شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
شاعران نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و اخلاقی دارند

لرستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به رشد شعر آیینی پس از انقلاب اسلامی گفت: شاعران با ترویج فرهنگ و معارف دینی و مضامین مذهبی و اخلاقی در قالب شعر می‌توانند در تقویت باورهای دینی و اخلاقی افراد، به ویژه نسل جوان، نقشی اساسی ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در الیگودرز، اعظم روانشاد روز شنبه در آیین افتتاحیه هفتمین کنگره ملی شعر «حنجره‌های سرخ عاشورایی» با اشاره به اینکه شعر عاشورایی از قداست بالایی نزد ایرانیان برخوردار است، افزود: عشق و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این نوع اشعار به خوبی در بین شاعران نشان داده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان شعر را از جنبه‌های غنی فرهنگ اسلامی دانست و اظهار کرد: شعر عاشورایی از همان روز عاشورا از زبان حضرت زینب (س) آغاز شد و بعدها از زبان ائمه اطهار ادامه یافت.

روانشاد به رشد شعر آیینی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: شعر انقلاب به جای روایت صرف انقلاب، انسان را در دل عاشورا قرار می‌هد.

شعر آیینی تجلی‌گاه تعالی روح است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: شعر آیینی، تجلی‌گاه تعالی روح و منعکس‌کننده آموزه‌های دینی و اخلاقی در قالب کلامی فاخر و دلنشین است که از دیرباز در فرهنگ و ادبیات ایران جایگاهی ویژه داشته و همواره مورد توجه شاعران و ادیبان بوده است.

وی گفت: شعر به دلیل کارکرد عمومی روشن، ظریف و اغنایی که در ترویج مفاهیم دینی داشته است، توانسته جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

روانشاد به اهمیت نقش شاعران آیینی و عاشورایی در بیان مفاهیم دینی و انقلابی اشاره و بیان کرد: شاعران وظیفه خطیری در قبال نعمت ذوق و هنری که خداوند متعال به آنها بخشیده است دارند و در زمینه‌های تزریق آرامش به مردم و جامعه می‌توانند فعالیت کنند و منعکس‌کننده نکات اخلاقی در اشعار خود باشند.

شاعران نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و اخلاقی دارند

روانشاد با اشاره به اینکه شاعران اندیشه را در قالب شعر می‌سرایند به اثرگذاری شاعران در در زمینه‌های اجتماعی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در جهان پر آشوب امروز شاعران با ترویج فرهنگ و معارف دینی و مضامین مذهبی و اخلاقی در قالب شعر می‌توانند در تقویت باورهای دینی و اخلاقی افراد، به ویژه نسل جوان، نقشی اساسی ایفا کنند.

شعر با فرهنگ ایرانیان عجین شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه شعر در اسلام و قرآن نیز تحسین شده است، افزود: با توجه به اینکه شعر با عاطفه، خلق‌وخو، فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان نسبت دارد، موجب شده این هنر در اوج بماند.

وی گفت: کنگره ملی «حنجره‌های سرخ عاشورایی» با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل و تکریم مقام حضرت ابا عبدالله و شهدای کربلا در راستای ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی و ارتقا سطح کیفی شعر آیینی برگزار می‌شود.

شاعران نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و اخلاقی دارند

۹۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

روانشاد گفت: با انتشار فراخوان هفتمین کنگره سراسری شعر عاشورایی «حنجره‎‌های سرخ» از سوی ۴۰۰ شاعر در سراسر کشور ۹۶۰ اثر به دبیرخانه این کنگره در شهرستان الیگودرز ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه پس از بررسی اولیه آثار ۶۴۹ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند، افزود: در نهایت ۳۰ شاعر برگزیده از سراسر کشور امروز تقدیر خواهند شد.

روانشاد با اشاره به اجرای نخستین دوره این کنگره در سال ۱۳۸۷ در شهرستان الیگودرز گفت: دبیرخانه دائمی این کنگره در این شهرستان دائر شد و هر ساله خوشبختانه این مراسم با استقبال شاعران بسیاری از سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا، در مراسم اختتامیه این کنگره که عصر امروز برگزار خواهد شد از ۳۰ شاعر برگزیده از سراسر کشور تقدیر به عمل خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها