دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
نهضت تاریخ شفاهی خوزستان  توسعه و گسترش می‌یابد

خوزستان- مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ایجاد قرارگاه عدالت فرهنگی، نهضت تاریخ شفاهی در شهرستان‌های استان خوزستان توسعه و گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، احمد مقیمی ظهر دوشنبه در نشست با روسای شهرستان‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اهواز، با اشاره به اینکه هدف قرارگاه فرهنگی ایجاد عدالت متوازن در قالب فرهنگ و هنر در روستاها و مناطق کم‌برخوردار کشور است، اظهار کرد: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در خیلی از مناطق و شهرستان‎‌ها پایین بود که با شکل‌گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‌‎تری گرفت. و مبنای سفرها، دیدار و گفت وگو با هنرمندان در استان‌ها و شهرستان‌ها، شناسایی ظرفیت‌های موجود و کمک به اهالی فرهنگ و هنر است.

مقیمی با بیان اینکه تاکنون به ۲۵۰۰ نفر اعتبار تقریبی ۴ میلیارد تومانی در قالب طرح‌های قرارگاه عدالت فرهنگی اختصاص یافته است، تصریح کرد: برای سرعت‌بخشی و تحقق کارها تلاش کردیم اساس فعالیت در قرارگاه عدالت فرهنگی را قائم به شخص ندانیم و در سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۴ طرح در نهایت برای اجرا در شهرستان‌های کشور به مرحله اجرایی درآمد.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ۱۴ طرح اجرایی در این قرارگاه را طرح «قلم» دانست و افزود: در این طرح نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و روسای شهرستان‌ها می‌توانند با شناسایی این افراد بر اساس جدول ارسالی بین یک تا ۱۰ نفر معرفی کنند.

وی آموزش خبرنگاری برای انسجام گروه‌های مجازی را از دیگر طرح‌های قرارگاه فرهنگی برشمرد و گفت: با برگزاری دوره‌های آموز ش خبرنگاری در مناطق دور دست فضای رسانه‌ای در شهرستان‌ها تقویت و هویت‌دار می‌شود

حافطان قرآنی شهرستان‌ها در عدالت فرهنگی

وی با اشاره به اینکه هفت روستای شاخص قرآنی در کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: روستاهایی که پایه قرآنی دارند در کشور کم نیستند؛ بنا داریم ذیل قرارگاه عدالت فرهنگی و با شناسایی، معرفی و کمک به فعالیت‌های قرآنی دیگر روستاها، آن‌ها را افزایش داده و نقش روسای ادارات ارشاد شهرستان‎‌ها در این زمینه تأثیرگذار است.

ثبت دستاوردهای انقلاب اسلامی وتاربخ شفاهی

مقیمی نهضت تاریخ شفاهی و معرفی پژوهشگران و محققان تاریخ دفاع مقدس را، در قرارگاه عدالت فرهنگی مهم دانست و افزود: به جز تهران و تعدادی از مراکز در استان‌ها آئین‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی کمتر ثبت شده و باید در شهرستان‌ها دفتر تاریخ شفاهی راه‌اندازی شود.

وی گفت: دو طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار از دیگر طرح‌های این قرارگاه است چون در دنیا همه تمرکز بر روی تئاتر خیابانی است و با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، به هنرجویان در شهرستان‌ها آموزش داده می‌شود.

گریز ساخت فیلم کوتاه و مستند از مرکز

مقیمی ساخت فیلم کوتاه و مستند را از دیگر طرح‌های قرارگاه بیان کرد و افزود: در این طرح جشنواره فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز تلاش می‌کند با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه فیلم، زمینه لازم برای رونق بخشی به این هنر در شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار فراهم شود.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: شناسایی مفاخر، ادبا، نویسندگان و… در مناطق کم برخوردار و شهرستان‌ها و معرفی به قرارگاه و حضور شهرستانها در جشنواره فیلم کودک اصفهان نیز از جمله موضوعات طرح‌های اجرایی عدالت فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست با بیان اینکه خوزستان پیشگام پباده‌روی در ایام اربعین در دو مرز چزابه و شلمچه است، اظهار کرد: اداره کل برنامه‌های فرهنگی هنری ویژه‌ای با مشارکت ادارات شهرستاتی، برای زائربن اربعین در دو مرز چزابه و شلمچه و همچنین شهرهای ورودی زائران برگزار می‌کند.

مجید منادی افزود: در دوره کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت فرهنگی و هنری در سراسر کشور عزیزمان را سرلوحه کار خود قرار داده است.

منادی با توضیح اینکه برای اولین بار در طول سال‌های گذشته حمایت‌های ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها به نام هر شهرستان تحقق یافته است، تصریح کرد: در همین راستا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اعتباری در قالب طرح قرارگاه شهیدآوینی جذب شد که این اعتبار به همه شهرستان‌های استان، برای برقراری عدالت فرهنگی تزریق شد.

ظزفیت خوزستان در شعر عربی و گویشی

وی گفت: ظرفیت استان خوزستان با توجه به اقلیم و اقوام مختلف در مقایسه با استان‌های دیگرمتفاوت است و برهمبن اساس تنوع و توانمندی در شعر فارسی، عربی، گویشی ودیگر برنامه‌های فرهنگی هنری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها