سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
گزارش عملکرد بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر منتشر شد

در قرارداد ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر، قریب به ۴۶ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آن‌ها از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با هدف جبران حداکثری هزینه خدمات درمانی و بیمارستانی صندوق اعتباری هنر، هرساله به ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به جامعه فرهنگ و هنر کشور اقدام می‌کند. در قرارداد سال ۱۴۰۲ صندوق با دعوت از شرکت‌های بیمه‌گر، بررسی نرخ و شرایط، ملاحظه سوابق، بررسی زیرساخت‌ها، مراکز طرف قرار داد در سراسر کشور و… با یکی از قوی‌ترین شرکت‌های بیمه‌گر قرارداد بیمه درمان تکمیلی و عمر و حادثه را منعقد کرد.

برخورداری ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق هنر

در قرارداد سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳، قریب به ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت و افراد تحت تکفل آن‌ها از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شدند. بر این اساس ۳ درصد از بیمه شدگان از خدمات طرح امید، ۷۵ درصد از خدمات طرح آرامش و ۲۲ درصد از پوشش طرح رفاه برخوردار شدند.

همچنین از تعداد ۲۴ هزار و ۷۴۶ نفر بیمه شده اصلی، حدود ۲۳ هزار و ۶۱۱ نفر (با توجه به شرایط سنی) تحت پوشش بیمه عمر و حادثه با سقف پوشش ۵۰ میلیون تومان برای فوت، ۱۰۰ میلیون تومان در صورت حادثه منجر به فوت و در صورت نقض عضو ۵۰ میلیون تومان قرار دارند.

با توجه به رسالت حمایت از جامعه فرهنگی و هنری کشور از سوی صندوق اعتباری هنر، با انتخاب هر یک از طرح‌های بیمه‌ای، بخش عمده‌ای از حق بیمه اعضا و افراد تحت تکفل از طرف صندوق پرداخت می‌شود. براین اساس سعی بر این است اقشار با توان مالی کمتر، بیشترین میزان حمایت را دریافت نمایند.

ارزش کل قرارداد بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان برای ۴۵ هزار و ۸۰۶ نفر بود و صندوق اعتباری هنر به منظور کاهش بار هزینه ثبت‌نام بیمه تکمیلی برای اصحاب فرهنگ و هنر، بخش قابل توجهی از هزینه‌های ثبت‌نام هریک از طرح‌ها را خود پرداخت می‌کند. براین اساس صندوق در طرح امید مبلغ یک‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان، در طرح آرامش مبلغ ۷۲ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان و در طرح رفاه مبلغ ۲۹ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان و در مجموع قریب به ۱۰۴ میلیارد تومان از کل مبلغ قرار داد را از محل منابع خود پرداخت و مابقی به مبلغ ۶۸ میلیارد تومان توسط اعضا ثبت‌نام شده پرداخت شد.

در طرح امید، هر عضو از مبلغ سالانه یک‌میلیون و ۳۲۰ هزارتومان، ۳۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت کرد و ۷۱ درصد حق بیمه یعنی ۹۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت شده است.

در طرح آرامش، هر عضو از مبلغ سالانه ۳ میلیون و ۳۶۰ هزارتومان، یک‌میلیون و ۲۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت و ۶۲ درصد آن یعنی ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت شده است.

در طرح رفاه نیز از مبلغ سالیانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان، صندوق، ۴۵ درصد آن را به مبلغ ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان متقبل و هر عضو ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان پرداخت کرده است.

طرح بارین

مشمولان طرح بارین، هنرمندانی هستند که از عهده تأمین هزینه ثبت نام بیمه درمان تکمیلی بر نیامده و در عین حال بدلیل شرایط درمانی، نیازمند برخورداری از مزایای این نوع بیمه هستند. بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از اعضای صندوق که قادر به پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی نبودند بصورت رایگان و برای یک دوره ۱۲ ماهه از مزایای بیمه درمان تکمیلی صندوق برخوردار شدند.

اعطای بیمه درمان تکمیلی رایگان به بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از دارندگان گواهینامه درجه یک هنری

صندوق اعتباری هنر در قالب طرح آرا، حق بیمه درمان تکمیلی هنرمندان دارای درجه یک هنری ۶۰ سال به بالای عضو صندوق و همسر آن‌ها را در طرح رفاه به‌طور کامل پرداخت می‌نماید. براین اساس بیش از هزار ۳۰۰ نفر از هنرمندان دارای درجه یک هنری و همسرانشان از سوی صندوق، از مزایای طرح آرا به‌صورت رایگان برخوردار شده‌اند.

اهالی سینما، بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان

از تعداد کل ثبت نام کنندگان بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۲، بیشترین فراوانی به ترتیب به رشته‌های سینمایی، تجسمی و موسیقی مربوط می‌شود.

پرداخت خسارت به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر

ارزش کل قرارداد بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۱۰۶ میلیارد تومان بود که بیش ۱۴۸ میلیارد تومان خسارت توسط شرکت بیمه‌گر به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پرداخت شد.

در قرارداد سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تا پایان خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۶۸ میلیارد تومان، خسارت بیمارستانی، پاراکلینیکی و دندانپزشکی توسط شرکت بیمه گر به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پرداخت شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان معرفی نامه باز برای بیمه‌شدگان صادر شده است (مبالغ دقیق خسارت های پرداخت شده تا دی ماه ۱۴۰۳ جمع بندی خواهد شد).

با توجه به اینکه در تنظیم قرارداد با شرکت بیمه در بخش هزینه های درمانی بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، هزینه اعمال جراحی تخصصی، شیمی درمانی و جراحی های پیوند اعضا بدون سقف در نظر گرفته شده است، ۳۷ نفر از بیمه‌شدگان صندوق بیش از ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت دریافت کرده‌اند. که بیشترین رقم خسارت به مبلغ ۶۸۰ میلیون تومان به یکی از بیمه‌شدگان عضو مربوط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها