پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴
اهمیت ایجاد رشته یزدشناسی در دانشگاه / «مسرت» تاریخ شفاهی فرهنگ عامه یزد است

یزد - مراسم رونمایی از دفتر چهارم «یزد، یادگار تاریخ» نوشته حسین مسرت برگزار شد و در این مراسم به ایجاد رشته یزدشناسی و ارتباط بین پژوهشگران فرهنگ یزد و مراکز علمی، دانشگاهی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از دفتر چهارم کتاب «یزد، یادگار تاریخ» امروز پنجشنبه در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

علی اکبر جعفری در این مراسم گفت: دوستی ما با حسین مسرت بیش از ۳۰ سال است، در زمان کتابداری خود، این تلاش و پشتکار را داشته است و به نوعی هر فردی را با معرفی کتاب با فضای فرهنگی این سرزمین میهمان می‌کرد.

وی با اشاره به تشکیل کانون دانشجویان یزدی در دانشگاه تهران در زمانی دانشجویی خود گفت: یکی از دلایل جمع شدن دانشجویان و این گردهمایی‌ها، حسین مسرت بود زیرا ایشان دایره المعارف شفاهی از یزد بودند و به ما کمک می‌کردند تا یزد را در این جمع‌ها معرفی کنیم.

جعفری ادامه داد: خدمات مسرت، تنها به کتابهای وی نیست بلکه در کنار آن نیز با معرفی یزد و تاریخ و فرهنگ عامه و همچنین شخصیت‌های برجسته، خدمات متعددی به استان داشته‌اند.

وی گفت: هر کس به کتاب تاریخ یزد مراجعه می‌کند می‌تواند مطلبی را در اختیار بگیرد و فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد را مشاهده خواهد کرد.

این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: حسین مسرت این مجموعه کتاب «یزد یادگار تاریخ» را جمع‌بندی و طبقه‌بندی کرده اما با توجه به جمع‌آوری و گردآوری‌ایشان، شاهد اقدام مؤثری در این حوزه بوده‌ایم و به نوعی مسائل فرهنگی شهر را در این کتاب شاهد هستیم.

جعفری گفت: ما با مطالب‌ایشان می‌توانیم سلسله اتفاقات فرهنگی شهر را شاهد باشیم لذا باید قدردان‌ایشان باشیم.

وی گفت: متأسفانه کارهایی که آقای مسرت برای فرهنگ و تاریخ فرهنگ یزد انجام می‌دهد بسیار مؤثرتر کارهای دانشگاهی ما است و این نشان می‌دهد که باید ارتباط جدی بین پژوهشگران و نویسندگان فرهنگ یزد و مراکز علمی دانشگاهی خود برقرار کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بیان کرد: دانشگاه نباید جزیره جداگانه با شهر باشد بلکه باید دانشگاه برای مسائل شهر دغدغه داشته باشد و راه حل دهد و ما دانشگاه را ایجاد کردیم که مسائل شهر را به صورت علمی و آکادمیک حل کنیم.

وی افزود: ما باید برای آقای مسرت در دانشگاه یزد کرسی تعریف کنیم و از کارهای‌ایشان بهره‌برداری و استفاده کنیم و جامعه محلی از حضور دانشگاه خود بهره‌مند شوند.

جعفری گفت: ما باید این سدها را بشکنیم تا بتوانیم از وجود گنجینه‌های علمی و فرهنگی در شهر استفاده کنیم تا تاریخ و فرهنگ یزد را بسط و گسترش دهیم.

وی بیان کرد: چرا در دانشگاه رشته‌ای به نام یزدشناسی نداریم؟ واین باید مطالبه ما باشد و از مسئولان شهر بخواهیم که دانشگاه در استخدام جامعه محلی آن باشد.

جعفری گفت: اگر می‌خواهیم به مسرت خدمت کنیم باید رشته یزدشناسی را به رشته دانشگاهی به نام‌ایشان ایجاد کنیم و تاریخ یزد را در جامعه ارائه کنیم.

همچنین در ادامه مراسم حسین مسرت، پژوهشگر یزدی و نویسنده این کتاب بیان کرد: کتاب «یزد، یادگار تاریخ» به گفتارهای تاریخی در خصوص یزد اختصاص یافته که در این دفتر علاوه بر معرفی پیشینه تاریخی، به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: این جلد از کتاب از بین حدود یک هزار مقاله سعی شده همچون دفترهای پیشین، از تنوع موضوعی برخوردار باشد که شامل شرح حال نام‌آوران و بزرگان یزد، آداب و فرهنگ، نقد کتاب، معماری، هنر و مردم‌شناسی است.

مسرت به با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه بیان کرد: برگزاری آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی با حضور علاقه‌مندان و به‌ویژه اساتید دانشگاه می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و همچنین شناختن تاریخ یزد بسیار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط