شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
معرفی هنرمندان بزرگ تاریخ هنر آلمان

کتاب «دوازده نقاش آلمانی؛ از کته کلویتس تا ماکس ارنست» نوشته‌ی پدرام حکیم‌زاده، به تازگی در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۳۰۲ صفحه به همت انتشارات شهر پدرام منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دوازده نقاش آلمانی؛ از کته کلویتس تا ماکس ارنست» نوشته‌ی پدرام حکیم‌زاده، به تازگی در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۳۰۲ صفحه به همت انتشارات شهر پدرام منتشر شده است.

این کتاب با تمرکز بر زندگینامه نقاشان آلمانی و اروپایی، برای علاقه‌مندان و هنردوستان این حوزه نوشته شده و تلاش دارد تا دانش و آگاهی مخاطبان را در این زمینه ارتقاء دهد.

کتاب با بخشی به نام «شناخت آلمان و ویژگی‌های آن» آغاز می‌شود و سپس به معرفی هنرمندانی چون آلبرشت دورر، پاول کله، گرهارد ریشتر و ماکس بکمن می‌پردازد. نویسنده به تفصیل درباره‌ی زندگی شخصی این هنرمندان، تأثیرات اجتماعی و تاریخی بر آثارشان، تکنیک‌های مورد استفاده و جایگاه آنان در تاریخ هنر صحبت کرده است.

این کتاب همچنین به تحولات هنری و تکنیک‌های مختلفی که هر یک از این نقاشان به کار برده‌اند، اشاره دارد. علاوه بر این، روابط شخصی و حرفه‌ای هنرمندان با دیگر افراد برجسته‌ی زمان خود، نقش آنها در جنبش‌های هنری مختلف و تأثیرگذاری آنها بر هنر معاصر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی از این کتاب آمده است: «آلبرت زین راهیِ معادن خطرناک و طاقت‌فرسا شد و برای چهار سال دیگر زین خرج برادرش را متقبل شد. برادری که ظرف چهار سال به نابغه‌ی هنریِ زمان خود بدل گشت؛ از قلم‌زنی تا حکاکی، چوب‌تراشی و نقاشی‌های رنگ روغن آلبرشت دورر حتی از بهترین استادانش هم بهتر و عالی‌تر بود.»

کتاب به بررسی تحولاتی که این نقاشان در هنر آلمان ایجاد کرده‌اند، نحوه تأثیرگذاری‌شان بر دیگر هنرمندان و ارتباط آثارشان با رویدادهای تاریخی و اجتماعی زمان خود پرداخته و همچنین به تحلیل نقاشی‌های مشهور این هنرمندان و بیان جزئیات فنی و هنری این آثار می‌پردازد.

در پیشگفتار کتاب آمده است: «در قرن پانزدهم میلادی در دهکده‌ای کوچک در نزدیکی شهر نورنبرگ آلمان، خانواده‌ای با هجده فرزند زندگی می‌کردند. پدر آنها که زرگر زبردستی بود، برای تأمین معاش خانواده تلاش زیادی می‌کرد و حاضر بود هر کاری انجام دهد تا خانواده‌اش را اداره کند. با وجود وضعیت ناامیدکننده، دو تن از فرزندان این خانواده، یعنی آلبرشت دورر و آلبرت دورر، آرزوهای بزرگی در سر داشتند. آنها می‌خواستند استعدادهای خود را در زمینه‌های هنری شکوفا کنند، اما به خوبی می‌دانستند که پدرشان از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و حتی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست آنها را برای تحصیل به نورنبرگ بفرستد. پس از بحث و گفت‌وگو، یک شب در تخت‌خواب‌هایشان دراز کشیده بودند و به این نتیجه رسیدند که برای تصمیم‌گیری، شیر یا خط بیندازند.»

فهرست این کتاب شامل پیشگفتار اول، پیشگفتار دوم، مقدمه، شناخت آلمان و ویژگی‌های آن، ماتیاس گرونوالد، آلبرشت دورر، ماریا زبیلا مریان، کاسپار داوید فریدریش، کته کلویتس، امیل نولده، پاول کله، ماکس ارنست، ماکس بکمن، فرانتس مارک، آگوست ماکه، گرهارد ریشتر و هرمان هسه است.

کتاب «دوازده نقاش آلمانی؛ از کته کلویتس تا ماکس ارنست» به عنوان یک کتاب تخصصی در حوزه زندگینامه نقاشان اروپایی و آلمانی، می‌تواند ایده‌ها و سبک زندگی این هنرمندان را برای علاقه‌مندان و نقاشان این حوزه ارائه دهد و دانش و آگاهی مخاطبان را در زمینه نگاه و تفکر این هنرمندان افزایش دهد. به عنوان مثال، در بخشی از کتاب درباره نقاش سوئیسی پاول کله می‌خوانیم: «پاول کله، نقاشی سوئیسی بود متولد ۱۸۷۹ در برن. کله هنرمندی پیشتاز در خلق تجربه‌های نو و تبدیل نقاشی به هنری مستقل و قائم به خود بود. او در سال ۱۹۱۴ به تونس سفر کرد و تحت تأثیر رنگ و نور شرق قرار گرفت. پس از این سفر، گفت: "رنگ و من یکی هستیم. من یک نقاشم. تابلویی که می‌بینید، متأثر از انرژی رنگ و نور در شرق است که با آبرنگ و گوآش و مرکب اجرا شده است. اشکال پرندگان و ماه و ستارگان و حروف آر و آن را در ترکیب‌بندی شناور در هم بافته و تجسم بخشیده است. همچنین، انتزاعی شاعرانه از تعادل و توازن را می‌بینیم که موسیقی، خصلت و خصیصه‌ی اصلی آن است. عنوان این تابلو بلبل‌های ایرانی است که در سال ۱۹۱۷ با ذهن زیبای این هنرمند مبتکر و نوآور خلق شده است."»

به طور کلی، کتاب تلاش می‌کند تا خواننده را با هنر نقاشی آلمان و نقاشان بزرگ آن به خوبی آشنا کند و نقشی که این هنرمندان در توسعه هنر اروپا داشته‌اند را روشن سازد.

کتاب «دوازده نقاش آلمانی؛ از کته کلویتس تا ماکس ارنست» نوشته‌ی پدرام حکیم‌زاده، به تازگی در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۳۰۲ صفحه به همت انتشارات شهر پدرام منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها