یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
ارائه تصویری توأمان ترسناک و جذاب از تاریخ/ چگونه می‌توان توجیه‌گر قساوت‌های گسترده شد؟

کتاب «انسانیت: تاریخ اخلاقی سدهٔ بیستم» تصویری توأمان ترسناک و جذاب از تاریخ ارائه می‌کند. جاناتان گلاور در این اثر نمونه‌هایی همچون جنگ سنگرها در جنگ جهانی اول، کشتارهای دوران استالین در شوروی، خصومت‌های قبیله‌ای و نسل‌کشی در رواندا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «انسانیت: تاریخ اخلاقی سده بیستم» نوشته جاناتان گلاور با ترجمه افشین خاکباز از سوی نشر نو منتشر شد.

انسانیت: تاریخ اخلاقی سدهٔ بیستم تصویری توأمان ترسناک و جذاب از تاریخ ارائه می‌کند. جاناتان گلاور با ارائهٔ نمونه‌هایی همچون جنگ سنگرها در جنگ جهانی اول، کشتارهای دوران استالین در شوروی، پل پت در کامبوج و مائو در چین، خصومت‌های قبیله‌ای و نسل‌کشی در رواندا، بمباران هیروشیما و ناکازاکی، و موارد متعدد دیگر نشان می‌دهد که قبیله‌گرایی و ایدئولوژی‌هایی همچون نازیسم و استالینیسم و مائوئیسم و سایر باورهایی که به دنبال خلق انسان مطیع و فرمانبردارند چگونه می‌توانند توجیه‌گر قساوت‌های گسترده باشند.

با این همه، او به صحنه‌هایی درخشان از مقاومت دولتمردان و مردمان عادی در برابر فروپاشی و فرسایش بنیادهای اخلاقی و تجلی بارقه‌هایی از انسانیت نیز اشاره می‌کند. او ضمن تأکید بر پیوند نامطلوب فناوری و سویهٔ تاریک روان انسان، امیدوار است با تمرکز بر ویژگی‌های روانی امیدبخشی که از ما در برابر فراموشی انسانیت و غلتیدن در دام جنگ و تعصبات قبیله‌ای و ایدئولوژیک محافظت می‌کنند، بنیادهای اخلاقی را تقویت و در برابر نیروهایی که ما را به‌سوی بی‌رحمی سوق می‌دهند مقاومت کنیم.

ارائه تصویری تؤامان ترسناک و جذاب از تاریخ/ چگونه می‌توان توجیه‌گر قساوت‌های گسترده شد؟

جانِتِن گِلاور (یا جاناتان گلاور)، (Jonathan Glover) فیلسوف انگلیسی است. او فلسفه اخلاق در دانشگاه کینگز لندن آموزش می‌دهد و یکی از افراد مرکز هستینگز نیز هست. اولین کتاب او با نام Responsibility (به‌معنای: مسئولیت) در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۸–۱۳۴۹ شمسی) منتشر شد.

وی می‌گوید: از نخستین باری که از نسل‌کشی آلمانی‌ها باخبر شدم با خودم می‌اندیشیدم که چگونه افراد می‌توانند مرتکب چنین جنایاتی شوند. این پرسش ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و در اکثر مطالبی که در زمینه فلسفه می‌نوشتم بروز پیدا می کرد. درباره مسائل اخلاقی در ارتباط با گرفتن جان دیگران و کاربرد دانش ژنتیک چندین کتاب نوشتم. ربط این موضوعات به پروژه ایجاد حلقه‌های دفاعی مطمئن‌تر در برابر احیای سیاست‌های نازی نیازی به تاکید ندارد. ولی هنگامی که درباره مسائل به ظاهر خنثی تر از قبیل هویت فردی می‌نویسیم، ناخواسته به سوی نوشتن درباره ی وحشیگری‌های اخیر انسان‌ها کشیده می‌شوم. بنابراین فکر کردم بهتر است به جای طرح این مسائل در حاشیه موضوعات دیگر، مستقیماً درباره آنها سخن بگویم.

این کتاب کوششی برای بخشیدن بعدی تجربی به اخلاقیات است. من در این کتاب از اخلاق برای طرح پرسش هایی در برابر تاریخ استفاده کرده‌ام و کوشیدم متقابلاً از تاریخ برای ارئه تصویری از استعدادهای پنهان انسان استفاده کنم که به اخلاقیات ربط پیدا می‌کنند. برای انجام این کار ناچار بوده‌ام بسیاری از مسائل و مباحث را با دیگرانی در میان بگذارم که درک و دانش بیشتری از من در این زمینه دارند. امیدوارم لغزش‌های من انگیزه‌ای شود برای آنان تا این پروژه را به نحوی بهتر به پیش ببرند و به سرانجام برسانند.

کتاب «انسانیت: تاریخ اخلاقی سده بیستم» نوشته جاناتان گلاور با ترجمه افشین خاکباز در ۶۴۴ صفحه و قیمت ۸۰۰ هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها