شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
اثری که گویای رسالت اصلی نویسندگان زن کشورمان است

کتاب «جایگاه زن از منظر ادبیات زنانه معاصر» نشان می‌دهد که امروزه نویسندگان زن، به عنوان نمایندگان زنان جامعه، رسالت اصلی خود را آگاهی از جایگاه اجتماعی خود می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «جایگاه اجتماعی زن از منظر ادبیات زنانه معاصر» نوشته سولماز پورتقی میاندوآب اخیراً از سوی انتشارات استاد شهریار منتشر شده است. در این اثر جایگاه اجتماعی زن و هویت زنانه را از دیدگاه پنج نویسنده زن معاصر و بر اساس آثار برجسته و مطرح آنها بررسی شده، آثاری که حول محور زن و مسائل مربوط به هویت زنانه خلق شده‌اند.

نویسنده در این اثر پس از پرداختن به نظریه‌های ادبیات زنانه به مولفه‌های ادبیات زنانه در حوزه زیست‌شناسی، زبان‌شناسی، روانشناختی و جامعه‌شناسی پرداخته و سپس ارتباط بین جامعه و ادبیات را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده به روابط اجتماعی زن و همچنین مضامین و محتوای ادبیات داستانی در آثار زنان نویسنده ایران از جمله-فردیّت، هویّت و استقلال، ازدواج، طلاق، کار و اشتغال، پرورش فرزندان و مسائل مربوط به آن، روزمرگی‌های زندگی، عشق و مسائل مربوط به آن، بیگانگی و تنهایی زن و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند خیانت پرداخته است.

مسائل اصلی مطرح شده در این اثر نیز شامل زن و جایگاه او در عشق، زن در نقش مادری، جایگاه زن در ازدواج، طلاق و نقش همسری،، زن، اعتقادات و باورها، بررسی جایگاه اجتماعی زن، دیدگاه مرد و تفکر مردسالاری نسبت به زن، زن و اموزش، زنان در نقش مدبر خانواده و تنهایی و انزوای زن است.

روش کار نویسنده در این کتاب پرداختن به آثار نویسندگان بر اساس تقدم و تاخر آثار خلق شده به صورت مستقل و سپس مقایسه دیدگاه هر پنج نویسنده در پایان هر مبحث است.

بر اساس اطلاعات این کتاب، با مطالعه آثار نویسندگان زن در حوزه ادبیّات داستانی، می‌توان گفت: امروزه آنها به عنوان نمایندگان زنان جامعه، رسالت اصلی خود را آگاهی زنان از جایگاه اجتماعی خود می‌دانند و به عقیده آنها تنها راه رشد وکمال زن در خودباوری و کشف استعداد و توانایی بالقوه خود و یافتن هویت فردی و اجتماعی است. زن به عنوان عضوی از جامعه بشری می‌تواند نقشی موثر در تربیت اجتماعی و رشد انسانی داشته باشد. این مسئله مسئولیت نویسندگان زن در حوزه‌ ادبیّات داستانی معاصر را سنگین‌تر می‌کند؛ تا بتوانند با دقت و ظرافت بر اساس شرایط واقعی که در زندگی زنان جامعه ایجاد می‌شود، رسالت اصلی خود را به انجام رسانند؛ زیرا این آگاهی علاوه بر رشد و تعالی هویّت زن، موجب رشد و بالندگی جامعه بشری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها