شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، کتاب‌هایی با موضوع تقویت مهارت گفت‌وگو معرفی کرده‌ایم؛ چرا که توانایی برقراری ارتباط مؤثر نه‌تنها به کودکان کمک می‌کند دوستی‌های تازه بسازند و در دوستی‌های فعلی تعارضات را با کلمات حل‌وفصل کنند؛ بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در برابر قلدری‌ها و زورگویی‌ها ایستادگی کنند و خواسته‌های خود را با اعتمادبه‌نفس بیان کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در دنیای امروز، مهارت گفت‌وگو یکی از اساسی‌ترین ابزارهای ارتباطی است. این مهارت برای کودکان، در آستانه ورود به محیط‌های اجتماعی جدید مانند مهدکودک و مدرسه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گاهی یادگرفتن ریاضی و علوم می‌تواند سخت و پیچیده به نظر بیاید؛ اما سخت‌تر از آن، کنارآمدن با آن‌همه بچه و بزرگسالی است که هرروز در مدرسه با آن‌ها ارتباط داریم. البته این مشکل در زمین بازی، پارک، خانه فامیل و اقوام و بقیه جاها هم وجود دارد. ما باید بتوانیم قبل از هر چیزی با یادگرفتن گفت‌وگو، به خودمان و بعد به دیگران احترام بگذاریم؛ این‌طور احتمالاً دیگران هم به ما احترام خواهند گذاشت.

توانایی برقراری ارتباط مؤثر نه‌تنها به کودکان کمک می‌کند دوستی‌های تازه بسازند و در دوستی‌های فعلی تعارضات را با کلمات حل‌وفصل کنند؛ بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در برابر قلدری‌ها و زورگویی‌ها ایستادگی کنند و خواسته‌های خود را با اعتمادبه‌نفس بیان کنند. کتاب‌های کودک به عنوان یک ابزار خوب در آموزش این مهارت، می‌توانند به کودکان یاد دهند چگونه احساسات و نظرات خود را به شیوه‌ای سازنده و درست بیان کنند. این کتاب‌ها با داستان‌های جذاب خود نه‌تنها به تقویت مهارت‌های گفت‌وگو کمک می‌کنند؛ بلکه ارزش‌هایی چون همدلی، احترام و شنیدن را نیز در دل خود جای داده‌اند. در این گزارش، پنج کتاب کودک با موضوع گفت‌وگو را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند والدین و مربیان را در آموزش این مهارت حیاتی به کودکان یاری کنند. این کتاب‌ها علاوه بر سرگرم‌کننده‌بودن، درس‌های مهمی درباره ارتباطات انسانی به کودکان می‌آموزند.

۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

«گفت‌وگو کنیم درباره‌ی: دوست؛ چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟»

چرا به دوست نیاز داریم؟ چطور می‌توانیم دوست پیدا کنیم؟ دوست خوب چطور دوستی است؟ وقتی با دوستی دعوایمان می‌شود، چه‌کار کنیم؟ جواب همه این سوال‌ها و یک‌عالمه سوال دیگر را در کتاب «گفت‌وگو کنیم درباره‌ی: دوست؛ چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟» پیدا می‌کنیم. هدف این کتاب، گفت‌وگو و تفکر درباره مفهوم دوستی، همدلی، پذیرش تفاوت‌ها و پرهیز از خشونت و قلدری است. این مهارت‌ها اعتمادبه‌نفس کودکان را افزایش می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند نیازها و احساسات دیگران را بشناسند و برای ایجاد و حفظ دوستی‌های ارزشمند تلاش کنند. فلیسیتی بروکز و فرانکی آلن، نویسندگان این کتاب، در ابتدا با یک توضیح ساده و قابل درک برای کودک، به سراغ این می‌روند که نیاز به دوستی از کجا به وجود می‌آید، چرا ما با دیگران دوست می‌شویم و در یک رابطه دوستانه چه اتفاقی میفتد و چه انتظاری وجود دارد. سپس، راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که کودک می‌تواند با کمک آن‌ها، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود مانند گفت‌وگو، همدلی، شنونده فعال بودن، تشویق‌کردن، سهیم‌شدن، مدیریت هیجان و… را تقویت کند.

کتاب «گفت‌وگو کنیم درباره‌ی: دوست؛ چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟» همه آنچه را که لازم است کودکان درباره دوستی بدانند، به زبان ساده و به شکل تصویری با تمرین‌های کاربردی آموزش می‌دهد و به آن‌ها برای پیداکردن دوست جدید و چگونگی حفظ‌کردن دوستیِ خوب یا قطع‌کردن دوستی‌های نه‌چندان خوب کمک می‌کند. در پایان کتاب نیز نکته‌هایی برای بزرگ‌ترها یادآوری شده است تا وقتی کودکی خجالتی است یا مهارت‌های موردنیاز برای دوستی را نمی‌شناسد، راه‌کارهای عملی به او پیشنهاد دهند.

این کتاب را فلیسیتی بروکز و فرانکی آلن نوشته و تصویرگری کرده‌اند، رها مقدم آن را به فارسی برگردانده و انتشارات افق به تازگی آن را در ۳۲ صفحه مصور رنگی چاپ و روانه بازار کتاب کودک و نوجوان کرده است.

دیگر عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «گفت‌وگو کنیم درباره‌ی ترس‌ها و نگرانی‌ها: چرا می‌ترسیم، و وقتی نگران می‌شویم چه کار کنیم؟»، «گفت‌وگو کنیم درباره‌ی خانواده: چرا به خانواده نیاز داریم؟» و «گفت‌وگو کنیم درباره‌ی احساس‌ها: وقتی غمگین یا عصبانی می‌شویم چه‌کار کنیم؟».

۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

«حرفت را بزن ولی با مردم راه بیا!»

کتاب «حرفت را بزن ولی با مردم راه بیا!» مجموعه روش‌های کاربردی و جالبی را به بچه‌ها معرفی می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های مختلف از حق خود دفاع کنند، با دیگران به درستی ارتباط برقرار کنند و به خود و دیگران احترام بگذارند. با استفاده از روش‌های مطرح‌شده در این کتاب، بچه‌ها قادر خواهند بود در مدرسه، محله، خانه و دیگر محیط‌های اجتماعی از خود دفاع کنند و حرف‌هایشان را بزنند و در عین حال با دیگران کنار بیایند. کتاب «حرفت را بزن ولی با مردم راه بیا!» راه‌های آسان و در عین حال مفیدی را به ما یاد می‌دهد تا بتوانیم از حق خودمان و دیگران دفاع کنیم.

این کتاب را اسکات کوپر نوشته و تصویرگری کرده، جواد کریمی ترجمه کرده و انتشارات نردبان در ۱۲۸ صفحه برای گروه سنی «ب» و «ج» منتشر کرده است.

۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

«حرف‌هایت را مزه‌مزه کن!»

کتاب «حرف‌هایت را مزه‌مزه کن!» داستانی بامزه و خواندنی درباره یکی از مهارت‌های زندگی، یعنی حرف‌زدن است. این کتاب، به شیوه‌ای شیرین نشان می‌دهد که چقدر مهم است قبل از گفتن هر حرفی، به آن فکر کنیم و با ادب و احترام با دیگران صحبت کنیم. کودکان با کمک این کتاب زیبا، مهربانی و قدرت کلمات را یاد می‌گیرند و می‌فهمند که چرا باید قبل از اینکه حرفی بزنند، آن را مزه‌مزه کنند. این کتاب به دلیل متن بامزه و تصاویر شادابی که دارد، بهترین انتخاب برای والدینی است که می‌خواهند به کودکان‌شان فکرکردن قبل از سخن‌گفتن را بیاموزند. نویسنده و تصویرگر این کتاب تلاش کرده‌اند تا بچه‌های خیلی کوچولو هم بتوانند قدرت کلمات را یاد بگیرند.

«حرف‌هایت را مزه‌مزه کن!» نوشته بونی کلارک با تصویرگری تاد برایت است که انتشارات مهرسا با ترجمه فاطمه مهدیان در ۳۲ صفحه مصور رنگی برای کودکان منتشر کرده است.

۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

«از من بپرس»

در یک روز زیبای پاییزی، دخترک و پدرش همراه باهم برای گردشی پر از لذت و هیجان به بیرون از خانه می‌روند تا روی برگ‌های زرد و نارنجی پاییز قدم بزنند که زیر پاهایشان خش‌خش می‌کنند و دریاچه، پرندگان و طبیعت زیبا را ببینند. «از من بپرس چی دوست دارم؟»؛ این پرسش محبوب دخترک است که دلش می‌خواهد پدر بارها و بارها آن را از او بپرسد و او هم در پاسخ به آن از چیزهایی بگوید که دوست‌شان دارد. این داستان لطیف و زیبا درباره یک خلوت پدر و دختری است. خلوتی پر از پاسخ‌هایی شگفت‌انگیز به همان یک پرسش!

خواندن این کتاب اهمیت گفت‌وگوی سالم و بدون خشم را به ما یادآوری می‌کند. با خواندن این کتاب می‌آموزیم که می‌توان امری و خطابی صحبت نکرد. می‌توان به کودک اجازه سوال‌کردن داد و با همان پرسش‌های ساده باب گفت‌وگو را با او باز کرد. همچنین بچه‌ها با خواندن این کتاب و پرورش روحیه و جسارت بیان‌کردن سوالات‌شان، در برقراری ارتباط با هم‌سن‌وسالان‌شان نیز موفق خواهند بود. این کتاب به قلم برنارد وابر، تصویرگری سوزی لی و ترجمه میترا نوحی جهرمی در ۴۰ صفحه مصور رنگی از سوی انتشارات گیسا برای کودکان منتشر شده است.

۵ کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در کودکان

«دهان نگو؛ کوه آتش‌فشان!»

«لوییس» پسرک داستان «دهان نگو؛ کوه آتش‌فشان!» همیشه وسط حرف دیگران می‌پرد. افکار لوییس برای خودش خیلی مهم‌اند و هر زمان که حرفی برای گفتن دارد، کلمه‌ها و حرف‌هایش توی شکمش مدام غل‌غل می‌کنند و وول می‌خورند و بعد، سُر می‌خورند روی زبانش، درست پشت دندان‌هایش! همان‌موقع است که او فوران می‌کند و وسط حرف دیگران می‌پرد! در این داستان لوییس یاد می‌گیرد که چطور محترمانه صبر کند تا نوبتش شود. «دهان نگو؛ کوه آتش‌فشان!» با رویکردی همدلانه، به عادت قطع‌کردن سخن دیگران می‌پردازد و با تکنیکی بامزه به کودکان می‌آموزد افکار و سخنان افسارگسیخته‌شان را کنترل کنند.

خواندن این کتاب به پدران و مادران، معلمان و مشاوران کودک پیشنهاد می‌شود؛ زیرا با شیوه‌ای لذت‌بخش و درعین‌حال سرگرم‌کننده، ارزش‌هایی همچون شنیدن و احترام‌گذاشتن به دیگران هنگام صحبت‌کردن را به کودکان می‌آموزد. این کتاب به قلم جولیا کوک، تصویرگری کری هارتمن و ترجمه فاطمه حقی ناوند در ۳۲ صفحه مصور رنگی از سوی انتشارات مهرسا برای مخاطبان کودک منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها