چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
برگی از «نیمه آباد باغ» مرور شد

دهمین نشست ادبی انجمن هنری و ادبی هومت با رویکرد نقد و بررسی داستان، به همت نشر پلات و با حضور جمعی از دوستداران ادبیات، نویسندگان و منتقدان برگزار شد. در این جلسه مجموعه داستان «نیمه آباد باغ» نوشته محمود راجی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا این مجموعه داستان شامل ۲۰ داستان کوتاه در سبک رئال اجتماعی است که نویسنده در برخی از داستان‌ها گریزی به ژانر شگفت زده‌است. «به مادرم نگو»، «بی شک از آن سه تن»، «همچون سایه»، «یگانه»، «رسیده‌ها»، «بن‌بست کوتاه»، «چاقو»، «سفلا یا علیا»، «آرامش کودکی»، عناوین برخی از داستان‌های این مجموعه داستان است.

در ابتدای نشست و پس از خوانش بخشی از کتاب توسط نویسنده اثر، منتقدان جلسه با نگاهی کلی به اثر، درخصوص نکات مثبت و برجسته داستان‌های این مجموعه به بحث و گفت‌وگو پرداختند. همچنین داستان‌ها از منظر ساختاری و محتوایی به نقد کشیده‌شد.

مهناز رونقی از منتقدان جلسه درباره وجود نشانه‌هایی در کتاب سخن گفت که از منظر مطالعات فرهنگی و اجتماعی، می‌توان آنها را کاملاً رمزگشایی کرد.

علی شادکام، منتقد دیگر نشست، سخنان خود را با اظهارنظر درباره عنوان کتاب آغاز کرد و نکته جالب در انتخاب نام کتاب را در این دانست که عنوان کتاب برگرفته از نام هیچیک از داستان‌های این مجموعه نیست.

شادکام در ادامه نیز به‌طور خاص دو داستان «البته که کار خودشان است» و «رسیده‌ها» را مورد توجه و بررسی قرار داد و به فضای پادآرمان شهری در داستان «رسیده‌ها» اشاره و از مکان قرارگاه به عنوان نیمه ویران باغ یاد کرد.

وی همچنین در توضیح موضوع داستان «رسیده‌ها»، با رجوع به بخشی از قوانین اخلاقی زرتشت، بیان کرد: در اوستا هم از مکانی صحبت می‌شود که محل نگهداری فرد گناهکار است. در این مکان حصاری است که گناهکار باید در آن بماند تا زمانی که به سن پیری برسد؛ پس از آن مزداپرستان یک مرد تنومند می‌فرستند تا پیر را به جایگاه مرتفع منتقل کنند.

شادکام در ادامه سخنان خود به تفاوت نگاه نویسنده در این داستان و داستان «البته که کار خودشان است» اشاره و عنوان کرد: ما در این دو داستان با دو شخصیت کهنسال در دو موقعیت متفاوت روبه‌رو هستیم.

وی در بررسی لحن شخصیت‌ها در داستان‌ها به دغدغه‌مندی نویسنده نسبت به مسائل زنان با توجه به انتخاب شخصیت‌های غیر هم‌جنس با نویسنده اثر پرداخت و بیان کرد: در اینکه چقدر نویسنده در ایجاد شباهت لحن شخصیت‌های زن با زبان جنس زن موفق بوده‌، نمی‌توان کاملاً اظهارنظر کرد؛ چرا که مردها و زن‌ها نمی‌توانند شبیه به جنس مخالف خود بنویسند و در هر حال نوع نگاهشان نماینده همان جنسیت‌شان خواهدبود.

‌در ادامه، حاضران در نشست، نقد و نظرات خود را درباره محتوای کتاب «نیمه آباد باغ» بیان کردند.

‌انجمن ادبی هومت افتخار دارد که در راستای اعتلای ادبیات فارسی و با هدف ترویج فرهنگ داستان‌خوانی، علاوه بر اجرای جلسات نقد و بررسی کتاب و رونمایی از آثار نویسندگان معاصر، سلسله نشست‌هایی در حوزه داستان‌نویسی، نمایشنامه و شعر برگزار می‌کند. مکان برگزاری جلسات در بنیاد بیدل دهلوی (تماشاخانه سیمرغ) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها