پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)، در این گزارش پنج کتاب کودک و نوجوان معرفی کرده‌ایم که این آثار به کمک داستان‌ها و روایت‌های جذاب، آموزه‌های آن حضرت را به نسل جدید منتقل و به آن‌ها کمک می‌کنند با سیره عملی و اخلاقی امام حسن عسکری (ع) آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا امروز، سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان و یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام است. زندگی ایشان نه‌تنها مملو از آموزه‌های اخلاقی و انسانی است؛ بلکه به عنوان الگوی کامل برای جوانان و نوجوانان ما به شمار می‌آید. امام حسن عسکری (ع) با علم و تقوا، در شرایطی سخت و دشوار، به ترویج معارف دین و هدایت مردم پرداختند و همواره بر اهمیت علم، محبت و اتحاد تأکید داشتند.

در این روز خاص، چند کتاب کودک و نوجوان را که به زندگی و شخصیت این امام بزرگوار پرداخته‌اند معرفی می‌کنیم تا عشق و ارادت به اهل بیت (ع) را در دل‌های کودکان و نوجوانان بکاریم. این کتاب‌ها به کمک داستان‌ها و روایت‌های جذاب، آموزه‌های ایشان را به نسل جدید منتقل و به آن‌ها کمک می‌کنند با سیره عملی و اخلاقی امام حسن عسکری (ع) آشنا شوند. در ادامه، پنج کتاب در این زمینه را معرفی کرده‌ایم که هر یک می‌تواند به عنوان منبعی ارزشمند برای آموزش و پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده شود.

۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

«امام حسن عسکری علیه‌السلام»

این کتاب را که جلد سیزدهم از «مجموعه زندگانی چهارده معصوم (علیه‌السلام)» است، واحد پژوهش مسجد مقدس جمکران برای گروه سنی نوجوان نوشته و انتشارات کتاب جمکران آن را در ۲۴ صفحه و به بهای ۳۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کتاب‌های کودک و نوجوان کرده است. این کتاب شرحی از زندگانی امام حسن عسکری (ع) برای کودکان و نوجوانان است که به صورت داستانی به معرفی این امام بزرگ از بدو تولد تا شهادت ایشان پرداخته است.

۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

«امام حسن عسگری (ع)»

انتشارات شهر قلم، کتاب «امام حسن عسگری (ع)» از مجموعه «ستاره‌های دوست‌داشتنی» را به قلم محسن هجری و تصویرگری میترا عبدالهی برای گروه سنی «ب» و «ج» در ۲۴ صفحه و به بهای ۳۴ هزار تومان منتشر کرده است.

در مجموعه کتاب‌های «ستاره‌های دوست‌داشتنی» قهرمان کوچولوی داستان، هر شب به پشت‌بام می‌رود و همانطور که ماه آسمان به او قول داده است، با دوختن چشمانش به آسمان، نوری که یکی از اصحابِ معصومین (ع) است به دنبال او می‌آید و بعد از سفری جادویی، همراهِ هم، به دیدن آن معصوم می‌روند، چند ساعتی با ایشان همراه می‌شوند و پسر کوچولوی داستان تعدادی از خصوصیات مثبت اخلاقی و کارهای خوب آن معصوم را مشاهده می‌کند و یاد می‌گیرد. این سفر که در رویا اتفاق میفتد برای پسربچه داستان پر از معناست؛ او هر ویژگی مثبتی را که از ستاره‌ها (معصومین) یاد می‌گیرد، با اتفاقات روزمره زندگی خودش مقایسه می‌کند و این روش غیرمستقیم‌گویی و اینکه داستان همزمان هم در گذشته و هم در حال از زبان و نگاه کودکانه پسر داستان پیش می‌رود، باعث می‌شود کودکان امروز ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند و ضمن آشناشدن با امام معصوم (ع)، نکات مثبت اخلاقی ایشان را نیز یاد بگیرند و در زندگی خود اجرا کنند. این جلد از این مجموعه هم سرشار از مهربانی‌هاست و با کلام ساده‌ای که دارد، آیینه‌ای است که مهربانی و خوبی‌های امام حسن عسکری (ع) را بازتاب می‌کند تا کودکان از خواندن آن لذت برده و مانند ایشان‌بودن را بیاموزند.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

از علی پرسیدم: «امشب به دیدن کدام ستاره می رویم؟» علی گفت: «ستاره‌ی دوستی و رفاقت.» وقتی همراه پسر مهزیار به راه افتادم، دیدم به همان محله‌ای می رود که پیش از آن ستاره‌ی هدایت را آنجا دیده بودم؛ جایی که محل زندگی نظامیان بود. خیال کردم به همان خانه‌ای می‌رویم که ستاره‌ی هدایت را در آنجا دیده بودم، اما حدسم درست نبود. در این خانه، دیگر خبری از سایه‌ی درختان نخل نبود. وارد حیاط کوچکی شدم که فقط یک درخت اقاقیا در آن بود. هنوز به خودم نیامده بودم که مرد جوانی را پیش رو دیدم. تا آمدم به خود بجنبم، در سلام پیش‌دستی کرد و گفت: «به خانه‌ی کوچک ما خوش آمدی.» پسر مهزیار با صدایی آرام گفت: «من راز این همه دشمنی را نمی‌فهمم، مگر بودن شما در خانه‌ی قبلی چه ضرری به خلیفه می‌زد که شما را به این خانه‌ی کوچک آوردند؟» ستاره‌ی دوستی لبخندی زد و گفت: «آدم‌ها خیال می‌کنند همان چیزی که برای خودشان اهمیت دارد، برای دیگران نیز مهم است. قدرتمندان همیشه به بزرگی کاخ و گستردگی سرزمین‌هایشان می‌نازند به همین خاطر خیال می‌کنند اگر کسی را از داشتن چنین امکاناتی محروم کنند، او را تنبیه کرده‌اند.»

۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

«اشک شادی»

«اشک شادی»، جلد دهم از مجموعه داستان «یک کار خوب» است. این مجموعه به قلم محمود پوروهاب و تصویرگری نرگس محمدی، دربردارنده داستان‌هایی با درون‌مایه تاریخی و دینی است که تلاش دارد به گونه‌ای غیرمستقیم و با ظرافت‌های زبان داستان، پیام‌هایی اخلاقی را به مخاطب منتقل کند. این کتاب ماجرای پدر و پسر فقیری را روایت می‌کند که شهر و دیار خود را به قصد دیدن امام حسن عسکری (ع) و کمک‌گرفتن از او ترک کرده‌اند. نشر مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) این کتاب را در ۲۲ صفحه و به بهای ۲۲ هزار تومان برای گروه سنی کودک منتشر کرده است.

۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

«۱۰ قصه از امام حسن عسکری (ع)»

کتاب «۱۰ قصه از امام عسکری (ع)» جلد سیزدهم از مجموعه «همراه با معصومین (ع)» است که به روایت مسلم ناصری و تصویرگری محسن محمدمیرزایی است. انتشارات قدیانی این کتاب را در ۱۳۲ صفحه و به بهای ۹۰ هزار تومان به چاپ رسانده است. این کتاب شامل ۱۰ قصه با عناوین کاش «بیشتر می‌دیدمش»، «سکه‌های گم‌شده»، «برادر پول‌دار برادر فقیر»، «فقط پرده تکان می‌خورد»، «کودک و فرشته»، «شیرهای گرسنه»، «خلیفه و قاطر چموش»، «حاکم و مرد کشاورز»، «سفر در باران» و «رازهای یک چوب» است.

این کتاب کودک، داستان‌هایی از زندگی، دوران حکومت و شهادت یازدهمین امام ما شیعیان یعنی امام حسن عسکری (ع) است که در قالب قصه‌هایی به زبانی شیوا و زیبا روایت شده‌اند و کودکان را با سیره اخلاقی و نحوه زندگی آن حضرت آشنا می‌کند که مانند اجداد بزرگوارشان در بخشندگی و خدمت به مردم، معروف بودند و همگان، ایشان را به فضل و پارسایی و بزرگواری می‌شناختند. در این کتاب، فرزند شما با جنبه‌های والای شخصیتی و رفتاری امام عسکری (ع) آشنا نیز می‌شود و از ایشان، سخاوت، زهد و ساده‌زیستی و مهربانی با مردم را می‌آموزد.

۵ کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت و زندگی امام حسن عسکری (ع)

«من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم»

کتاب «من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم»، جلد سیزدهم از مجموعه «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را غلامرضا حیدری ابهری نوشته، طاهره رضایی تصویرگری کرده و انتشارات جمال در ۲۴ صفحه مصور و به بهای ۴۰ هزار تومان برای گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال منتشر کرده است.

مجموعه چهارده‌جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» بر اساس یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی شخصیت‌های مذهبی نوشته شده است. در این روش، تنها به جنبه‌های تاریخی زندگی این شخصیت‌ها بسنده نمی‌شود؛ بلکه در کنار توجه به جنبه‌های تاریخی، به مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه‌ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان توجه می‌شود. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرفی انبیا و اولیا به کار برده است. این کتاب به زندگانی سیزدهمین معصوم و امام یازدهم شیعیان می‌پردازد تا کودکان ۸ تا ۱۲ ساله ما، در داستانی به سبک قصه‌های قرآن، با تلاش‌های آن حضرت برای شیعیان و تحقق ظهور آشنا شوند و پدر امام زمان (عج) را الگوی خود در سراسر زندگی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها