به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ اول کتاب «مارکس و هایدگر: تفکر آینده» نوشتۀ کوستاس اکسلوس با ترجمۀ سهند ستاری و صالح نجفی منتشر شد.
کوستاس اکسلوس فیلسوف فرانسوی یونانیالاصل و از مهمترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و روشنفکران فرانسۀ بعد از جنگ است که در دهۀ گذشته اقبال بیشتری به فلسفۀ او نشان دادهاند. ولی در فارسی چندان به آثار او نپرداختهاند. البته اکسلوس برای خوانندگان انگلیسی-آمریکاییِ آثار سنت فلسفۀ اروپایی مدرن هم چهرهای کمابیش ناشناخته است. اما وضعیت او در کشورهای غیرانگلیسیزبان اروپا یکسره متفاوت است. در آن کشورها، مجموعه نوشتههای اکسلوس به چندین زبان، بالاخص به اسپانیایی و ایتالیایی، ترجمه شده و در دسترس خوانندگان است و این گواهی است بر وسعت و غنای مضامین پیچیدۀ آثار او. مارکس و هایدگر: تفکر آینده اولین ترجمۀ فارسی از آثار اکسلوس است.
اکسلوس در این کتاب میکوشد از راه فراهم ساختن مواجههای فلسفی میان مارکس و هایدگر صورتی از تفکر را به حدهای نهاییاش نزدیک کند. هدف نویسنده در کتاب حاضر این نیست که صورتی از «ترکیب دیالکتیکی» میان مارکس و هایدگر برقرار کند بلکه این کتاب کوششی است بر پایۀ نظرپردازی برای میدان دادن به «گفتگویی زاینده» میان مارکس و هایدگر.
برشی از متن کتاب:
در جهانی بیجهان ممکن است در واکنش به پروژهای که میکوشد مارکس و هایدگر را مقایسه کند بگویند مارکس و هایدگر، هیچیک، متفکری مهم و عمیق نیست که حرفی دربارۀ جهان داشته باشد. با این حال، زیر لوای چه تفکری میتوان اندیشۀ هر دو متفکر را ارزیابی کرد؟ سرانجام، میشد به نتیجهای دووجهی هم رسید: مارکس از هایدگر بزرگتر است و تفکرش شامل تفکر هایدگر میشود و به این اعتبار فقط تفسیری مارکسی -یا حتی مارکسیستی- از هایدگر بر جای خواهد ماند. تفکر هایدگر با در نظر گرفتنِ تفکر مارکسی روشن و قابل فهم میشود. و برعکس، میشد به این اعتقاد رسید که تفکر هایدگر شامل تفکر مارکس میشود، یعنی مارکس -و مارکسیسم- را میتوان بهطور کامل و قانعکننده تابع تفکر هایدگر دانست یا، به بیان تقریبی، هایدگر از مارکس پیشتر میرود و از موضعی رفیعتر به مسائل مینگرد و به این سان او را از دور خارج میکند.
«مارکس و هایدگر: تفکر آینده» در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۱۸۸ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما