یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
برگزاری نخستین نشست شورای راهبردی انستیتو چاپ

نخستین نشست شورای راهبردی انستیتو چاپ، به‌مناسبت روملی صنعت چاپ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست شورای راهبردی انستیتو چاپ با حضور جمعی از هیئت امنای انستیتو چاپ شنبه (۱۰ شهریورماه) در اتاق نشست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست ضمن گرامی‌داشت روز صنعت چاپ و تقدیر از دست‌اندرکاران این صنعت، درباره اهداف و برنامه‌های این مجموعه تازه تأسیس که به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تازگی به حوزه چاپ ورود پیدا کرده است، بحث و بررسی شد.

در ابتدای این نشست، مدیرکل دفتر چاپ و نشر از ریاست دانشگاه امیرکبیر برای این حرکت رو به جلو با هدف تدوام و گسترش برنامه‌های علمی، اندیشگانی و مبتکرانه در حوزه صنعت چاپ کشور تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه سعید پورمهدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر علاوه بر بیان اهداف و رسالت این مجموعه تأکید کرد: این مجموعه علاوه بر هیئت امنا، به هفت دانشگاه صنعتی و پارک فناوری چاپ در دانشگاه امیرکبیر مرتبط است و از مزایای این گروه علمی بهره بسیار خواهد برد.

وی همچنین به تشریح چگونگی ارتباط انستیتو با دانشکده‌های پلیمر، برق، کامپیوتر، شیمی، الکترونیک همچنین پارک فناوری چاپ پرداخت و افزود: از امکانات مجموعه‌های دانشگاهی امیرکبیر برای رشد و ارتقای صنعت چاپ بهره خواهیم برد؛ همچنین برای نیازسنجی صنعت چاپ با همراهی فرهیختگان این صنعت، به تأمین نیازها و نیروی انسانی در آینده نزدیک خواهیم پرداخت.

پورمهدیان با تأکید بر اهمیت ابتکار و خلاقیت در این حوزه بیان کرد: نیروهای چاپ را می‌توان به دو گروه مهارتی و مبتکر تقسیم کرد، این انستیتو در نظر دارد با همراهی استادان برجسته دانشگاه امیرکبیر، پارک فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروها و استادان متخصص حوزه چاپ، از دانشجویانِ مبتکر، همچنین امکانات این دانشکده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای پُر کردن خلأهای آموزشی در قالب رشته چاپ و همچنین پروژه‌های فناورانه مورد نیاز در چاپ و حوزه‌های وابسته بهره ببرد.

برگزاری نخستین نشست شورای راهبردی انستیتو چاپ

حمیدرضا طاهری آشتیانی، فعال صنعت چاپ نیز در این نشست با گرامی‌داشت روز صنعت چاپ و تشکر از دست‌اندرکاران و ریاست دانشگاه امیرکبیر برای تاسیس انستیتو چاپ، گفت: دستاوردهای جدید این انستیتو می‌تواند بعد از نیازسنجی به کمک صنعت چاپ بیاید و خلأها و کاستی‌های فناورانه مورد نیاز این صنعت را پوشش دهد؛ علاوه بر این در آینده نیروهای آموزش‌دیده فرارشته‌ای، ثمرهای بسیار برای این صنعت خواهند داشت.

وی ادامه داد: کشوری با ظرفیت‌های بکر در خاورمیانه هستیم که می‌تواند به شکوفایی اقتصادی برسد، اما این ظرفیت‌ها در اختیار نیست. رسالت عزیزان هدایت است؛ هدایت به حوزه‌هایی که خلأ درآن وجود دارد و مغفول مانده است و معتقدم حمایت نیز در این حوزه ذیل سایه هدایت عملی می‌شود.

همچنین ایمان شعبانی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، کتابخانه و نشر دانشگاه امیرکبیر با تأکید بر استفاده از امکانات موجود آموزشی بیان کرد: خوب است از رشته‌های مصوب در این حوزه استفاده تا رشته جدیدی ایجاد شود، زیرا این امر سازوکارها و فرایندهای طولانی دارد.

محمدرضا سلمان‌زاده، مشاور معاون امور فرهنگی نیز با اشاره به ایجاد انستیتو چاپ اظهار کرد: خوب است ایده‌هایی آورده شود که با زیرساخت و بدنه وزارت متبوع همراه باشد.

در پایان این نشست مقرر شد در نشست بعدی درباره چگونگی راهکارهای همکاری و همراهی انستیتو، وزارت فرهنگ و بخش خصوصی حوزه چاپ بحث تبادل نظر شود.

به گزارش ایبنا، پیش از این علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر و رئیس هیئت‌امنای انستیتوی چاپ، احکام اعضای شورای راهبری انستیتو چاپ را پیش از این در شهریورماه ۱۴۰۳ صادر کرده بود.

بر این اساس، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید بهروان، معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا طاهری آشتیانی، کارشناس صنعت و فناوری چاپ، محمدحسین رحیمی یگانه، کارشناس صنعت و فناوری چاپ، محمد بیطرفان، کارشناس علمی صنعت چاپ، محمد احمدی، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر، سعید پورمهدیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر، ایمان شعبانی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، کتابخانه و نشر دانشگاه امیرکبیر، جواد مختاری، معاون پژوهشی دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر و سیدفرهنگ فصیحی، رئیس پارک فناوری دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان اعضای شورای راهبری منصوب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها