چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
مستند «رواق دوست» فیلمی درباره چهره ماندگار ادب فارسی

مستند «رواق دوست» فیلمی درباره زندگی و خدمات فرهنگی، ادبی و قرآنیِ علی رواقی، چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که پنجشنبه هجدهم مردادماه روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مستند، بیست‌وچهارمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

رضا عباسی، کارگردان این فیلم گفت: علی رواقی، ۸ آذر ۱۳۲۰ در مشهد متولد شد. وی استاد ادبیات فارسی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه، مصحح و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. همچنین رواقی برگزیده دومین همایش چهره‌های ماندگار در ۱۳۸۱ است. وی مدتی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود و در حال حاضر مدیر مؤسّسه فرهنگی شهید محمّد رواقی است و در این مجموعه، فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را پی می‌گیرد.

کارگردان «رواق دوست» اضافه کرد: یکی از اقدامات علمی علی رواقی، تحقیق و پژوهش در ترجمه‌های قرآن کریم است که این فعالیت را از سال ۱۳۴۴ شمسی شروع کرده‌است. «تفسیر قرآن پاک» نخستین اثر اوست که در سال ۱۳۴۸ منتشر شده است و ترجمه «قرآن موزه پارس» در سال ۱۳۵۵ شمسی و تصحیح کتاب «تفسیر بصائر یمینی» در سال ۱۳۵۹ دومین و سومین آثار پژوهشی او هستند. بررسی مجموعه «ترجمه‌های قرآن» در کتابخانه آستان قدس با نام «قرآن قدس» در دو جلد و تصحیح کتاب‌های «برگردانی کهن از قرآن کریم» و «ترجمه‌ای فارسی از قرآن مجید» از دیگر کارهای تحقیقی وی به‌شمار می‌روند.

عباسی در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت قرآن پژوهشی در کارنامه علمی رواقی خاصه چاپ «قرآن قدس» از سوی وی در فیلم، نگاه ویژه‌ای به این قرآن و پژوهش‌های رواقی درباره آن داشته‌ایم.

کارگردان «رواق دوست» تأکید کرد: در این مستند با بهره گیری از روایت محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سیدحسن امین، استاد فلسفه و ادبیات فارسی جنبه‌های گوناگون شخصیت علمی، فرهنگی، ادبی و اخلاقی رواقی در کنار توجه به پژوهش‌های قرآنی وی به تصویر کشیده شده است.

عوامل این مستند شامل مجری طرح محراب محمدزاده، تحقیق سیامک صدیقی، محمد آسیابانی، مدیر فیلم‌برداری یاسر آقاامینی‌ها، تدوین مریم مرشد، آهنگساز یاسین شادکام، دابردار مجید نجاتی، صداگذار بردیا دینوری، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیار کارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبردار رسول همتی، دستیاران فیلمبردار سامان امیری، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده فرد هستند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیماست که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها