سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
حمایت شورای بوشهر از انتشار کارهای پژوهشی با محوریت «بوشهر» / کافه کتاب «دُریا» در ساحل بوشهر راه‌اندازی

بوشهر – رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر از راه‌اندازی کافه‌کتاب «دُریا»، ساخت دو فرهنگسرا و حمایت از پژوهشگران جنوبی در انتشار کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، وحید نیک‌روش ظهر سه‌شنبه در نشست ویژه بزرگداشت روز خبرنگار که به همت شهرداری بوشهر برگزار شد، گفت: ما در حوزه فرهنگی طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در دست اجرا داریم و در این زمینه ساخت دو فرهنگسرا را در دو منطقه بوشهر؛ یعنی باغ بهزاد و شهرک نیایش در دستور کار قرار داده‌ایم که در یکی از مناطق (نیایش) در تامین زمین با مشکلاتی مواجه شدیم که این مشکل الان حل شده، طراحی آن در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که ساخت آن از اواخر امسال آغاز شود. این فرهنگسرا دارای یک کتابخانه عمومی نیزاست که نیازهای کتابخوانی ساکنان این شهرک را پاسخ می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه «آیا شورا از نویسندگان بومی و حوزه کتاب هم حمایت می‌کند؟» بیان کرد: شورای اسلامی شهر بوشهر همان‌طور که پیش از این با خرید کتاب از نویسندگان شهر بوشهر حمایت کرده است، در سال جاری علاوه بر خرید کتاب از نویسندگان بومی، از پژوهشگرانی که آثاری با محوریت بوشهر در دست تالیف دارند، برای انتشار کتاب حمایت خواهد کرد.

نیک‌روش سپس یادآور شد: شهرداری بوشهر در دو سال اخیر به طور منظم نیم‌درصد از درآمدهای خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخته است و این پرداخت‌ها کاملاً به‌روز است. در مجموع، شورا و شهرداری نگاه مثبتی به حوزه کتاب دارد و در این راستا، یکی از ساختمان‌های خود را که قبلاً به رستوران نگین اختصاص داشت، بازسازی کرده و قرار است با کاربری جدید به‌عنوان کافه کتاب «دریا» با مشارکت بخش خصوصی فعال شود.

استقبال از نامگذاری معابر شهری به نام مفاخر ادبی

در ادامه این نشست، معاون خدمات شهری شهرداری بوشهر نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه چرا در نامگذاری معابر و گذرهای بوشهر نام مفاخر ادبی بوشهر کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که برخی از کوچه‌های پایتخت به نام شعرای بوشهر نظیر مفتون و فایز مزین شده است!، گفت: در این زمینه ما شورای نامگذاری معابر بوشهر را تشکیل دادیم و حتماً این پیشنهاد را در نشست آینده شورا مورد بررسی قرار خواهیم داد و نام فایز و مفتون را در نامگذاری معابر و گذرها در شهر بوشهر لحاظ خواهیم کرد.

مختار کرمی که دبیری این شورا را عهده‌دار است، یادآور شد: در حال حاضر سه خیابان در بوشهر به نام‌های نجف دریابندری، دکتر سید جعفر حمیدی و جهانبخش کردی‌زاده (مداح و نوحه‌خوان برجسته بوشهری) مزین شده است. همچنین برخی خیابان‌های شهر به نام چهره‌های استعمارستیز و جریان مقاومت جنوب نظیر علامه بلادی، شهدی رئیسعلی دلواری، شهید نادر مهدوی و… نامگذاری شده‌اند که طراحی المان این چهره‌ها را در دست بررسی داریم تا در فضای شهری جانمایی شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در بخش بعدی این نشست گفت: در گام دوم انقلاب، سه بحث مطالبه‌گری، بیان کاستی‌ها و نقد منصفانه یا گفتمان موضوع مورد توجه است که در بحث گفتمانی ما انتظار داریم اهالی رسانه با نقد منصفانه، مطالبات مردمی را انتقال دهند.

پروین خوشبخت ادامه داد: کار فرهنگی مانند کار عمرانی نیست که وقتی انجام می‌شود، نتیجه آن مشخص باشد، بلکه کاری زمان‌بر است تا به بازدهی برسد. کار فرهنگی، کار ظریفی است و جریان فرهنگی باید همه کمک کنند تا بتواند به شکل مطلوب و اثربخشی پیش برود.

وی تأکید کرد: ما در کمیسیون فرهنگی شورای شهر برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تعریف کردیم که با رویکرد فرهنگی اجرایی خواهند شد و در این زمینه توسعه فرهنگسراها، بازنگری در المان‌های شهری، دیواره‌نگاره‌ها و فضاسازی شهری را در اولویت قرار داده‌ایم که در همه این برنامه‌ها «خانواده» و «ایثارگری و مقاومت» دو محوری است که مورد تاکید قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها