جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
«عزاداری، زیارت و تشیع فراملی» منتشر شد

کتاب «عزاداری، زیارت و تشیع فراملی» اثر جبار رحمانی، پیمان اسحاقی و عفت دماوندی از سوی انتشارات آرما روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در دو دهۀ اخیر، سقوط صدام و بازشدن راه‌های زیارت کربلا، جهان تشیع را با آیین جدیدی به نام پیاده‌روی اربعین مواجه کرده است؛ آیینی که پیش‌تر یک آیین محلی عراقی بود و حال به یک آیین فراگیر شیعی برای همۀ شیعیان در اقصا نقاط جهان مبدل شده است. در سنت شیعی، همیشه زیارت کربلا به دلایل مختلف امری دور از دسترس برای بسیاری از شیعیان بیرون از عراق محسوب می‌شد و لذا رابطه با جغرافیای مقدس در ذهنیت شیعی، همیشه با حسرت و حسی از فراق همراه بوده است. این مسئله چالش دسترسی به مکان‌های زیارتی، هویت شیعی را به یک هویت در فراق یا هویت آرزومند برای زیارت بدل کرده است.

در کتاب حاضر، نشان داده شده که به‌واسطۀ تحول بزرگ جهانی‌شدن سنت زیارت اربعین و مدرن‌شدن جوامع شیعی، هویت آنها دچار یک گسست تاریخی از موقعیت حسرت زیارت به تکثیر انبوه تجربۀ زیارت برای شیعیان شده و تشیع درک متفاوتی از شیعه‌بودن از خلال زیارت انبوه را تجربه می‌کند. به باور نویسندگان کتاب، در عصر جدید صورت‌بندی جدیدی از هویت شیعی در بستر جهانی و میان‌فرهنگی و فراملی در حال برساخته‌شدن است و در این روند آیین پیاده‌روی اربعین نقش مؤثری داشته است.

کتاب «عزاداری، زیارت و تشیع فراملی» در ۲۸۰ صفحه و با قیمت ۳۰۰ هزارتومان وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط