دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

استقلال فردی به کودکان کمک می‌کند توانایی‌های خود را شناسایی کنند و در انجام کارهای روزمره مثل آماده‌شدن برای رفتن به مدرسه احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. در این گزارش پنج کتاب کودک با موضوع مسئولیت‌پذیری و استقلال فردی به والدین، معلمان و مربیان معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آغاز سال تحصیلی جدید، زمان مناسبی است که کودکان را با مفهوم استقلال فردی آشنا کنیم. در این دوران، بچه‌ها به تدریج وارد دنیای جدیدی می‌شوند که نیاز به مسئولیت‌پذیری و خودکفایی دارند. استقلال فردی به کودکان کمک می‌کند توانایی‌های خود را شناسایی کنند و در انجام کارهای روزمره، از جمله صبحانه‌خوردن، لباس‌پوشیدن و خوابیدن و به طور خلاصه آماده‌شدن برای رفتن به مدرسه احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. این مهارت‌ها نه‌تنها به آن‌ها کمک می‌کند در مدرسه موفق‌تر باشند، بلکه به رشد شخصیت و تقویت احساس خودباوری آن‌ها نیز کمک می‌کند. از این رو، خواندن کتاب‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، می‌تواند ابزار مفیدی برای والدین و معلمان در شناساندن این مهارت به کودکان باشد. این کتاب‌ها با داستان‌های جذاب، کودکان را ترغیب می‌کنند مسئولیت‌های خود را به عهده بگیرند و با اشتیاق به انجام کارهای روزمره بپردازند. در ادامه، پنج کتاب کودک با این موضوع معرفی کرده‌ایم که به استقلال فردی و توانمندی‌های کودکان اشاره دارند؛

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

«اولین روز مدرسه»

این کتاب جلد دهم از مجموعه «اولین تجربه‌های تو» از انتشارات قدیانی است که به قلم آن سی واردی، تصویرگری استفن کارت رایت و ترجمه حسین فتاحی در ۱۶ صفحه برای کودکان منتشر شده است.

پولی و پرسی، دو خواهر و برادر دو قلوی شش‌ساله هستند که می‌خواهند برای اولین‌بار به مدرسه بروند. خانواده پیچ با خانواده مارش در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و میلی هم به همان مدرسه‌ای می‌رود که پرسی و پولی قرار است بروند. این کتاب، اولین روز مدرسه‌رفتن آن‌ها را با جزئیات نشان می‌دهد؛ بیدارشدن‌شان از خواب، صبحانه خوردن‌شان، لباس پوشیدن و…. پدر این دو را به مدرسه می‌رساند. پولی و پرسی در مدرسه، با بچه‌های دیگر آشنا می‌شوند، نقاشی و بازی می‌کنند و کاردستی درست می‌کنند. آن‌ها به کلاس موسیقی می‌روند و معلم برایشان قصه می‌خواند و ماجراهایی دیگر که در کتاب می‌توانید بخوانید و درباره آن‌ها با کودک خود گفت‌وگو کنید.

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

«مامان‌خوکی»

این اثر را کریستین نومان ویلمن نوشته، ماریان بارسیلون تصویرگری‌اش کرده و نوشابه امیری برای کودکان ترجمه و نشر مرغابی در ۳۰ صفحه منتشر کرده است. داستان این کتاب در مورد مامان‌خوکی، یک مادر فوق‌العاده است که بچه‌هایش را خیلی دوست دارد؛ ولی وقت آن رسیده که آن‌ها مستقل شوند و هر یک برای خود خانه و زندگی مهیا کنند. مامان‌خوکی از دور مراقب آن‌هاست و اجازه نمی‌دهد گرگ به بچه‌هایش آسیب برسان

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

«یکی بود یکی نبود. سه تا بچه خوک خوشبخت با مادر خود زندگی می‌کردند. یک روز صبح، مامان‌خوکی در حال آماده کردن صبحانه‌ی بچه‌ها گفت: «خوکولی‌های من، نرمالوهای من، گرمالوهای من، دیگر وقت آن رسیده که شما این دنیای بزرگ را کشف کنید و خانه‌های خودتان را بسازید.» و دماغش را بالا کشید. بچه‌خوک‌ها اعتراض کردند اما مامان‌خوکی، در جواب گفت: «بچه‌های خوبم، باید این کار را بکنید. اما نگران نباشید من به خانه‌های شما سر می‌زنم. قول می‌دهم.»

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

«به چه دردم می‌خورد؟»

این اثر یک جلد از مجموعه «کتاب‌های جولیا» از انتشارات نردبان است که جولیا کوک آن را در ۳۶ صفحه نوشته و آنیتا دوفالا تصویرگری‌اش کرده است. این اثر با ترجمه جواد کریمی برای کودکان فارسی‌زبان منتشر شده است. کودکان با مطالعه کتاب «به چه دردم می‌خورد؟» می‌آموزند که رعایت نظم و مقررات، هرچند کار سختی به نظر می‌آید، در زندگی‌شان کاربردی و مفید است. مطالعه این کتاب برای معلمان و مربیانی نیز که با کودکان کار می‌کنند بسیار راهگشا خواهد بود.

در این داستان نودل، از اینکه همیشه به او بگویند چه کار کند و چطور آن کار را انجام بدهد خسته شده است. مدام با خود می‌گوید چرا باید تختخوابم را مرتب کنم؟ چرا باید نمره بالا بگیرم؟ چرا باید کتاب بخوانم؟ چرا باید همه این کارها را بکنم؟ این کارها به چه دردم می‌خورند؟ اما مادر نودل به کمکش می‌آید تا مسئله را بهتر درک کند و نودل یاد می‌گیرد که چطور دستورها را به فرصت تبدیل کند و درنتیجه، احساس وظیفه برایش به حس خوب موفقیت تبدیل می‌شود. اگر کودک شما هم از مقررات روزانه بیزار است، با کمک آموزه‌های مادر نودل می‌توانید رعایت مقررات ساده را به او آموزش دهید.

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

مجموعه «قصه‌های خرس کوچک و خرس بزرگ»

این مجموعه پنج‌جلدی از انتشارات افق است که مارتین وادل آن‌ها را نوشته و باربارا فرت تصویرگری کرده و رضی هیرمندی نیز به فارسی ترجمه کرده است. این اثر یک مجموعه داستان کوتاه از زندگی ساده و صمیمی دو خرس است که در فضایی سرشار از آرامش و همدلی رخ می‌دهد. داستان‌های این مجموعه به ماجراهای خرس‌کوچولو و نحوه رفتار خرس بزرگ می‌پردازد. هر جلد به موضوعاتی مانند مشکل خواب کودک، روابط والدین و فرزندان، تقویت استقلال فردی کودک و… می‌پردازد.

عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «بیا برویم خانه، خرس‌کوچولو»، «خوابت نمی‌برد، خرس‌کوچولو؟»، «آفرین، خرس‌کوچولو»، «خوش بخوابی، خرس‌کوچولو» و «من و تو، خرس‌کوچولو».

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

«یک گرفتاری دیگر»

کتاب «یک گرفتاری دیگر» منتشرشده در انتشارات ماهک، به قلم و تصویرگری شینسوکه یوشی تکه است که رضی هیرمندی آن را به فارسی ترجمه کرده است. پسر کوچولوی داستان وقتی می‌خواهد پیراهنش را دربیاورد، یقه لباسش از سرش بیرون نمی‌آید و در آن گیر میفتد. او با خودش فکر می‌کند اگر برای همیشه همین‌طور بماند چه خواهد شد؟ شاید او اولین نفری نباشد که توی لباس گیر کرده است. او می‌تواند نوشیدنی بنوشد یا بازی کند؟ فکرهای جورواجوری به سراغش می‌آید تا اینکه مادرش می‌رسد و او را نجات می‌دهد؛ اما این پایان ماجرا نیست، باز هم یک لباس دیگر و یک گرفتاری دیگر!

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

«ماجرا از آن‌جا شروع شد که مامانم گفت وقت حمام است. مامانم می‌خواست کمکم کند که آماده بشوم اما من گفتم خودم می‌توانم همه‌ی کارها را بکنم. خیلی سعی کردم پیراهنم را دربیاورم. ولی آخرش گیر کردم. گفتم اگر برای همیشه همین‌طور گرفتار بمانم چی؟»

معرفی ۵ کتاب کودک درباره استقلال فردی/ والدین آمادگی روحی کودکان خود برای رفتن به مدرسه را جدی بگیرند

پیشنهاد ویژه برای والدین: «فرزند مستقل: ۹ راز موفقیت تحصیلی که نمی‌دانستید»

کتاب «فرزند مستقل» نوشته مریم عباسی در ۱۴۵ صفحه از سوی انتشارات کلید آموزش برای والدین نوشته شده است.

کتاب «فرزند مستقل» با ارائه راهکارهایی نوین به والدین به‌خصوص مادرها به آن‌ها می‌آموزد چطور فرزندی مستقل تربیت کنند که توانایی‌هایش را بشناسد و فعالیت‌های مربوط به مدرسه را به تنهایی انجام دهد. در دنیای امروز، تربیت فرزندی که برای انجام کارهایش به دیگران وابسته نباشد باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس او رفته‌رفته تقویت شود و از همان روزهای کودکی بتواند کارهایش را اداره و مدیریت کند. برای بسیاری از مادرها پیش آمده که کودک‌شان را وابسته به خود بار آورده‌اند؛ اما از جایی به بعد از این روند خسته شده و به دنبال راه چاره می‌گردند. اگر جزو این دسته از مادران هستید، خواندن این کتاب به شما توصیه می‌شود.

در بخش‌های مختلف کتاب «فرزند مستقل» راهکارهایی در این زمینه آورده شده است که می‌توانید با آن همراه شوید و قدم‌به‌قدم پیش بروید. این کتاب با توصیه‌هایش از کودک شما فرزندی مستقل می‌سازد که می‌تواند روی پای خود بایستد و بیش از هرکس به خودش تکیه کند. کودکی که بیش‌ازحد به مادر وابسته باشد، در طول زمان با مشکل کمبود اعتمادبه‌نفس روبه‌رو شده که اگر در مسیر درست قرار نگیرد، در سنین بزرگسالی با مشکلاتی مواجه می‌شود. کودکی که استقلال را تجربه کرده باشد، راحت‌تر می‌تواند با مشکلاتی که سر راهش قرار می‌گیرد دست‌وپنجه نرم کند و از بحران‌ها سربلند بیرون آید. والدی که همه‌چیز را تحت کنترل خود بگیرد و فرصت تجربیات تحصیلی را در اختیار کودک قرار ندهد، زندگی را برای خود و کودک سخت می‌کند. درواقع خانواده‌ها به جای وابسته‌کردن کودک به خود، باید بستری را برای او فراهم کنند که به والدین به چشم همراه نگاه کند؛ همراهانی که به او اجازه فعالیت می‌دهند و اشتیاقش را کور نمی‌کنند. یکی از نکات مهم کتاب این است که به قلم یک نویسنده ایرانی است و به همین دلیل، سازگاری بسیاری با نوع زندگی ما دارد. نویسنده این کتاب مریم عباسی است که کتاب دیگری را نیز در حوزه روان‌شناسی کودک و نوجوان به رشته تحریر درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها