شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
«مجد دانش»؛ خانه‌ای برای کتاب‌های پزشکی و روانشناسی

خراسان رضوی - کتابفروشی و انتشارات تخصصی مجد دانش با هدف تأمین‌ نیاز کتابخوانان و دانشجویان پزشکی، روان‌پزشکی و علمی از سال ۷۶ آغاز به کار کرد و تاکنون نقش مهمی در ارتقای سطح علمی و پژوهشی این حوزه‌ها ایفا کرده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - پروانه رحمتی: کتابفروشی و انتشارات مجد دانش به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین کتابفروشی‌های تخصصی پزشکی و روانشناسی در مشهد، بیش از دو دهه است که به عنوان پاتوقی برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه‌ها فعالیت می‌کند. این کتابفروشی که در پاساژ امیر واقع در خیابان احمدآباد و در نزدیکی میدان دکتر شریعتی (تقی آباد سابق) یعنی یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین شریان‌های شهر قرار دارد، به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ایستگاه مترو و از سویی نزدیکی به چند دانشگاه همواره پر مخاطب بوده است.

این کتابفروشی که فضایی به مساحت ۲۵ مترمربع دارد، تنها با هدف تأمین‌نیاز کتابخوانان و دانشجویان پزشکی، روان‌پزشکی و علمی آغاز به کار کرده و تاکنون نقش مهمی در ارتقای سطح علمی و پژوهشی این حوزه‌ها ایفا کرده است، این انتشارات و کتابفروشی در شرایطی که صنعت نشر با چالش‌هایی همچون افزایش قیمت کتاب و رقابت با کتاب‌های الکترونیکی و صوتی روبه‌رو است، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند با ارائه خدمات نوین، نیازهای مخاطبان خود را برآورده کند. وقتی با مهدی امجدی، مدیر این کتاب‌فروشی در خصوص چگونگی آغاز به کار این کتابفروشی صحبت کردیم، گفت: علاقه به کتاب و مطالعه از کودکی در من وجود داشت و عضویت در کتابخانه مدارس و محله همواره جزئی از برنامه‌های من بود. هر کتاب، مجله و یا روزنامه‌ای که به دستم می‌رسید را از همان نوجوانی سریع می‌خواندم.

«مجد دانش»؛ خانه‌ای برای کتاب‌های پزشکی و روانشناسی

مدیر و مسئول انتشارات و کتابفروشی مجد دانش ادامه داد: سال‌های ابتدای نوجوانی حتی کتاب‌های زیادی را برای مطالعه خریداری می‌کردم و پس از مطالعه در اختیار دوستانم قرار می‌دادم.

وی در مورد ایده راه‌اندازی این کتابفروشی گفت: این ایده به دوران دانشجویی و سال‌های دهه ۷۰ برمی‌گردد که کمبود کتاب و خلأ یک کتابفروشی کامل در مشهد احساس می‌شد. آن سال‌ها به منظور دسترسی بهتر و سریع‌تر دانشجویان و اساتید به کتب مرجع علوم پزشکی، با همکاری دو نفر از دوستان دانشجوی آن زمان که از پزشکان حاذق کنونی هستند، اقدام به راه‌اندازی این کتابفروشی کردیم.

امجدی بیان کرد: ابتدا در سال ۱۳۷۶ با نام خانه کتاب دانشجویان آغاز به‌کار کردیم و پس از وقفه چند ماهه مجدد در سال ۱۳۷۷ با عنوان کتاب دانشجو مشغول فعالیت شدیم و بعد از دریافت مجوز انتشارات با عنوان انتشارات مجد دانش ادامه دادیم و هم اکنون چیزی حدود ۲۵ سال است که فعالیت داریم.

فعالیت‌های کتابفروشی و انتشارات مجد دانش

او با اشاره به فعالیت‌هایی که در این انتشارات از ابتدای راه‌اندازی تاکنون انجام شده‌اند، اظهار کرد: در گذشته در دهه ۷۰ و ۸۰ که دسترسی‌های فعلی وجود نداشت اقدام به چاپ رفرنس‌های آزمون‌های مختلف پزشکی کرده و به صورت رایگان آن‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دادیم.

«مجد دانش»؛ خانه‌ای برای کتاب‌های پزشکی و روانشناسی

مهدی امجدی ادامه داد: همچنین با نفرات برتر آزمون‌های پزشکی در مشهد، در مورد نحوه مطالعه مصاحبه می کردیم و این مصاحبه‌ها را به رایگان به متقاضیان ارائه می‌دادیم. اقداماتی از قبیل سفارش تلفنی کتاب و تحویل در محل نیز از جمله اقداماتی بود که از ابتدا برای خواستاران کتاب در این فروشگاه انجام می‌شد.

وی افزود: معرف ترجمه‌های برتر کتاب‌ها و مشاوره رایگان در مورد مطالعه دروس و آزمون‌ها برای دانشجویان نیز اقدامی بود که کتاب فروشی و انتشارت مجد دانش انجام داده است. انتخاب رشته پیشنهادی برای داوطلبان دستیاری پزشکی برای پزشکان شرکت کننده در آزمون دستیاری و همچنین برگزاری کلاس‌های آمادگی آزمون دستیاری نیز کمک بزرگی در جهت پیشبرد اهداف دانشجویان بود که توسط این انتشارات انجام شد.

لزوم حمایت از ناشران

مهدی امجدی برای ترویج کتاب و فرهنگ خواندن در جامعه پیشنهاداتی داشت که دستیابی به آنها سهل و ساده است. از جمله این پیشنهادات، حمایت از ناشران و کتابفروشان مجوزدار بود. وی در این خصوص گفت: کتابفروشی‌ها در حال از بین رفتن هستند و نیاز به حمایت‌های دولتی، همچون معافیت از مالیات، مساعدت در حق بیمه و بهره‌مندی از وام‌های کم بهره دارند.

لزوم نظارت جدی‌تر به قیمت کتاب

وی عنوان کرد: باید بر قیمت کتاب نظارت جدی‌تری شود این موضوع تاثیر زیادی بر سرانه مطالعه خواهد داشت. به عنوان مثال در زمینه کتاب‌های علوم پزشکی قیمت کتاب‌ها در ترجمه های مختلف اختلاف فاحشی دارد و این نشان از یک بی‌نظمی در این زمینه است. قیمت‌های نامتعارف منجر به فاصله گرفتن دانشجویان از مطالعه کتاب می‌شود و این موضوع از آسیب‌های جدی در ایجاد انگیزه برای مخاطبان کتاب است.

امجدی ادامه داد: این عدم نظارت باعث آسیب جدی به موضوع کتابخوانی شده است. طرح‌هایی مانند ارسال رایگان کتاب غیر یکسان به درب منازل به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی نیز به ترویج مطالعه در جامعه کمک شایانی می‌کند، همچنین تبادل کتاب‌های مطالعه شده بین ساکنان منازل با هماهنگی مدیران مجتمع‌ها از جمله اقدامات فرهنگی است که در بین علاقه‌مندان به کتاب می‌توان انجام داد.

وی بیان کرد: در خوابگاه‌های دانشجویی یا پادگان‌ها نیز می‌شود اقداماتی انجام داد همانند، تشویق سربازان به کتابخوانی و مرخصی تشویقی به سربازان کتابخوان یا ارسال کتاب رایگان به زندان‌ها و دارالتادیب‌ها.

متولیان کتاب در سامانه بازار کتاب باید صرفاً عرضه‌کننده باشند

مسئول انتشارات مجد دانش در مورد سامانه بازار کتاب گفت: با توجه به مشکلات رفت و آمد، ایجاد سامانه کتاب ضمن دسترسی بهتر و سریع‌تر خریداران به کتاب، قدرت انتخاب آنان را با قیمت کتاب‌ها و انتخاب بین ترجمه‌های مشابه سهل‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با وجود سامانه بازار کتاب، جستجو کتاب بسیار آسان‌تر خواهد بود مثلاً ممکن است متقاضی در غرب کشور کتابی را نیاز داشته باشد که در شهر خودش نباشد و آن را در مشهد پیدا کند و از طریق سایت خریداری نماید.

«مجد دانش»؛ خانه‌ای برای کتاب‌های پزشکی و روانشناسی

امجدی بیان کرد: سامانه بازار کتاب به صورت کلی خوب است اما به شرطی که امکان عرضه کتاب در سامانه برای همه کتابفروشان و ناشران مجوز دار فراهم باشد و متولی سامانه نقش فروشنده را بازی نکند، بلکه فقط متولی باشد و در کنار معرفی کتاب ها، درآمد خود را از طریق تبلیغات غیر کتاب بر روی سایت به‌دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها