دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
«یوسف قوجق» نویسنده ترکمن، نشان درجه یک هنری کسب کرد

گلستان- یوسف قوجق، نویسنده و روزنامه‌نگار باسابقه ترکمنِ گلستانی نشان «درجه‌یک هنری» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در آخرین جلسه شورای ارزیابی هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور و به استناد متمم آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به «یوسف قوجق» نویسنده و روزنامه‌نگار ترکمنِ گلستانی نشان «درجه‌یک هنری» در رشته داستان‌نویسی اهدا شد.

مطابق ضوابط و آیین‌نامه مصوب اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، تعیین درجات هنری برای برخورداری از امتیازات مربوطه از سوی شورای ارزشیابی برای هنرمندان در پنج سطح صورت می‌گیرد و درجه‌یک هنری که هم‌طراز با مدرک تحصیلی دکترا است به افراد برجسته هنری- ادبی اعطا می‌شود که فعالیت‌های تأثیرگذار و بریان‌ساز انجام داده و آثاری شاخص در موضوع و رشته مربوطه، پدید آورده باشند.

به گزارش ایبنا، یوسف قوجق در خرداد ۱۳۴۷ در روستایی به نام «اوخلی‌بالا» از توابع شهرستان رامیان در استان گلستان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و راهنمایی و متوسطه را در شهر گنبدکاووس سپری کرد.

وی در سال ۱۳۶۵ در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی (تهران) پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۰ فارغ‌التحصیل شد و بعدها در رشته‌ی مردم‌شناسی (کارشناسی ارشد) تحصیلات تکمیلی خود را ادامه داد.

قوجق نویسندگی را از دهه شصت به‌طورجدی آغاز کرده است و در نیمه همین دهه با انتشار داستانی در هفته‌نامه «کیهان بچه‌ها» به جرگه نویسندگان پیوسته است. انتشار نخستین مجموعه داستان او با عنوان «کجاوه» در آغاز دهه هفتاد، مقدمه‌ای بود برای نگارش و انتشار چندین مجموعه داستان و نیز آثار دیگری در زمینه ادبیات داستانی در حوزه کودک و نوجوان می‌توان اشاره کرد.

یوسف قوجق، اصالتاً ترکمن است و به همین دلیل در اکثر آثار این داستان‌نویس، تاریخ، فرهنگ و باورهای ترکمن حضوری پُررنگ دارند. درون‌مایه اغلب آثار داستانی وی (که غالباً فضایی بومی دارند) دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، موضوعات تاریخی، مشکلات نوجوانان و مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

عضویت انجمن قلم ایران، عضویت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران، کارشناس ادبی مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیری سرویس داستان در نشریات نهال انقلاب، امید آینده و آینده‌سازان، مدیر اجرایی جشنواره انتخاب کتاب سال کانون و داور مقدماتی آن جشنواره، همکاری ادبی با رادیو سراسری، داوری بخش داستان در برخی از جشنواره‌های ادبی استانی و سراسری، مترجم و مشاور فرهنگی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از جمله فعالیت‌های وی در طول این سال‌ها است.

همچنین مسئولیت‌های زیادی همچون دبیری جایزه قلم زرین، داوری چند دوره جایزه جلال، کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال دفاع مقدس و داوری جشنواره‌های مختلف سراسری همچون جشنواره یوسف، شهید اندرزگو و… را در کارنامه فعالیت‌های ادبی خود دارد.
یوسف قوجق، کارشناس ارزیاب برخی ناشران و مدرس ادبیات داستانی دوره‌های آموزشی «اقلیم قلم» (زیر نظر معاونت فرهنگی خانه کتاب و ادبیات ایران)، مؤلف بیش از ۳۵ کتاب (مجموعه داستان، داستان بلند و رمان) است.

وی همچنین صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول «هفته‌نامه یاپراق» است که در استان گلستان (زادگاه وی) در حال انتشار است. این نشریه به‌عنوان قدیمی‌ترین و از نخستین نشریه‌های استان گلستان در سال ۱۳۷۶ پروانهٔ انتشار گرفت و تا سال ۱۳۸۸ به‌صورت فصلنامه چاپ و منتشر شد؛ اما از سال ۱۳۸۹ ترتیب انتشارش از فصلنامه به هفته‌نامه تغییر یافت و با همکاری رضا ولی پور به‌عنوان نماینده مدیرمسئول و گلناز شمشیری به‌عنوان سردبیر با ضریب انتشار بالای ۸۰ درصد همچنان پویا و در حال انتشار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها