سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
والدین، پژوهشگران و مدیران فرهنگی شناختی درباره انیمه و مانگا ندارند

یکی از پژوهشگران کتاب «بر فراز دنیای انیمه» گفت: بسیاری فکر می‌کنند انیمه همان انیمیشن است که مخاطبان هدفش کودکان هستند؛ درحالی که این موضوع اشتباه است. به این دلیل، لازم دانستیم درباره محتوا و فرم انیمه‌ها و مانگاها کار پژوهشی انجام شود تا مخاطبان به‌خصوص پژوهشگران و مدیران فرهنگی بدانند با چه نوع محصول رسانه‌ای روبه‌رو هستند.

امیرمحمد بهامیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره ضرورت تألیف کتاب درباره انیمه و مانگا در بازار کتاب ایران گفت: بخش اصلی تولید این کتاب از دغدغه شخصی و سال‌ها فعالیت در حوزه انیمه و مانگا آمده است. بعد از تجربه خوبی که در بخش پژوهش و نگارش مستند انیمه در ایران داشتم، زمانی که پیشنهاد برای تولید چنین کتاب پژوهشی از سمت «کدومو» به من شد، خوشحال شدم؛ زیرا این پژوهش همسو با تجربیات کاری‌ام و همچنین پژوهش‌ها و دغدغه‌های مجموعه کدومو بود.

او افزود: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده مشخص شد که مخاطبان ایرانیِ انیمه و مانگا به‌خصوص از پنج سال گذشته در حال افزایش است. در حال حاضر درصد بالایی از نوجوان‌ها و جوانان انیمه می‌بینند. ترافیک موتورهای جست‌وجو درخصوص کلمات کلیدی همچون انیمه و مانگا از سمتی و از سمت دیگر، میزان بازدید انیمه‌ها در سایت‌های دانلود فیلم و سریال حاکی از همین افزایش مصرف است. یکی از دلایل مهم دیگرِ این افزایش، ارائه انیمه‌ها در وی‌اودی‌هاست؛ وی‌اودی‌هایی که تقریباً از تمام ژانرهای انیمه محصولاتی را در بسترهای نمایشی خود به مخاطب ارائه می‌کنند. مجموع این رصدها به ما نشان داد که مخاطبان نوجوان و جوان ایرانی در حال مصرف این محتوا هستند؛ اما از سوی والدین و همچنین مسئولان و مدیران فرهنگی، شناختی درباره این فرم از محتوا وجود ندارد. بسیاری فکر می‌کنند انیمه همان انیمیشن است که مخاطبان هدفش کودکان هستند؛ درحالی که این موضوع اشتباه است و مخاطب هدف انیمه‌ها اتفاقاً جوانان و بزرگسالان هستند. پس در همین زمینه، لازم دانستیم درباره محتوا و فرم انیمه‌ها و مانگاها کار پژوهشی انجام شود تا مخاطبان به‌خصوص پژوهشگران و مدیران فرهنگی بدانند با چه نوع محصول رسانه‌ای روبه‌رو هستند. کتاب «بر فراز دنیای انیمه» ماحصل همین تلاش در مجموعه کدومو بود که من هم افتخار حضور در این پروژه را داشتم.

والدین، پژوهشگران و مدیران فرهنگی شناختی درباره انیمه و مانگا ندارند

این پژوهشگر حوزه انیمیشن و انیمه، در توضیح موضوع اصلی کتاب جدید خود بیان کرد: موضوع اصلی کتاب درباره شناخت انیمه و مانگا به عنوان نوع جدیدی از رسانه است؛ رسانه‌ای محتوامحور که برای مخاطبان نوجوان، جوان و بزرگسال تولید می‌شود و به نوعی محصولی در حوزه صادرات فرهنگی کشور ژاپن است. این کتاب قرار است مخاطبان را با فرم و محتوای خاص این دو رسانه که یکی محصولی از جنس انیمیشن و دیگری از جنس کتاب است، آشنا کند.

او درباره بخش‌های مختلف کتاب «بر فراز دنیای انیمه» برای آشنایی بیشتر مخاطبان بیان کرد: کتاب در سه بخش اصلی شامل بخش انیمه، مانگا و ویدئوگیم نگارش شده است. در هر کدام از این سه بخش، ابتدا تاریخچه هر رسانه بررسی شده و سپس درباره عناصر فرمی و محتوایی آن پژوهش صورت گرفته است. دلایل محبوبیت این رسانه‌ها در کنار آمار و ارقام و وضعیت آن‌ها در سطح جهان و ایران از بخش‌های دیگر حاضر در کتاب است. همچنین در بخش‌های مرتبط با مانگا و انیمه، نگاهی داشته‌ایم به وضعیت مصرف محتواهای این رسانه‌ها در میان مخاطبان ایرانی.

این کارشناس رسانه‌ای به مخاطبان اصلی کتاب نیز اشاره کرد و گفت: مخاطبان اصلی کتاب، پژوهشگران، معلمان و دبیران، فعالان رسانه‌ای و همچنین مدیران فرهنگی کشور است.

این نویسنده درباره اینکه در روند پژوهش و انتشار کتاب با چه چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش، نبود اطلاعات درست از نحوه مصرف انیمه و مانگا در میان مخاطبان ایرانی بود؛ زیرا عموماً مخاطبان این دو رسانه علاقه‌ای به ابراز آنکه این محتواها را می‌بینند، ندارند. از سمتی، بخش زیادی از این محتواها توسط نوجوانان مصرف می‌شود؛ نوجوانانی که باز هم دسترسی به آن‌ها و مطالعه نحوه مصرف و میزان مصرف‌شان سخت است. از طرف دیگر، پژوهش‌های آکادمی بسیار کمی هم درباره این موضوع انجام شده است که این خود، دلیلی شده بود تا نتوانیم از پژوهش‌های آکادمیک بهره کافی را برای تولید این کتاب ببریم.

اطلاعات بیشتر:

کتاب پژوهشی «بر فراز دنیای انیمه» به نویسندگی و پژوهشگری پریسا نوری‌پور، نرگس شفیعی، معصومه جویباری، ریحانه دماوندی، امیرمحمد بهامیر و محمدحسین میری به کوشش انتشارات امیرکبیر و مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در ۱۴۶ صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط