شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
کتابی که مسیر حزب کارگران سوسیالیست آمریکا را از یکصد سال پیش تاکنون شرح می‌دهد

کتاب «چرخش به صنعت: ساختن حزبی پرولتری» ویراست جدید کتابی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ با عنوان چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده: سیاست‌های طبقه‌کارگری و اتحادیه‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «چرخش به صنعت: ساختن حزب طبقه کارگر در ایالات متحده» ویراست جدید کتاب چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده است که انتشارات پاث‌فایندر آن را در سال ۱۹۸۱ منتشر کرد و ترجمه آن متعاقباً به چند زبان از جمله به اسپانیایی و فرانسوی چاپ شد. نشر طلایه پرسو ترجمه فارسی آن را در سال ۱۳۹۲ منتشر کرد. برپایه تحولاتی که سال‌های بعد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده و جهان رخ داد، انتشارات پاث‌فایندر این ویراست جدید از کتاب را منتشر کرد.

صفحات این کتاب شرحی است از واکنش‌های اجتماعی به عواقب سیر نزولی منحنی رشد سرمایه‌داری که نزدیک به نیم قرن پیش، در اواسط سال‌های دهه ۱۹۷۰، شروع شد. این سیر نزولی در پی یک دوره طولانی توسعه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم رخ داد و شیب حرکت آن را برعکس کرد. سقوط بازارهای بورس نیویورک در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷، که سریع‌ترین سقوط یک‌روزه بازار در قرن بیستم بود، نشان داد که شیب منحنی نزولی حادتر شده است. این خود باعث تشدید رقابت سرمایه‌داران کلان برای دسترسی به بازارها و منابع خام می‌شود. و این رقابت‌های اقتصادی در مقطعی تبدیل به درگیری‌های نظامی می‌شوند.

در مقدمه کتاب به قلم جک بارنز می‌خوانیم که طی این سال‌ها «نظام امپریالیستی عمیق‌تر و عمیق‌تر در بحران فرو رفته: نزول نرخ سود؛ تشدید رقابت جهانی سرمایه‌داری؛ رکود در سرمایه‌گذاری مالی برای گسترش کارخانجات، ماشین‌آلات و استخدام در صنایع؛ فشار رو به‌تزاید به‌سوی نبرد ارزهای رایج؛ و تخاصمات بی‌پایان نظامی. کارگران و خانواده‌هایمان با حملات طبقه سرمایه‌دار، دولت‌اش و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواهش، با جناح‌های «سوسیالیست‌شان، به زندگی و شرایط کارمان روبرو هستیم با حملات به زندگی و جانمان روبرو هستیم.» با این زمینه، متن کتاب رهیافت‌هایی برای پاسخ به «چه باید کرد» را مطرح می‌کند.

به‌عنوان انگیزه برای ترجمه و انتشار این کتاب، بخشی از یادداشت ناشر به ترجمه ویراست قبلی، کتاب چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده، را اینجا نقل قول می‌کنیم: انگیزه برای ترجمه و انتشار این کتاب هنگامی ایجاد شد که ما کمتر به کتابی برخوردیم که از درون آمریکا نوشته شده باشد و مسیر آن جامعه را در پرتو وقایع جهان و تاریخ بررسی و تحلیل کند. همچنین خارج از سیاست‌های دو حزب غالب، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، به بررسی رویدادهای عمیق و گسترده و ریشه‌ایِ در شرف وقوع در اتحادیه‌ها و احزاب و ملیت‌ها بپردازد. در این کتاب خواننده به موضوعات بدیع و ناشناخته‌ای از بطن جامعه‌ی آمریکا برمی‌خورد که ناشی از فعل و انفعالات تاریخی اجتماعی در درون بخش‌های مختلف آن جامعه است.»

بخش جدایی‌ناپذیر مبارزات روزمره‌ی طبقه کارگر

کتاب چرخش به صنعت: ساختن حزبی پرولتری، درباره تنها حزبی است که در عصر امپریالیسم شایسته نام «انقلابی» است: در برنامه‌ی طبقه‌کارگریش، ترکیب‌اش، و عملکردش طی سال‌ها. درباره‌ی تنها نوعی از حزب که توان تشخیص انقلابی‌ترین اصل این عصر ارزش زحمتکشان، و قدرت ما برای تغییر جامعه با سازماندهی و عمل علیه سرمایه‌داران و تمام اشکال اقتصادی، اجتماعی و سیاسیِ سلطه طبقاتی‌شان را دارد.

این کتاب درباره ساختن چنین حزبی در ایالات متحده و سایرکشورهای سرمایه‌داری در سرتاسر جهان است. این کتاب درباره مسیری است که حزب کارگران سوسیالیست و اسلافش از یک‌صد سال پیش تاکنون دنبال کرده‌اند و ادامه دارد.

قطعنامه‌های مصوب کنگره سال ۱۹۳۸ حزب کارگران سوسیالیست تاکید دارد، ما موفق به ریشه دواندن در طبقه‌ی کارگر نخواهیم شد، حتی خیلی کمتر، نمی‌توانیم از اصول پرولتریِ انقلابی حزب در مقابله با سست کردن آن‌ها دفاع کنیم، مگر اینکه حزب تمام و کمال یک حزب پرولتری باشد، که اکثریت مطلق آن را کارگران کارخانه‌ها، معادن و مجتمع‌های صنعتی تشکیل بدهد. حزب باید بخش جدایی‌ناپذیر اتحادیه‌ها و مبارزاتشان باشد. حزب باید بخش جدایی‌ناپذیر مبارزات روزمره‌ی طبقه کارگر و سایر تولیدکنندگان استثمارشده باشد تا بتواند از خود و خانواده‌هایمان در مقابل پیامدهای سبُعانه‌ی ستم سرمایه‌داری دفاع کند.

چنان جهت‌گیری‌ای در راستای حرکت حزب بلشویک به رهبری وی آی لنین در هدایت کارگران و کشاورزان برای کسب قدرت در اکتبر ۱۹۱۷ از زمان تأسیس یک حزب کمونیست در ایالات متحده، دو سال بعد از انقلاب اکتبر، راهبرد استراتژیک ما همراه سایر احزابی بوده است که به بین‌الملل جدید پیوستند. سرمشق قرار دادن مثال بلشویک‌ها هدف یکتای آن حزب نوخاسته بود. حزب کارگران سوسیالیست زاده یکراست آن حزب است.

مارکس و انگلس در مانیفست کمونیست، برنامه بنیادین جنبش کارگران انقلابی توضیح می‌دهند که، با ظهور سرمایه‌داری صنعتی از حدود دویست و پنجاه سال پیش، تقابل میان کارگران و کارفرمایان به‌طور فزاینده‌ای ماهیت تخاصمات بین دو طبقه را پیدا کرده است. با توجه به عملکرد ددمنشانه سرمایه‌داران برای کسب سود، کارگران گزینه‌ی دیگری ندارند جز اینکه دست به دست هم دهند تا دستمزدها را بالا نگه داشته و در مقابل فشار کارفرمایان برای طولانی کردن ساعات کار روزانه و افزایش سرعت تولید −که سلامتی و ایمنی ما را خونسردانه نادیده می‌گیرند − مقاومت کنند. کارگران، اجتناب‌ناپذیر، شروع به تشکیل آمیزه (اتحادیه‌های صنفی) در مقابل طبقه‌ی صاحب‌کاران می‌کنند.

حدود دو قرن تجربه مبارزه طبقاتی ثابت کرده است که چنین آمیزه‌هایی اَشکال اولیه متعددی به خود می‌گیرد از مقاومت در سر کار؛ تا مبارزات علیه قفل و بست کارخانه توسط شرکت و ممانعت از ورود کارگران به کارخانه؛ تا اعتصابات، مبارزات برای تشکل [اتحادیه‌ها] و کمپین برای گسترش قدرت اتحادیه.

کتاب چرخش به صنعت: ساختن حزبی پرولتری، ویراست جدید کتابی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ با عنوان چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده: سیاست‌های طبقه‌کارگری و اتحادیه‌ها منتشر شد. هدف، مطالعه آن و از همه مهم‌تر استفاده از آن به‌عنوان راهنمایی برای ساختن یک حزب کارگران انقلابی است. علاوه بر اسناد ویراست‌های قبلی، که برای تمرکز بر سرمسایل اساسی‌ای انتخاب شده‌اند، که قلب چرخش دهه ۱۹۷۰ تاکنونِ حزب کارگران سوسیالیست به صنعت را تشکیل می‌دهند، این کتاب همچنین سه قسمت جدید دارد که آن گزارش‌ها را مشخص‌تر و ملموس‌تر می‌کند.

دو قسمت، برگرفته از صفحات هفته‌نامه‌ میلیتانت است یک قسمت مربوط است به کمپین مبارزه‌ی متقابل کارگران فولاد در اواسط دهه‌ی هفتاد، و قسمت دیگر مقاله‌ای است از عضو باسابقه‌ی حزب، مارول شول، با عنوان «چگونگی تکوین یک بوروکرات اتحادیه» قسمت سوم برگرفته از گزارش فوریه ۱۹۸۰ کِن شُلمن است که فعالیت اعضای حزب در «اتحادیه‌ی کارگران متحد معادن» را در آن زمان سازماندهی می‌کرد. این گزارش یک جمع‌بندی است از فعالیت اتحادیه‌ای و حزب‌سازی در معادن زغال‌سنگ ویرجینیای غربی، پنسیلوانیا و آلاباما.

بارنز و خط‌مشی سیاسی حزب کارگران سوسیالیست

جک بارنز دبیر سراسری حزب کارگران سوسیالیست است. او در سال ۱۹۶۱ به حزب کارگران سوسیالیست پیوست و از ۱۹۶۳ عضو کمیته سراسری آن و از ۱۹۶۸ یکی از مسئولین سراسری آن بوده است. بارنز در دسامبر ۱۹۶۰ به‌فاصله‌ی کوتاهی بعد از سفرش به کوبای انقلابی در ژوییه و اوت آن سال، به «اتحاد جوانان سوسیالیست» پیوست. بعد از بازگشت از کوبا، کمک کرد تا در کالج کارلتون در مینه‌سوتا یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شعب «کمیته رفتار منصفانه با کوبا» در آن دانشگاه بنیانگذاری شود. از زمان پیوستن‌اش به حزب کارگران سوسیالیست، او یکی از رهبران دفاع حزب از انقلاب سوسیالیستی کوبا بوده است.

هنگامی که سازمانده بخش حزب کارگران سوسیالیست در شیکاگو و سازمانده اتحاد جوانان سوسیالیست در غرب-میانی بود، یکی از رهبران مرکزی یک کمپین موفق چهارساله برای دفاع از سه عضو اتحاد جوانان سوسیالیست در بلومینگتن در ایالت ایندیانا بود که در سال ۱۹۶۳ به اقدام در جهت تجمع و تهییج برای سرنگونی «ایالت ایندیانا» با توسل به زور و خشونت، متهم شده بودند. در سال ۱۹۶۵ وی به صدارت سراسری اتحاد جوانان سوسیالیست انتخاب شد و هدایت کارهای حزب کارگران سوسیالیست و اتحاد جوانان سوسیالیست برای پیشبرد جنبش رو به رشد مخالفت با جنگ ویتنام را برعهده گرفت. در ژانویه ۱۹۶۵ بارنز دوبار با مالکم ایکس ملاقات کرد، تا با او مصاحبه‌ای را انجام دهد که در مجله سوسیالیست جوان منتشر شد.

از اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰ بارنز خط‌مشی سیاسی حزب کارگران سوسیالیست و احزاب برادرش در سطح جهان را در جهت ساختن احزاب کمونیستی رهبری کرده است که اکثریت قاطع آن‌ها کارگران و اتحادیه‌گرایانی هستند که کارگران را سازماندهی می‌کنند، تا شالوده‌ی اتحادیه‌های کارگری را بریزند و اتحادیه‌ها را تقویت کرده و طبقه‌ی کارگر و متحدین‌اش را به‌سمت انقلاب سوسیالیستی موفقی رهبری کنند.

بارنز یکی از سردبیران یاور مجله‌ی نیو اینترنشنال و مؤلف چندین کتاب و مقاله درباره‌ی سیاست‌های انقلابی طبقه-کارگری و جنبش کمونیستی است. عناوین آن‌ها از جمله عبارت است از آیا آن‌ها پولدارند چون باهوشند؟ طبقه، امتیاز و آموزش تحت نظام سرمایه‌داری؛ پیشینه ضد-طبقه-کارگری کلینتون‌ها: چرا واشنگتن از زحمتکشان می‌هراسد؛ مالکوم ایکس، آزادی سیاهان، و مسیر قدرت کارگران؛ کوبا و انقلاب آینده‌ی آمریکا؛ تروتسکی آن‌ها و تروتسکی ما؛ امپریالیسم ایالات متحده جنگ سرد را باخته است؛ و مباشرت طبیعت هم به‌عهده طبقه کارگر می‌افتد، در دفاع از زمین و کار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها