جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری تا ابوریحان بیرونی، مرد سفرهای پُرماجرا

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و مباحث مربوط به آن منتشر شد که می‌توان به «برگزاری نمایشگاه عکس «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی»، «سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری»، «ابوریحان بیرونی؛ مرد سفرهای پُرماجرا در دنیای علم» و «استقبال پرشور از امام رضا(ع) و حدیث گهربار سلسله‌الذهب» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و مباحث مربوط به آن منتشر شد که می‌توان به «پیامدهای جهانی‌شدن خوراک و توسعه سفرهای غذامحور»، «آیا نظریه جدید جهانی‌شدن به پشتیبانی تاریخ برمی‌خیزد؟»، «پیام تسلیت وزیر میراث‌فرهنگی برای درگذشت محمدعلی بهمنی»، «برگزاری نمایشگاه عکس «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی»، «سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری»، «ابوریحان بیرونی؛ مرد سفرهای پُرماجرا در دنیای علم» و «استقبال پرشور از امام رضا (ع) و حدیث گهربار سلسله الذهب» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

کتابی که مسیر حزب کارگران سوسیالیست آمریکا را از یکصد سال پیش تاکنون شرح می‌دهد

کتاب «چرخش به صنعت: ساختن حزبی پرولتری» ویراست جدید کتابی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ با عنوان چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده: سیاست‌های طبقه‌کارگری و اتحادیه‌ها منتشر شد.

پیامدهای جهانی‌شدن خوراک و توسعه سفرهای غذامحور

پانزدهمین شماره از مجله فارسی میراث و گردشگری گیلگمش در این شماره با گذر از چهارراهِ کوره‌راه‌ها، پا به شاهراه خوراک گذاشته‌ایم؛ چرا که گویی چونان همه آنچه که می‌خوانیم، «ما همانیم که می‌خوریم».

آیا نظریه جدید جهانی‌شدن به پشتیبانی تاریخ برخواهد خاست؟

عیسی عبدی، پژوهشگر تاریخ گفت: اندیشیدن درباره مرجعیتِ جهانی شدن، یک چالش است. لین هانت با جسارتی تمام دنبال برملا کردنِ مفروضه‌های نادرست درباره جهانی شدن است. وی اعتقاد دارد که روایت‌های غالب از تاریخ جهانی این تصور را برانگیخته که جهانی شدن، نامی جایگزین برای مدرنیزاسیون است؛ که به هر حال مدرنیته را بنیاد می‌کند.

خانه موزه پدری جلال آل احمد میزبان اهالی سنگلج شد

کارگاه محله، در خانه موزه پدری جلال آل احمد میزبان اهالی سنگلج شد.

روایتی مستند از «واپسین امپراتور پاگان روم»

کتاب «یولیانوس؛ واپسین امپراتور پاگان روم» اثر فیلیپ فریمن و ترجمه محمد ملکی از سوی انتشارات مروارید به بازار کتاب آمد.

پیام تسلیت وزیر میراث‌فرهنگی برای درگذشت محمدعلی بهمنی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارسال پیامی، درگذشت استاد محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای کشورمان را تسلیت گفت.

برگزاری نمایشگاه عکس «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی»

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در راستای بزرگداشت میراث ناملموس عاشورایی با همکاری تکیه نیاوران نمایشگاه عکسی با عنوان «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی» در محوطه باغ مجموعه نیاوران برگزار کرده است.

رئیسعلی دلواری؛ مبارز مشروطه‌خواه و سردار بزرگ نهضت مقاومت جنوب ایران

دوازدهم شهریور سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری رهبر قیام مبارزین مسلمان تنگستانی علیه نیروهای اشغالگر و متجاوز انگلیسی در آخرین سال‌های قرن گذشته خورشیدی است. تنگستان منطقه‌ای کوهستانی در جنوب شرقی بوشهر است و از جنوب دشتستان بوشهر تا ساحل دریا امتداد دارد. شهرستان تنگستان شامل تنگستان شمالی به مرکزیت «اهرم‌» و تنگستان ساحلی به مرکزیت «دلوار» است‌.

نسخ و کتاب‌های خطی موزه آشتیان دیجیتالی می‌شود

در اراک، رئیس اداره میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان با بیان اینکه در این گنجینه آثار گرانبهایی وجود دارد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت است، افزود: تعداد نسخ خطی (دست‌نویس) و قرآن‌ها به ۲۲۰ نسخه می‌رسد که طی قرون‌ها در این شهر کتابت شده و تعدادی از کاتبان آنها متعلق به آشتیان هستند.

کتاب «کار، کار انگلیسی‌هاست» منافع استعماری انگلیس را توجیه می‌کند

علیرضا عزیزگل گفت: کتاب بر پایه منافع انگلیس، وابستگی و درجه دوم بودن منابع ایران نوشته شده است. در واقع به عبارتی دیگر کشورهای پیشرفته، استعمارگر نام دارند و کشورهای عقب مانده را مستعمره خود می‌کنند. این کتاب منافع استعماری انگلیس را توجیه می‌کند.

ابوریحان بیرونی؛ مرد سفرهای پُرماجرا در دنیای علم

ابوریحان بیرونی، مرد سفرهای دراز و پُرماجرا و تودرتو در دنیای علم و آموختن بود. وی که دلبستگی بسیاری به فرهنگ ایرانی داشت به دانشمندی جامع‌الاطراف یا همه‌چیزدان بدل و نامش در تاریخ علم جهان ماندگار شد.

کتاب «ایران – روسیه»؛ روایتی از دوره طولانی فراز و نشیب دو کشور

کتاب «ایران-روسیه» دو قرن مواجهه از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شد. در این کتاب از زوایای مختلف به جنبه‌های روابط ایران و روسیه پرداخته شده است.

استقبال پرشور از امام رضا (ع) و حدیث گهربار سلسله الذهب برگ زرینی در تاریخ نیشابور است

نیشابور خاک چشم خود را توتیای قدوم مبارک هشتمین طلعت منیر ولایت، علی بن موسی الرضا (ع) کرد و هزاران نفر از اهالی علم در این شهر، حدیث شریف سلسلة الذهب را شنیدند و در تاریخ به ثبت رساندند.

کتاب «انسان، دولت و جنگ» به چاپ چهارم رسید

کتاب «انسان، دولت و جنگ» از سوی نشر ثالث به چاپ چهارم رسید. پروفسور والتز در این کتاب به پژوهش درباره سهم خاص نظریه سیاسی کلاسیک در فهم علل جنگ می‌پردازد.

کتاب «سیاست چیست؟» منتشر شد

کتاب «سیاست چیست؟» با عنوان فرعی «کنش‌ورزی سیاسی و سیاست‌پژوهی» از سوی نشر نی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها