دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
«جان‌فدا»؛ لالایی‌هایی در وصف حاج قاسم سلیمانی

کرمان- نویسنده کتاب «جان فدا» با اشاره به قسمت لالایی این کتاب کودک گفت: وقتی لالایی‌های این کتاب را برای کودک می‌خوانیم، کودک کم‌کم می‌داند که باید الگوهایی انتخاب کند که مادر و پدرش به او ببالند و باعث افتخار آن‌ها شود.

‌غلامحسین مردانی رباط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان اظهار داشت: همیشه برایم سوال بود که چگونه می‌توانم سرباز حاج قاسم باشم و دینم را به این سردار ادا کنم تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم این در حالی‌ست که در گذشته چندین کتاب در زمینه کودک منتشر کرده بودم.

وی افزود: یکی از این کتاب‌های کودک درباره امام رضا (ع) بود و در واقع داستان ضامن آهو را به شعر در آوردم و نتیجه هم داد، در نهایت تصمیم بر این شد که زندگینامه حاج قاسم را هم به شعر در آورم.

مردانی با بیان اینکه در این کتاب سعی کردیم که روایت‌های حقیقی را به شعر در آوریم، تاکید کرد: مثلاً مناسبت‌هایی مثل روز تولد سردار، رشادت‌ها، جنگ‌ها، فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله، نشان ذوالفقار و در نهایت نحوه شهادت از مجموعه اشعار و سر فصل‌های این کتاب است.

وی تصریح کرد: در واقع تلاش کردیم به نحوی سردار دل‌ها را توصیف کنیم که ایشان دست نیافتنی نباشند و بچه های ایران زمین اینگونه فکر کنند که می توانند مثل او باشند و به نحوی اسطوره‌ای دست نیافتنی معرفی نشوند؛ یعنی حتی وقتی والدین هم وقتی کتاب را می خوانند به این فکر کنند که با تربیت صحیح، فرزند آنها هم یک سردار خواهد شد.

این نویسنده با بیان اینکه من دوست داشتم که وقتی کودکان این کتاب را می خوانند از سردار سلیمانی الگو برداری کنند، گفت: امیدوارم کودکان حاج قاسم را اسوه خود قرار دهند و بگویند چرا ما در این مسیر تلاش نکنیم.

مردانی تاکید کرد: این کتاب برای همه خانه‌ها ضروری است چراکه بزرگسالان سردار را می‌شناسند اما در بین کودکان و خردسالان همواره نیاز به معرفی است.

وی با اشاره به قسمت لالایی‌های این کتاب گفت: این قسمت را برای کودکان قبل از خواب زمزمه کنیم و بخوانیم، قرار نیست همه این کتاب حفظ کنند اما یک قسمتی از آن را بیشتر بخوانیم تا در ناخودآگاه کودک باقی بماند، امیدواریم که بچه‌های این مرز و بوم هم در آینده همانند سردار دل‌ها شوند؛ در قسمتی از این لالایی‌ها می‌خوانیم: «لا‬ لالا گل لاله که مادر به تو می‌باله / که همچین کودکی داره».

وی معتقد است: وقتی این شعر را برای کودک می‌خوانیم می‌فهمد که باید کار هایی را انجام دهد که مادر و پدرش به او ببالند و باعث افتخار آنها شود. در قسمت دیگری از لالایی می خوانیم: «لالا لالا گل الله به حق ناله زهرا / ‏ بزار اسمش را در لیست یوسف زهرا». مثلاً این‌ها باعث نهادینه شدن ارادت آنها به ائمه خواهد شد.

مردانی با اشاره به مضامین کتاب افزود: در ادامه این کتاب سعی کردیم چالش‌هایی درباره نشان ذوالفقار، جنگ ۳۳ روزه، جنگ ایران و عراق و … در ذهن کودکان ایجاد کنیم و پس از خواندن این کتاب از شما می‌خواهند که بیشتر برایشان توضیح دهید.

این نویسنده معتقد است که حاج قاسم همانند درخت پر ثمر است که هر کس به سلیقه خود می تواند هر میوه‌ای که دوست دارد از این درخت بچیند، یک عده دوست دارند بچه‌هایشان رشد کنند و بچه‌هایشان شخصیتی همانند مالک اشتر داشته باشند و دقیقاً ویژگی‌های این شخصیت هم در سردار سلیمانی است یا برخی‌ها از شخصیت آرش کمانگیر خوششان می‌آید. ویژگی های هر قهرمانی که بخواهید الگوی فرزندانتان شود در سردار سلیمانی نهفته است.

وی تاکید کرد: شجاعت، مردمی بودن، برون مرزی بودن، جهان شمول بودن، علم و آگاهی همه اینها ویژگی های خوب سردار دل‌هاست.

مردانی با اشاره به روند چاپ کتاب تصریح کرد: پس از اینکه این کتاب را به شعر در آوردم با همراهی معاونت فرهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس کرمان این کتاب چاپ شد و امیدوارم مردم هم در نشر آن کمک کنند.

«جان‌فدا»؛ لالایی‌هایی در وصف حاج قاسم سلیمانی

به گزارش ایبنا، غلامحسین مردانی رباط در شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان زندگی می کند، او دبیر آموزش پرورش و کار شناس ارشد روانشناسی است. کتاب جشن فرشته‌های عید غدیر این نویسنده نیز آماده چاپ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها