جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
روایتی از عاقبت حرص و طمع در کتاب «آز»

کتاب «آز» اثر محمد طلوعی از انتشارات کتاب چِ، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در زمستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا شخصیت اصلی داستان کتاب «آز»، دیوی زیاده‌خواه به اسم آز است که چندین دست و پا و سر دارد و چندوقت یک بار هم به جسم یک انسان می‌رود تا هرچه آن انسان دارد از آن خود کند. دیو آز که همیشه چشمش به داشته‌های دیگران است، یک روز در تن یک پیرزن می‌رود؛ اما بعد از اینکه پیرزن سه کاسه آش می‌خورد، دیو از آن‌همه نخود و لوبیا و رشته، دلش به هم می‌پیچد و تصمیم می‌گیرد دیگر هیچ‌چیزی در این دنیا نخواهد. او به کوه می‌رود و همان‌جا می‌نشیند و ترجیح می‌دهد باقی عمرش را در همان کوه بماند. وقتی دیو آز به کوه می‌رود و دست از زیاده‌خواهی برمی‌دارد، زندگی همه مردم دگرگون می‌شود.

پادشاه دیگر دوست ندارد به شکار برود و حیوانات را شکار کند، خزانه‌دار شاه دیگر دلش نمی‌خواهد از مردم مالیات بگیرد، کدخدا دیگر دوست ندارد مال مردم را به‌زور از آن‌ها بگیرد و …. مثل اینکه با رفتن آز به کوه، زندگیِ همه رنگ دیگری به خود گرفته است. به همین دلیل آن‌ها دنبال راه چاره‌ای می‌گردند تا ببینند برای این مشکل باید چه راهی را پیش بگیرند.

محمد طلوعی در کتاب «آز»، با بیان یک داستان نمادین می‌کوشد به مخاطبان خردسال نشان دهد حرص و طمع، منشأ بسیاری از خصلت‌های منفی انسان‌هاست و اگر برای همیشه زندگی انسان‌ها را ترک کند، دنیا رنگ‌وبوی دیگری به خود می‌گیرد.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

آز گفت: «من همیشه همه‌ی دنیا رو می‌خواستم، از اینجا که دنیا رو نگاه می‌کنم انگار همه‌ش مال منه.» وزیر گفت: «ولی حوصله‌ی آدم سر می‌ره بعدِ چند وقت.»

آز گفت: «آره، فکرکنم دیگه وقتشه بیام پایین.» وزیر گفت: «حالا بذار غروب رو هم ببینیم بعد می‌ریم.»

وزیر و آز روی نوک کوه دماوند غروب را تماشا کردند و بعد در تاریکی و سیاهی شب از کوه پایین آمدند.

از فردا دوباره آتش‌بان خوابش برد، گاوبان شیردزد شد، آهنگر شمشیرهای کوتاه، ساخت کدخدا زمین‌های مردم را از چنگشان درآورد، شاعر شعرهای نامربوط گفت، خزانه‌دار مالیات‌ها را زیاد کرد و پادشاه با همسایه‌ها جنگ راه انداخت.

از آن روز دیو آز دست‌ها، پاها و دهان‌هایش زیادتر شده و هر روز بیشتر دنیا را می‌گیرد، اما هنوز فکر می‌کند بهترین روزهای زندگی‌اش وقتی بوده که از نوک کوه دماوند دنیا را دیده.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کتاب چ (واحد کودک و نوجوان نشر چشمه)، کتاب «آز» به قلم محمد طلوعی و تصویرگری سحر حق‌گو را در ۴۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۶۸ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده زمستان ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط