یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
شعله کربلا در مفاصل تاریخ برای همیشه زنده است/ امام حسین (ع) الگویی از یک پیام

امام حسین (ع) فراتر از یک الگو و پیام بوده و بعدی عاطفی دارد که در انقلاب جاویدش موثر افتاده است. از مسلمات است که این انقلاب یکی از عاطفی‌ترین و تراژیک‌ترین انقلاب‌ها است و مدخل اصلی اشاره به ظلمی است که باعث شده ما شعله کربلا و نور شهادت امتدادیافته در گذر دوران‌ها و مفاصل تاریخ را برای همیشه زنده نگه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اربعین به معنای چهلم است و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند. طبق نقل‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام (ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین (ع) حاضر شده و قبر امام حسین را زیارت کرده است. بنابه نقل کتاب «لهوف»، بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند؛ هر چند برخی از عالمان آن را نپذیرفته‌اند.

زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری (ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند. پیاده‌روی اربعین شیعیان به سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی جهان شمرده شده است.

کتاب «امام حسین (ع) الگویی از یک پیام»؛ تالیف میشل کعدی نویسنده و اندیشمند و شاعر مسیحی اهل لبنان با ترجمه محمد مهدی طاهری از سوی انتشارات ایران به چاپ رسیده است.

در این کتاب می‌خوانیم: «امام حسین (ع) فراتر از یک الگو و پیام بوده و بعدی عاطفی دارد که در انقلاب جاویدش موثر افتاده است. از مسلمات است که این انقلاب یکی از عاطفی‌ترین و تراژیک‌ترین انقلاب‌ها است و مدخل اصلی اشاره به ظلمی است که باعث شده ما شعله کربلا و نور شهادت امتدادیافته در گذر دوران‌ها و مفاصل تاریخ را برای همیشه زنده نگه داریم. حسین (ع)، با انقلاب و شهادت خویش، موازین و معیارها را برهم زد و با شهادت خود، شائبه‌ها و ناخالصی‌های آیین یکتاپرستی را زدود. از طریق آنچه برای امام حسین (ع) رخ داد، جهان آموخت که آزادی، کرامت، راستی، ایمان، عزت، رهبری، دلیری، دفاع از حق و حقوق و محبت خدا و اسلام باید چگونه باشد، اگرچه بهای آن خون و قربانی کردن فرزندان و یاران باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها