شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
می‌خواستم با جادوی قلم نام دکتر «شیخ» را زنده‌ نگه‌دارم

خراسان‌رضوی - یک نویسنده و تاریخ‌پژوه مشهدی گفت: موقع نوشتن کتاب «افسانه دکتر شیخ» دغدغه‌ام تنها این بود که باجادوی قلم، نام و یاد دکتر شیخ را زنده نگه دارم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، جمشید قشنگ هم‌زمان با روز پزشک در دومین رویداد «روایت یک کتاب» که توسط نهاد «مکتب بافت» در ساختمان این نهاد برگزار شد، گفت: موقع نوشتن کتاب «افسانه دکتر شیخ» دغدغه‌ام تنها این بود که باجادوی قلم، نام و یاد دکتر شیخ را زنده نگه‌دارم و همینطور به گوشه‌هایی از خاطرات مردم از این دکتر گرانقدر اشاره‌ای داشته باشم.

این پژوهشگر ادبی گفت: برای جمع آوری اطلاعات زندگی دکتر شیخ از فرزندان، دوستان، آشنایان و هرکسی که به هر نحوی با ایشان آشنا بود پرس و جو کردم.

وی ادامه داد: در خصوص زندگی او در تحقیق، مطالعه و پژوهش انجام دادم و پس از هشت سال جستجو و پژوهش، گفتگو و نشستن پای خاطرات نزدیکان وحتی بیماران دکتر شیخ، افسانه دکتر شیخ را به ثمر رساندم.

این تاریخ‌پژوه گفت: برای تحلیل زندگی دکتر شیخ باید زمانه او را شناخت و آن را با تحولات شگفت انگیز و بی نهایت سریع عرصه زندگی امروزی سنجید و بررسی کرد.

جمشید قشنگ عنوان کرد: در صدر همه عوامل انسانی تاثیرگذار بر رفتار دکتر شیخ و دیگر پزشکان آن زمان، می بایست به اراده و انتخاب آگاهانه آنها اشاره کرد که عنصری بسیار مهم و اثربخش است.

می‌خواستم با جادوی قلم نام دکتر «شیخ» را زنده‌ نگه‌دارم


نویسنده کتاب «افسانه دکتر شیخ» تاکید کرد: دکتر شیخ بر اساس همین اراده، راه سخت ولی زیبای انسانیت را برگزید.این انتخاب هزینه‌های خاص خود را داشت که دکتر آگاهانه و شجاعانه آن را پرداخت.

در انتهای این رویداد فرهنگی، محمود ناظران‌پور شاعر پیشکسوت مشهدی با لهجه شیرین و گویش مشهدی یکی از اشعار این کتاب را برای حضار قرائت کرد.

می‌خواستم با جادوی قلم نام دکتر «شیخ» را زنده‌ نگه‌دارم

کتاب «افسانه دکتر شیخ» زندگی‌نامه اسطوره اخلاق پزشکی، دکتر مرتضی شیخ» سال ۱۳۹۸ به قلم جمشید قشنگ در ۴۷۰ توسط نشر مرندیز روانه بازار کتاب شد. کتاب‌های «معجزه اشک»، «اوسنه دکتر کوثری»، «تاریخچه دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی» و «اوسنه چارقدآبی» تنها برخی از آثار چاپی این پژوهشگر و معلم پیشین دانشگاه فردوسی مشهد است.

به گزارش ایبنا؛ «مکتب بافت» نهادی فرهنگی برای باز زنده‌سازی و بازآفرینی هویت فرهنگی مشهد است که زیر نظر شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن راه‌اندازی شده است از تیرماه ۱۴۰۱ با سه هدف سکونت، فرهنگ و اقتصاد خرد محلی در حال فعالیت است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها