دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
«خانه چاپ ایران» در جهت‌دهی سیاست‌های صنعت چاپ موثر خواهد بود

نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، معتقد است نهاد ملی «خانه چاپ» می‌تواند تکفل امور چاپ را در همه حوزه‌ها داشته باشد و ه نوعی این سیستم و فرآیند چاپ را ریل‌گذاری و جهت‌دهی کند.

جلال ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با اشاره به مهمترین اقدامات حوزه چاپ و نشر طی سه سال اخیر، عنوان کرد: باید گفت در میان همه کارهای مهمی که طی سه سال اخیر انجام شده، احیا و شکل جدید فعالیت شورای سیاستگذاری صنعت چاپ یکی از کارهای مهم بوده است، شورایی که کارگروه‌های مختلفی ذیل آن تشکیل شد.

وی افزود: هرچند شاید به نتیجه مطلوب نرسید که خروجی کارگروه‌ها مشاهده شود اما در مجموع همین اقدام در دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد، مناسب است و به‌عنوان یک دستاورد از آن نام برده می‌شود.

ذکایی از تشکیل بانک اطلاعات صنعت چاپ به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مثبت این دوره، گفت: تشکیل بانک اطلاعات صنعت چاپ در اداره کل چاپ و نشر اگرچه با تاخیر بود اما این طرح به‌عنوان یک حرکت رو به جلو است که می‌تواند کمک خاص و ویژه‌ای به صنعت چاپ کشور باشد.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی ماشین‌آلات صنعت چاپ نیز توضیح داد: معتقدم بلاتکلیفی ماشین‌آلات صنعت چاپ باید سامان پیدا کند و به روال قبل به سمت ساماندهی از سمت وزارتخانه باشد؛ البته در جریان اقدامات انجام شده در این حوزه هستم اما فکر می‌کنم وقتی قانون‌گذار این کار را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده، باید ابزار کار لازم را نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

ذکایی افزود: در کنار همه این موضوعات، یک اتفاق خوب دیگر هم در جریان است؛ ازجمله تشکیل نهاد ملی «خانه چاپ» که بتواند تکفل امور چاپ را در همه حوزه‌ها داشته باشد و از این بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همیشگی صنعت چاپ این بوده که بالاخره متولی این صنعت چه نهادی است، گفت: این سوال مطرح است که آیا وزارت «صمت» به‌عنوان یک وزارتخانه صنعتی باید تکفل امر چاپ را داشته باشد یا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبار وظایف قانونی؟

به‌گفته نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، تشکیل نهادی به نام نهاد ملی صنعت چاپ که جلسات آن بعد از اختتامیه جشنواره ملی چاپ در بهمن‌ماه به شکل مرتب برگزار شده است، می‌تواند قابل اعتنا باشد؛ زیرا یک نهاد بالادستی به شمار می‌آید که چیزی شبیه سازمان سینمایی کشور است.

ذکایی افزود: نهادی که بتواند تمام عوامل تاثیرگذار بالادستی مثل وزارتخانه‌های صمت، فرهنگ و میراث همچنین مجموعه عوامل تاثیرگذار در عالی‌ترین سطح، آنجا حضور داشته باشند این نهاد بتواند به نوعی این سیستم و فرآیند چاپ را ریل‌گذاری و جهت‌دهی کند، به‌طوری که اگر نیاز به تصویب قوانین است آنجا این کار انجام شود؛ همچنین اگر نیاز است، اتفاق دیگری در صنعت چاپ انجام شود.

وی با بیان اینکه این نهاد می‌تواند به‌عنوان یک نهاد تصمیم‌گیرنده و تسهیل‌کننده به صنعت چاپ کمک کند، گفت: در صورت محقق شدن این موضوع اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ صنعت چاپ به شمار می‌آید که یک حرکت رو به جلو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها