سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
«آنجا که جایی نیست» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «آنجا که جایی نیست» نوشته محمدصالح فصیحی، از تازه‌ترین آثار داستانی نشر صاد، با حضور نویسنده کتاب و علی‌الله سلیمی کارشناس کتاب و منتقد ادبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این نشست، محمدصالح فصیحی، نویسنده «آنجا که جایی نیست» گفت: این کتاب روایت مردی است که به دلیل مسائل اقتصادی در تنگنای معیشتی قرار می‌گیرد و می‌خواهد از راه‌های نامطمئن خود را نجات دهد.

فصیحی با تأکید بر ضرورت بیان موضوعات و مسائل اقتصادی که زیر بنای جامعه ماست، افزود: دور از انتظار نیست که در رمان‌های نسل جوان در خلال داستان‌های اجتماعی و مدرن مسائل اقتصادی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه علی‌الله سلیمی منتقد ادبی، با تکیه بر این موضوع که متن به تحریر آمده در زمان کوتاه و توسط نویسنده‌ای جوان نگارش شده است، گفت: گاهی نویسنده‌ها در زمانی اندک اثر خود را تمام می‌کنند، چرا که داستان پیش از این در ذهن نویسنده آغاز شده و شکل گرفته است. این کتاب با زبان اول شخص، داستان یک کارمند جوان را روایت می‌کند که به تازگی متأهل شده و زندگی تشکیل داده است، اما همواره مورد انتقاد اطرافیان قرار می‌گیرد. خواننده متوجه می‌شود که راوی داستان برای کسب پول مسیر درستی را پیش نرفته است. این فرد تا پایان داستان به نوعی خود را محق می‌داند و کارهای خود را توجیه می‌کند اما همچنان با جلو رفتن داستان مسئله اصلی مطرح می‌شود.

در ادامه سلیمی افزود: رمان محصول انسان مسئله‌دار است، انسانی که با هستی و پیرامونش مسئله‌ای دارد می‌تواند شخصیتی برای یک داستان معرفی شود. این فرد در ابتدای داستان تنها به دنبال ترقی است و با مسئله خاصی رو به رو نیست اما از جایی به بعد شکل داستان تغییر و دغدغه‌هایی تازه ایجاد می‌شود که با مشکلات و دل‌نگرانی‌های اقتصادی جامعه امروز ما پیوند دارد. این رمان در فصل‌های ابتدایی حالتی درون‌گرا و در فصل‌های پایانی حالتی برون‌گرا و ملموس دارد. مهم‌ترین پیام این رمان این است که در این جامعه با وضعیت بغرنج اقتصادی باید به نوعی مدارا کرد، اگر چه می‌شود به پول رسید اما گاهی ممکن است این نوع پول به دست آوردن نتایج ناگواری را به بار بیاورد چرا که کسب پول به هر روشی درست نخواهد بود.

در ادامه نشست، میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، مدیرعامل نشر صاد افتخار این نشر را حمایت از نویسندگان جوان دانست و گفت: نشر صاد با فراهم آوردن بستری مناسب برای نویسندگان جوان، فرصت دیدن شدن و حتی نقد شدن را فراهم آورده است.

وی افزود بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا آثار اولیه‌شان مورد نقد شدید قرار گرفت و با گذشت زمان به مراتب کار آنها بهبود یافت. این رمان به نوعی حدیث نفس است و شخصیت‌های داستانی ما تحت تأثیر اتفاقات بیرونی قرار می‌گیرند ولی در کل این بسیار مهم است که نویسنده در رمان چه می‌خواهد بگوید. مخاطب از رمان امروز توقع بالایی دارد. دیگر مانند گذشته مخاطب به دنبال شنیدن پند و اندرز صرف نیست، به خاطر همین سبک‌های جدیدی ایجاد شده است تا فضای روایتی متفاوت و جدیدی را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. رمان غرب به دور از فلسفه غرب نیست و هر آنچه نوشته می‌شود آبشخور فلسفه‌ای است که در پشت آن جای دارد؛ بنابراین وقتی نویسنده ما به سوی قالب رمان می‌رود قدری سردرگم می‌شود چرا که می‌خواهد رمان بنویسد اما درپس زمینه وجودی‌اش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است که ممکن است در دل این فرم ننشیند.

فلاح هاشمی گفت: بخش اعظم نگارش یک نویسنده تجربه زیستی اوست، اما نمی‌توان از نویسنده‌ای که در بیست‌ویک سالگی قلم به دست گرفته و نگاشتن را شروع کرده است توقع زیادی در نگارش و اشراف واژگانی داشت. آنچه برای نویسنده مهم خواهد بود تلاش است. نویسنده جوان امروز ما موانع بسیاری بر سر راه دارد؛ اول چاپ اثر که نشرصاد سعی داشته است بستر مناسبی برای چاپ اثر کتاب اولی‌ها فراهم آورد. دوم نقدهایی است که پس از نگارش اثر اول نویسنده با آن رو به رو خواهد بود اما نباید پا پس کشید بلکه باید توانمندتر و با تلاش اثر راه را ادامه داد. نویسندگان جوان باید از نکات بیان شده منتقدین که سال‌های سال است می‌خوانند و می‌نویسند و محافلی را درک کرده‌اند، بهره ببرند. با مطالعه و تلاش مستمر بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.
آیین رونمایی از کتاب «آنجا که جایی نیست» نوشته محمدصالح فصیحی، از تازه‌ترین آثار داستانی نشر صاد، با حضور نویسنده کتاب و علی‌الله سلیمی کارشناس کتاب و منتقد ادبی با اجرای زینب زارع و همچنین جمعی از اهالی کتاب و ادبیات، ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات نشر صاد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها