سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
«مارکس و هایدگر: تفکر آینده» منتشر شد

کتاب «مارکس و هایدگر: تفکر آینده» نوشتۀ کوستاس اکسلوس با ترجمۀ سهند ستاری و صالح نجفی وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ اول کتاب «مارکس و هایدگر: تفکر آینده» نوشتۀ کوستاس اکسلوس با ترجمۀ سهند ستاری و صالح نجفی منتشر شد.

کوستاس اکسلوس فیلسوف فرانسوی یونانی‌‏الاصل و از مهم‌‏ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و روشنفکران فرانسۀ بعد از جنگ است که در دهۀ گذشته اقبال بیشتری به فلسفۀ او نشان داده‌‏اند. ولی در فارسی چندان به آثار او نپرداخته‌‏اند. البته اکسلوس برای خوانندگان انگلیسی-آمریکاییِ آثار سنت فلسفۀ اروپایی مدرن هم چهره‌‏ای کمابیش ناشناخته است. اما وضعیت او در کشورهای غیرانگلیسی‌‏زبان اروپا یکسره متفاوت است. در آن کشورها، مجموعه نوشته‌‏های اکسلوس به چندین زبان، بالاخص به اسپانیایی و ایتالیایی، ترجمه شده و در دسترس خوانندگان است و این گواهی است بر وسعت و غنای مضامین پیچیدۀ آثار او. مارکس و هایدگر: تفکر آینده اولین ترجمۀ فارسی از آثار اکسلوس است.
اکسلوس در این کتاب می‌‏کوشد از راه فراهم ساختن مواجهه‌‏ای فلسفی میان مارکس و هایدگر صورتی از تفکر را به حدهای نهایی‌‏اش نزدیک کند. هدف نویسنده در کتاب حاضر این نیست که صورتی از «ترکیب دیالکتیکی» میان مارکس و هایدگر برقرار کند بلکه این کتاب کوششی است بر پایۀ نظرپردازی برای میدان دادن به «گفتگویی زاینده» میان مارکس و هایدگر.

برشی از متن کتاب:

در جهانی بی‌‏جهان ممکن است در واکنش به پروژه‌‏ای که می‌‏کوشد مارکس و هایدگر را مقایسه کند بگویند مارکس و هایدگر، هیچ‌یک، متفکری مهم و عمیق نیست که حرفی دربارۀ جهان داشته باشد. ‏با این حال، زیر لوای چه تفکری می‌‏توان اندیشۀ هر دو متفکر را ارزیابی کرد؟ سرانجام، می‌‏شد به نتیجه‌‏ای دووجهی هم رسید: مارکس از هایدگر بزرگ‌‏تر است و تفکرش شامل تفکر هایدگر می‌‏شود و به این اعتبار فقط تفسیری مارکسی -یا حتی مارکسیستی- از هایدگر بر جای خواهد ماند. تفکر هایدگر با در نظر گرفتنِ تفکر مارکسی روشن و قابل فهم می‌‏شود. و برعکس، می‌‏شد به این اعتقاد رسید که تفکر هایدگر شامل تفکر مارکس می‌‏شود، یعنی مارکس -و مارکسیسم- را می‌‏توان به‌‏طور کامل و قانع‌‏کننده تابع تفکر هایدگر دانست یا، به بیان تقریبی، هایدگر از مارکس پیش‌‏تر می‌‏رود و از موضعی رفیع‌‏تر به مسائل می‌‏نگرد و به این سان او را از دور خارج می‌‏کند.

«مارکس و هایدگر: تفکر آینده» در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۱۸۸ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها