شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین)؛ وعده‌گاه عشق و دلدادگی

ایلام- موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین) در چند سال اخیر فعالیت فرهنگی هنری را در قالب اجرا و برگزاری برنامه‌های مختلف آغاز کرده که امسال نیز پس از برگزاری جلسات و هم‌اندیشی‌های لازم با روسای انجمن‌های فرهنگی هنری استان، توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برپا شد.

سرویس استان‌های حبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شهریار غلامپور، فعال فرهنگی و رسانه‌ای: هر سال به رسم عاشقی برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری از جمله اجرای نمایش‌های تعزیه، اجرای سرود و آهنگ‌های انقلابی، شعرخوانی آئینی و مناسبتی، محافل انس با قرآن، اهدای کتاب، ادعیه و زیارت عاشورا، مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت، اجرای زنده نقاشی و خوشنویسی، ورکشاپ‌های هنری، ماشین نویسی و تزئین شیشه خودروهای زائران به نام امام حسین (ع)، القاب و عناوین آن حضرت با اجرای هنرمندانه هنرمندان برجسته استان ایلام، اکران فیلم‌های سینمایی با موضوع قیام کربلا و… در قالب موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین)، در سه راهی کارزان، جنب کارخانه سیمان با هدف معرفت‌افزایی و آگاهی‌بخشی زائران کوی یار از قیام امام حسین (ع) و تبیین فرهنگ عاشورا به معرض نمایش عموم زائران گذاشته می‌شود.

نمایش و تجسم وقایع روز عاشورا و سیره و سلوک ائمه اطهار (ع) در قالب هنر نمایش و تعزیه، تجسم واقعی روضه، خطابه و روایت‌های تاریخی مذهبی از واقعه صحرای کربلا و روز عاشوراست، اجرای نمایش‌های محیطی و خیابانی درخصوص حماسه عاشورا و قیام امام حسین (ع) با اجرای هنرمندان گروه‌های نمایشی انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام، بخشی دیگر از سلسله برنامه‌های فرهنگی هنری موکب شین است که در راستای افزایش معرفت دینی و مذهبی زوار به خصوص قشر جوان و نوجوان زائر حرم آقا اباعبدالله الحسین (ع) در عصر معاصر، به معرض نمایش عمومی گذاشته می‌شود، فرهنگی که در آن، مظلومیت حسین (ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، هنرمندانه با هنر نمایش عجین شده و رهگذران کوی عاشقی را با حریم امامت و ولایت بیش از پیش آشنا می‌گرداند.

کتابت اسامی، عناوین و القاب حسین (ع) فرزند خلف پیامبر اسلام (ص) بر لوح سفید کاغذ و بر روی شیشه خودروهای زائران، علاوه بر زیبایی چشم نواز و خیره‌کننده دل‌های عاشقان ائمه را به دیدار معشوق نزدیک گردانیده و لحظه لحظه؛ شور و شوق آنان را برانگیخته می‌کند.

تصویرسازی و تداعی وقایع روز عاشورا با دستان چیره‌دست و توانمند هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی استان بر بوم سفید نقاشی، صحنه‌های بصری و دیداری عاشورا را اذهان زائران تداعی کرده و اشک و حسرت تنهایی امام و یارانش را دردیدگان عاشقانش ساری و جاری می‌سازد.

شعرخوانی آئینی، بومی و محلی به زبان‌های فارسی و کردی در رثای امام شهیدان، حسین بن علی (ع)، جمعیت زائر حاضر در موکب را به وجد و شعف وصف ناپذیری آورده و شوق رسیدن به حرم مطهرش را در آنان دوچندان کرده، خصایص و اخلاق حسنه امام را تبلوری عینی بخشیده و دل‌های عاشقان حریم عشق را آشفته و تشنه دیدار و زیارت معشوق می‌سازد.

نوای دل انگیز نی در سوگ و فراق معشوق بیانگر سوز و گداز عاشق است. نی‌نوازی هنرمندان چیره دست انجمن موسیقی استان در ایام حزن و اندوه اربعین حال و هوای صحرای کربلا و قیام عاشورا را در موکب شین تداعی و دل‌های آشفته و غمین زائران را در اندوه شهادت امام حسین (ع) از عشق و شیدایی به امام همام لبریز کرد.

برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته استان و قرائت زیبای آیات الهی از حنجره ملکوتی آنان با نوایی خوش، زائران را سرمست از عشق الله نموده و دیدار معبود و فرستاده‌اش را در روح و روان آنان غلیان بخشید.

اجرای سود و آهنگ‌های حماسی و انقلابی توسط نوجوانان گروه سرود «آوای آسمان» و اجرای هنرمندانه و زیبای سرودهای دینی و حماسی، شادی و نشاط معنوی و عرفانی وصف ناپذیری را در بین جمعیت زائر به وجود آورده است.

موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین)؛ وعده‌گاه عشق و دلدادگی

اهدای صدها جلد کتاب در موضوعات مذهبی و معرفتی و ادعیه و زیارت عاشورا، امکان مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان زائران بود.

و در نهایت؛ تمام فعالیت‌های موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین) با اجرای مجری توانمند و محب امام حسین (ع)، زیبایی‌ای دوچندان به این آیین‌ها و مناسک معنوی و عرفانی بخشیده است.

موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین) درچند سال اخیر فعالیت فرهنگی هنری خود را در قالب اجرا و برگزاری برنامه‌های مختلف آغاز کرده که امسال نیز پس از برگزاری جلسات و هم‌اندیشی‌های لازم با روسای انجمن‌های فرهنگی هنری استان توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برپا شد. فعالیت موکب شین با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی، دینی و هنری از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور می‌باشد و با استقبال خوب و کم نظیر زائران و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان رو به رو شده است.

در موکب شین، روزانه بیش از ۹۰ نفر از هنرمندان عضو انجمن هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای تجسمی، انجمن خوشنویسان، انجمن موسیقی، انجمن شعر و ادب و انجمن قرآن و نهج البلاغه استان با هنرنمایی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و رسانه‌ای در راستای معرفت افزایی و آگاهی بخشی زائران از فلسفه قیام امام حسین (ع) و تبیین فرهنگ عاشورا به هنرنمایی می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها