شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کتاب «پشت پرده کودتا» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «پشت پرده کودتا؛ اوباش، فرصت‌طلبان، ارتشیان، جاسوسان» تالیف علی رهنما و ترجمه فریدون رشیدیان نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «پشت پرده کودتا؛ اوباش، فرصت‌طلبان، ارتشیان، جاسوسان» تالیف علی رهنما با ترجمه فریدون رشیدیان در سرای قلم خانه کتاب و ادبیات ایران نقد و بررسی می‌شود. در این نشست حسین آبادیان و محمد ترکمان سخنرانی می‌کنند.

پشت پرده کودتا اثر علی رهنما، اقتصاددان و تاریخ‌شناس معاصر، یک بازسازی دقیق تاریخی از حوادث پیرامون کودتای بیست و هشت مرداد سال هزار و سیصد و سی و دو است که منجر به سقوط محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران و دولت او شد. سقوط و حذف مصدق از جایگاه قدرت احتمالاً بیش از هر رخداد دیگری که در زمان تصدی او اتفاق افتاد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و می‌توان دلیل اهمیت آن را به نقش دخالت‌های خارجی، اثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن بر ایران و تاثیر درازمدت این برکناری بر روابط ایران و ایالات متحده آمریکا نسبت داد.

علی رهنما با بهره‌گیری از منابع آمریکایی، ایرانی و بریتانیایی، فاصله چهار روزه بین کودتای شکست خورده ی اول و کودتای موفقیت‌آمیز دوم را با دقت زیر ذره‌بین می‌برد و در جزییات دقیق و قابل توجهی، چگونگی ایده‌پردازی دو کودتا، توجیهات عقلانی آنها و نحوه اجرای آن را به دست بازیگردان‌هایی از هر دو سمت انگلیسی-آمریکایی و ایرانی، مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.

رهنما طی تحقیقاتی که با زحمت بسیار زیاد روی منابعی که پیش از این کمتر مطالعه شده بودند، به انجام رساند، بر شواهدی که مدت‌ها تحت سایه قرار داشت نوری از آگاهی افکند و نشان داد که چگونه گروه کوچکی از سیاست‌مداران شدیداً با نفوذ بریتانیایی و کارگزاران قدرت با ارتباطات همه جانبه خود، واقعیات را از طریق اعزام عوامل عملیاتی سازمان سیا به ایران بازنگری کردند و نقشه‌ای جدید و عملی و در نهایت موفقیت‌آمیز برای کودتا طراحی کردند.

علاقه‌مندان به نشست نقد و بررسی کتاب «پشت پرده کودتا: اوباش، فرصت‌طلبان، ارتشیان، جاسوسان» می‌توانند یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ به نشانی خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، ساختمان سرای اهل قلم، طبقه همکف مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها