شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
افتتاح ۴ کتابخانه عمومی همدان در نیمه اول سال ۱۴۰۳

همدان - سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: چهار کتابخانه عمومی برای بهره‌برداری آماده است که سه باب روستایی و یک باب شهری و یک باب آن افتتاح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، سید جواد معینی، ظهر شنبه در نشست کتابخوان و رسانه که با حضور خبرنگاران حوزه کتاب و کتابخوانی استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۹ کتابخانه عمومی شامل ۷۰ کتابخانه شهری، ۴۸ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری در استان همدان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان ۴۸ هزار و ۱۳۷ متر مربع است، افزود: یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱۴ نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان در اختیار مردم قرار دارد که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۸ کتاب موجود است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه ۳۴۷ هزار و ۳۵۳ نسخه کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون به امانت رفته است، تصریح کرد: در فرودین ماه بیش از ۵۲ هزار جلد، اردیبهشت ۶۶ هزار جلد، خرداد ۸۰ هزار جلد، تیر ماه ۸۰ هزار و ۸۴۰ و تا ۲۰ مرداد ماه نیز بیش از ۶۶ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی تأکید کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری ۸۲ هزار و ۱۱۹ نفر عضو کتابخانه عمومی بودند که ۴.۷۲ جمعیت استان را شامل می‌شوند.

افتتاح ۴ کتابخانه عمومی همدان در نیمه اول سال ۱۴۰۳

معینی با بیان اینکه در سه سال اخیر ۱۰ کتابخانه عمومی افتتاح، پنج پروژه آماده افتتاح و ۱۸ پروژه در حال انجام است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ساخت، توسعه و بهسازی ۵ باب کتابخانه نهادی شامل کتابخانه عمومی زنده‌یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، پاسارگاد روستای دهپیاز شهرستان همدان، پاسارگاد روستای کوزره شهرستان همدان و شهدای پای قلعه شهر نهاوند و پاسارگاد شهرستان نهاودن انجام شده است و راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستان اسدآباد در حال پیگیری و تحقق است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه زنده یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین به عنوان ۱۱۹ امین کتابخانه عمومی استان در مرداد ماه افتتاح شد اظهار کرد: این کتابخانه ۱۲۰ مترمربع زیر بنا و ۴ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دارد که با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی از محل تملک دارایی استان، مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، مصوبه سفر رئیس جمهور شهید به استان و مشارکت خیر تأمین افتتاح شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: دو کتابخانه عمومی نیز در روستاهای دهپیاز و کوزره توسط بانک پاسارگاد احداث و توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز شده که به زودی با حضور مسئولان بانک و استان به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین کتابخانه عمومی شهدای قلعه در شهر نهاوند نیز آماده است که به زودی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های عمومی در اختیار اعضا قرار دارد تصریح کرد: همچنین اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی مگا پیپر و نورمگز به منظور استفاده محققان و دانشجویان به صورت رایگان برای اعضای کتابخانه فراهم شده است به نحوی که دانلود ۱۲۵ میلیون مقاله، پایان نامه و مجله فراهم است.

معینی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است ادامه داد: این کتاب‌ها از مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، منابع طبیعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و مردم به کتابخانه‌ها اهدا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۳ جلد کتاب هم از نویسندگان بومی استان در این مدت خریداری شده است خاطرنشان کرد: کتاب‌های نویسندگان بومی پس از اخذ مجوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان خریداری می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری ۱۱ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب و ۱۴ هزار جلد نشریه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان ارسال و بین کتابخانه‌ها توزیع شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۸۵۸ فعالیت فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی استان انجام شده است اظهار کرد: ۲ جلسه رونمایی، ۱۴ جلسه نقد کتاب، ۱۹۶ مسابقه کتابخوانی، یک‌هزار و ۱۷۸ برنامه مناسبتی، ۱۷۴ نشست کتابخوان، ۱۰ نمایشنامه خوانی، ۲۱۲ جلسه مطالعاتی، ۵۷۱ معرفی کتاب، ۱۰۸ کارگاه آموزشی، ۵ جلسه مشاوره، یک هزارو ۵ قصه گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، ۳۱۸ نمایشگاه کتاب، ۲ محفل ادبی و … از جمله این برنامه بوده است و پیش بینی شده که تا پایان سال تعداد برنامه حداقل به ۱۰ هزار برنامه فرهنگی برسد.

معینی افزود: در حوزه فرهنگی به چند برنامه شاخص چون اجرای طرح کتابت قرآن کریم، سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه ملی نویسنده شو، جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب، جشنواره کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم، تشکیل محافل قرآنی و ادبی سطح استان، غنی سازی اوقات فراغت، تقویت کسب و کارهای محلی، کلاس‌های آموزشی نویسندگی، شاهنامه خوانی، اسکرج، هنر و خلاقیت، خوشنویسی، احکام ورخوانی قرآن، حسینیه اندیشه از عاشورا تا اربعین و … می‌توان اشاره کرد.

وی درباره افتخارات کسب شده توسط کتابداران از ابتدای سال تا کنون تأکید کرد: علی علی‌کرمی، کتابدار کتابخانه عمومی قدس روستای ویان شهرستان کبودراهنگ و سعیده موسی زاده کتابدار کتابخانه ولایت شهر ملایر، به عنوان دو تن از فراگیران برگزیده مدرسه تابستانی طراحی خدمت برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در چهارمین دوره «مدرسه تابستانی» مورد تقدیر قرار گرفتند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: ۳۳۹ کلاس آموزشی و فرهنگی در قالب ۶۴ عنوان برنامه فرهنگی ویژه اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی استان طی تابستان امسال در ۱۰ شهرستان در حال برگزاری است.

وی همچنین از برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: در سطح استان ۳۳ جلسه انجمن به ریاست، فرمانداران، بخشداران و استاندار همدان در نظر گرفته شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱ مورد برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها