چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
سیمرغ فیلمنامه اقتباسی باید دائمی باشد/ هیچ سالی بدون فیلم اقتباسی سپری نشده‌است

بهروز افخمی گفت: اینکه کلاً یک جایزه برای بخش فیلمنامه‌نویسی در نظر بگیریم و فیلمنامه اورجینال با فیلمنامه اقتباسی رقابت کند کار درستی نیست. سیمرغ فیلمنامه اقتباسی باید در بخش فیلمنامه‌نویسی اجباری باشد. سالی نیست که فیلمنامه اقتباسی وجود نداشته باشد.

بهروز افخمی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره لزوم وجودی سیمرغ فیلمنامه اقتباسی در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: از زمان برنده شدن سیمرغ فیلمنامه را برای فیلم «آذر شهدخت، پرویز و دیگران»؛ گفتم: «الان به بچه‌هایی که فیلمنامه اورجینال نوشته‌اند ظلم شده است». چراکه وقتی کسی فیلمنامه اقتباسی می‌نویسد کار آسانی انجام می‌دهد، چون متن اولیه نوشته شده‌ای در اختیارش قرار دارد و فقط باید سعی کند داستان را سینمایی بنویسد. اما کار در نوشتن فیلمنامه اورجینال سخت‌تر است. برای همین است که من می‌گویم باید جایزه فیلمنامه اقتباسی و سیمرغ فیلمنامه اورجینال از یکدیگر جدا باشد، یعنی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر، باید ۲ جایزه برای این بخش در نظر بگیرد. باید در بخش فیلمنامه‌نویسی، دو سیمرغ داشته باشیم؛ یکی برای فیلمنامه اورجینال و دیگری برای فیلمنامه اقتباسی.

وی در ادامه توضیح داد: از نظر من، اینکه کلاً یک جایزه برای بخش فیلمنامه‌نویسی در نظر بگیریم و فیلمنامه اورجینال با فیلمنامه اقتباسی رقابت کند، کار درستی نیست. در جشنواره فیلم فجر، تقریباً هیچ سالی نیست که فیلمنامه اقتباسی وجود نداشته باشد. به هر حال اگر وجود نداشته باشد؛ می‌توانیم بگوییم وجود ندارد اما وقتی فیلمنامه اقتباسی داریم باید جایزه آن را هم تعریف کنیم.

کارگردان فیلم «صبح اعدام» در مورد مزیت وجود چنین جایزه‌ای گفت: وقتی یک جایزه سیمرغ برای فیلمنامه‌نویسی تعریف می‌شود بسیاری از تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان، اقتباس خود را پنهان می‌کنند. وقتی جایزه این بخش‌ها جدا تعریف شود؛ تهیه‌کننده تشویق می‌شود که منبع اقتباسش را آشکار کند. من فکر می‌کنم این جایزه و این سیمرغ باید در بخش فیلمنامه‌نویسی اجباری باشد. در سال‌هایی که واقعاً فیلمنامه اقتباسی وجود دارد؛ حتماً سیمرغ این بخش هم داده شود. مثلاً «فیلم صبح اعدام» من یک اقتباس از یک گزارش روزنامه است. اگر خود فیلم‌ساز منبع اقتباسش را اعلام کند، مسلماً فیلمنامه اقتباسی محسوب می‌شود. آنچنان که من در تیتراژ فیلم، منبع اقتباس را آوردم. اگر جایزه در این بخش اجباری شود؛ بعضی سال‌ها می‌توان اعلام کرد؛ به دلیل ضعف فیلمنامه، هیچ فیلمی لایق دریافت سیمرغ فیلمنامه اقتباسی نبوده و این به مراتب بهتر است. این کار باعث آشکارسازی منبع فیلمنامه اقتباسی از طرف فیلم‌ساز می‌شود.

وی در مورد قانون کپی رایت توضیح داد: مطابق قانون کپی رایت، شباهت اسم و ۶ مورد شباهت جزئی و یا ۳ مورد شباهت ساختاری می‌تواند ثابت کند یک اثر هنری دزدی یا اقتباس بدون اجازه از روی یک اثر دیگر است.

بهروز افخمی در مورد ارزش فیلمنامه اقتباسی و جایزه آن گفت: به نظر من جایزه فیلمنامه‌نویسی اقتباسی، کم ارزش‌تر از فیلمنامه‌نویسی اورجینال است به علت اینکه نویسنده این فیلمنامه از روی متن موجود فیلمنامه خود را می‌نویسد. یعنی فیلمنامه‌نویس، متن آماده داستان را به صورت تصویری در می‌آورد و آن‌را آماده برای فیلمبرداری می‌کند؛ پس کار راحت‌تری انجام داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کار جدیدی در دست انجام دارد گفت: در حال نوشتن یک فیلمنامه سینمایی هستم که فعلاً قصد ندارم نام آن را بگویم. همینطور در حال اقتباس از کتاب «سیاحت شرق» اثر آقا نجفی قوچانی برای یک سریال هستم و به احتمال زیاد کارگردانی این اثر را در چند قسمت اول خودم انجام خواهم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها