یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
معرفی کتاب آموزش بازی با کودک در ماه‌های اول تولد

بازی با کودک در ماه‌های اول تولد، سبب شناخت بهتر او از اطرافش می‌شود و با توجه به اهمیت این مسئله، در این گزارش چند کتاب برای تعامل بیشتر والدین و نوزادان معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه شعر ۱۴ جلدی «من به دنیا آمدم» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای گروه سنی نوزاد «+صفر» طراحی شده است. سه جلد از این مجموعه شعر، به دورانی که کودک در شکم مادر حضور دارد مربوط است که در گزارشی دیگر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

در این گزارش نیز به معرفی ۳ جلد دیگر از مجموعه ۱۴ جلدی «من به دنیا آمدم» می‌پردازیم که برای گروه سنی نوزاد «+صفر» سروده شده‌اند؛ اما استفاده از آن برای دوره شیرخواری و نوپایی نوزادان مناسب است؛ زیرا نوزادان در دوره شیرخواری و نوپایی با لمس‌کردن، نگاه‌کردن و گوش‌کردن، دنیای پیرامون‌شان را می‌شناسند.

بازی با کودک در ماه‌های اول تولد، سبب شناخت بهتر او از اطرافش می‌شود. او یاد می‌گیرد چگونه با محیط خارج از ذهنش رابطه برقرار کند. بازی روشی برای رشد مناسب جنبه‌های مختلف وجودی و شخصیت کودک است. در کنار بازی‌های حرکتی، بازی‌های کلامی با زبان سالم نیز، به زبان‌آموزی کودک و غنی‌ساختن دایره واژگانی‌اش کمک می‌کند. بازی کلامی با تکرار واژه‌ها و موسیقی مناسب برای کودک سرگرم‌کننده و رشددهنده است و برای والدین لذت‌بخش. در ادامه به معرفی این سه جلد کتاب از مجموعه «من به دنیا آمدم» که به همین منظور سروده شده‌اند، می‌پردازیم:

«ماه توتو، بیا بیا»

کتاب «ماه توتو، بیا بیا» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را مریم اسلامی سروده و نگار اورنگ تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۱۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرده است. مجموعه‌شعر «ماه توتو، بیا بیا»، شعر همراه با بازی حرکتی است. ترکیب ماه و توتو به معنی پرنده ماه است. هنگام خواندن این شعر، می‌توانیم دست را به طرف آسمان ببریم و ماه توتو را صدا کنیم. هربار که کلمه بیا را تکرار می‌کنیم دست‌مان را به کودک نزدیک و نزدیک‌تر کنیم و یکی از اعضای بدنش را که در شعر آمده لمس و نوازش کنیم. گفتی است که در فرهنگ دهخدا، یکی از معناهای توتو، پرنده است و بیشتر کودکان این واژه را به کار می‌برند.

در بخشی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:

ماه توتو

بیا

بیا

بیا

بیا

اینجا بشین

اینجا کفِ دست نی‌نی

تو صدفِ دست نی‌نی

ناز و لالا، ناز و لالا

نی‌نی که خوابید

برو بالا

کتاب «توتو باد، بیا بیا»

این اثر یک جلد دیگر از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را مریم اسلامی سروده و پریسا فرجیان تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است. مجموعه شعر «توتو باد، بیا بیا»، شعر همراه با بازی حرکتی است که برای تقویت حس بینایی و مشاهده‌گری کودک مناسب است. ترکیب توتو و باد به معنی پرنده باد است. هنگام خواندن شعر می‌توانید دستان‌تان را بالا ببرید و انگار پرنده‌ای را در آسمان نشان می‌دهید، نگاه کودک را با آن همراه کنید و جایی در دورها را به کودک نشان دهید. بازی‌های کلامی، تکرار، موسیقی، ریتم و حرکت فضای لذت‌بخشی برای مشاهده موجودات و شناخت رنگ‌ها می‌آفریند.

در بخشی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:

توتو باد

بیا

بیا

بگو به نی‌نی

تو صحراها

چی می‌بینی؟

– پیراهن سفید داره

صورت مثل ماه داره

بع‌بعی دور گردنش

زنگوله‌ی سیاه داره

«توتو آب، بیا بیا»

کتاب «توتو آب، بیا بیا» یک جلد دیگر از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را مریم اسلامی سروده و زهرا غفاری تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۱۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرده است. مجموعه شعر «توتو آب، بیا بیا»، شعر همراه با بازی حرکتی است. ترکیب توتو و آب به معنی پرنده آب است. هنگام خواندن این شعر می‌توانید دستان‌تان را به آسمان ببرید و توتو آب را صدا کنید؛ سپس دستان‌تان را مثل پرنده‌ای که از آسمان به زمین می‌آید، به طرف کودک پایین بیاورید و بگویید، بیا بیا…

هربار که کلمه بیا در شعر تکرار می‌شود، خوب است دستان‌تان را به کودک نزدیک و نزدیک‌تر کنید و یکی از اعضای بدن یا وسایل کودک را که در شعر آمده، لمس و نوازش کنید.

در بخشی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:

توتو آب

بیا

بیا

از کوه و رودخونه و دشت

بیا بشین میون تشت

وقت چیه؟ بشور بشور

پیرهن نی‌نی را بشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط