می‌کنند و کتابفروشی‌ها نقش مهمی در انتقال و توزیع این دانش دارند و با ارائه دسترسی به گستره‌ای از عناوین، به ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش دایره مطالعات جامعه کمک می‌کنند. در مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر کشور و پایتخت معنوی ایران نیز کتابفروشی‌های متعددی فعال هستند. «خانه کتاب» در غرب مشهد و در موقعیت جغرافیایی نزدیک به دانشکده‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در شهرک غرب (قاسم‌آباد) چهارراه امامیه و استاد یوسفی واقع شده است و یکی از بانک‌های جامع کتاب‌های کمک آموزشی، مدارس و دانشگاه با سابقه‌ای ۱۳ ساله به فروش انواع کتاب و نوشت افزار در حال فعالیت است. فضای این کتابفروشی ۱۳۰ متری، به محصولاتی از جمله کتاب‌های آموزشی و کمک درسی، زبان خارجه، رمان و بزرگسال، لوازم التحریر و بازی‌های فکری اختصاص یافته که برای کودکان و نوجوانان به عنوان محیطی فرهنگی و آشنایی و علاقه آن‌ها با کتاب مناسب است.

علیرضا خاکسار مدیر این کتابفروشی؛ مولف، کتابفروش و ناشر مشهدی است که از دوران دانشجویی و همچنین پس از اتمام تحصیلات در رشته مهندسی برق، سراغ شغل مورد علاقه خود، فروش کتاب رفته است و با همت و تلاش خود، توانسته از چند سال پیش، انتشارات «همراه دانش» را هم به جمع ناشران کتاب‌های کمک آموزشی اضافه کند. خاکسار از سال ۱۳۸۵ به طور جدی وارد حوزه کتاب و نشر شده که ماحصل این فعالیت‌های مستمر، تاسیس کتابفروشی «خانه کتاب» و «کتابسرا» و نشر «همراه دانش» شده و همین امر بهانه‌ای برای گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با وی شد.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- از ایده تأسیس فروشگاه «خانه کتاب» و پیدایش انتشارات «همراه دانش» بگویید.

از سال ۱۳۸۵ به طور جدی وارد فضای کتاب شدم و کار فروش کتاب را با حضور در نمایشگاه‌های کتاب استان‌های مختلف کشور و جمعه بازار کتاب مشهد، همزمان با تحصیل در رشته کارشناسی مهندسی برق دنبال کردم. از سال ۱۳۸۷ با نشر نکته سرخط، نی‌نگار و مرندیس، در تهیه و تألیف محصولات و کتاب‌های کمک آموزشی ابتدایی و دبیرستان، پوسترها و فلش کارت‌های آموزشی همکاری جدی و موثری داشتم.

- ابتدا کار فروش کتاب خود را از چه فروشگاهی شروع کردید؟

از سال ۱۳۹۰ فروشگاه «خانه کتاب» را با مساحتی کوچک در مغازه‌ای ۲۰ متری تاسیس کردم و همزمان مجوز فعالیت انتشارات همراه دانش را هم کسب کردم. مساحت این مجموعه را تا سال ۱۳۹۸ در محل قبلی فروشگاه واقع در امامیه ۴۰، تا ۱۰۰ متر گسترش دادیم و کار را با فروش انواع کتاب درسی و غیردرسی، دانشگاهی و زبان به طور مستمر و گسترده دنبال کردیم؛ در ادامه با توجه به تقاضای مشتریان، مجموعه کاملی از کتاب‌های عمومی و غیردرسی را هم به مجموعه خود اضافه کردیم.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- از انتشارات «همراه دانش» هم بگویید.

پس از اخذ مجوز فعالیت انتشارات همراه دانش از سال ۱۳۹۲، برنامه‌ریزی‌های دقیق خود را برای تالیف و نشر «پیک‌های جامع آموزشی همراه دانش» برای مقطع ابتدایی آغاز کردیم که در نهایت در سال ۱۳۹۴ اولین جلد از این مجموعه را به کمک معلمان و مولفان برجسته در مشهد و دیگر شهرها، با کیفیت بالا به چاپ رساندیم. در کنار مجموعه پیک‌های همراه دانش، دفتر مشق‌های کاربردی و فلش کارت‌های آموزشی را هم تولید و چاپ می‌کنیم.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- فروشگاه «خانه کتاب» شامل چه بخش‌ها و محصولاتی است؟

بعد از چندین سال فعالیت کارآمد در حوزه نشر و فروش کتاب، با توجه به آورده مالی و معنوی خوبی که توانستم از مجموعه پیک‌های همراه دانش کسب کنم، تصمیم به گسترده‌تر ساختن فروشگاه و محصولات گرفتم که همین امر منجر به انتقال مغازه به فضایی بزرگ‌تر به محل کنونی آن یعنی بین امامیه ۳۱ و خیابان استاد یوسفی و همچنین افزودن تخصصی محصولاتی مانند نوشت‌افزار پیش دبستانی تا دانشگاه، بازی‌های فکری کتاب و محصولات لوح فشرده با موضوعات مختلف درسی و غیردرسی در انتخاب سبد کالایی مشتریان خود قرار دادیم. همین‌طور هم توانستیم در انتهای فروشگاه کافه پلاس بوک را هم برای نشست‌ها و جلسات فرهنگی راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر مساحت فعلی فروشگاه «خانه کتاب» بالغ بر ۱۳۰ متر است که البته استیجاری است.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- از فروش و استقبال مردم بگویید.

عمده فروش محصولات ما شامل کتاب کودک و نوجوان، کتاب‌های غیر درسی، انگیزشی، رمان و بزرگسال، کتاب‌های دانشگاهی، کمک درسی و کمک آموزشی از ابتدایی تا کنکور و زبان‌های خارجه، بازی‌های فکری کودک، بزرگسال و آموزشی و لوازم التحریر فانتزی، مدرسه‌ای و دانشجویی است که به همین منظور بیشتر جامعه مشتریان ما را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.

- گویا کتابفروشی دیگری هم افتتاح کردید؟

همزمان با مدیریت خانه کتاب، از ابتدای امسال است بعد از چهارراه امامیه و خیابان استاد یوسفی، فروشگاه «کتابسرا» را نیز برای خرید و فروش کتاب‌های دسته دوم راه‌اندازی کردیم که مشتریان می‌توانند با فروش کتاب‌های خود، معادل آن کتاب‌ها و محصولات دیگری را خریداری و یا مبلغ آن را تحویل بگیرند.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- آیا روش نوین و کاربردی را در انتشارات خود به کار گرفته‌اید؟

یکی از کارهای نوین و البته حرفه‌ای را که توانستیم در تولید پیک‌های جامع همراه دانش به کار بگیریم، تاکنون ضبط و تهیه بیش از ۱۲۰ ویدئو آموزشی برای «پیک‌های جامع و هوشمند همراه دانش» مقطع ابتدایی است که با درج کیو آر کد آن بر روی صفحات پیک همراه دانش، دانش‌آموزان می‌توانند به صورت رایگان از آن‌ها هم راستا با محتوای آموزشی خود، استفاده کنند.

- بازار نشر و فروش کتاب را چطور ارزیابی می‌کنید و پیشنهاد شما برای بهبود این وضعیت چیست؟

اگر بخواهم از گلایه‌ها و دلخوری‌ها در حوزه کتاب نام ببرم باید بگویم که من همیشه سعی کردم کتابفروشی و انتشارات را با هم پیش ببرم و چون علاقه زیادی به کتابفروشی دارم نتوانستم متمرکز بر روی نشر کار کنم، وگرنه توان این را داشتیم که از نام‌آشنایان در این زمینه در کشور باشیم. باتوجه به اینکه در مصوبه‌های دولت و مجلس و شوراها، کتابفروشی‌ها مکان تجاری به حساب می‌آیند، هرساله دغدغه پرداخت اجاره فروشگاه را دارم و دوست ندارم حتی با وجود آشفتگی بازار کتاب و نشر، این شغل را کنار بگذارم و یا به صورت آنلاین آن را ادامه دهم و سعی کردم همیشه با عشق و علاقه تغییرات دکوراسیون و قابل توجهی را در فضای فروشگاهی و ارائه محصولات خود ایجاد کنم. باتوجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها سهم به سزایی را در آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با کتاب و کتابفروشی‌ها دارند، متاسفانه فرهنگ‌سازی‌هایی در این زمینه صورت نگرفته و مدارس سعی دارند برای خریداری پنج درصد ارزان‌تر کتاب‌ها به مراکز پخش و ناشرین قدرتمند سفارش دهند که همین امر موجب حمایت نکردن از کتابفروشی‌ها و ناشرین بومی می‌شود و ما مجبور به کوچک‌تر کردن و یا جمع‌آوری فروشگاه خود به دلیل فروش نداشتن کنیم. باید کودکان و نوجوانان را با خرید حضوری کتاب آشنا کنیم تا بتوانند این لذت را از نزدیک حس کنند و آشنایی بیشتری با محیط‌های فرهنگی و کتابفروشی‌ها کسب کنند.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

- از مزیت‌ها و مشکلات سامانه‌های فروش آنلاین کتاب بگویید.

تمهیدات خوبی در زمینه فروش آنلاین کتاب از سوی دولت به کار گرفته شده، اما برای افرادی مثل من که فروشگاه حضوری دارند و برایشان هزینه‌بر و مشکل است که بخواهند همزمان در بستر حضوری و آنلاین فروش داشته باشند و همیشه سایت خود را به روز نگه دارند، یارانه‌های اعتباری اختصاص نیافته و صرفاً برای خریدهای آنلاین از نمایشگاه‌های بزرگ این یارانه را به مشتریان اختصاص می‌دهند که البته تا مدتی قبل از یارانه‌های تخفیفی به خرید حضوری هم تعلق داشت، اما متأسفانه به یکباره و با تصمیم نهادهای دولتی این یارانه‌ها لغو شد.

- و در پایان راه ارتباطی مردم با فروشگاه شما؟

علاوه بر مراجعه حضوری، سایت مجموعه «خانه کتاب» و انتشارات «همراه دانش» به آدرس www.aloobook.ir است که علاقه‌مندان می‌توانند با محصولات و تازه‌های نشر ما آشنا شوند و با عضویت در باشگاه مشتریان خرید غیرحضوری و تخفیفی خود را انجام دهند. البته هرساله از بزرگ‌ترین جشنواره‌های تخفیفی که داریم، تخفیف ۵ تا ۵۰ درصد فروش محصولات در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است که دانش‌آموزان و دانشجویان با مراجعه حضوری به فروشگاه می‌توانند از این تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.

خانه‌کتاب؛ کتابفروشی جامع غرب مشهد/ علاقه به کتاب در آشفته بازار ماندگارم کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها