شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
جامع همه دانش‌های حقوق/ کاری بی‌سابقه در دانشنامه‌نویسی

حسن پوربافرانی، دانشیار رشته حقوق در یادداشتی نوشته است: جای کتابی نگاشته شده با انگیزه علمی، توسط متخصصان هر مدخل، در مجموعه‌ای علمی و معتبر و در عین حال جامع همه شاخه‌های دانش حقوق و در یک کلمه «قابل اعتماد» خالی بود.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حسن پوربافرانی، دانشیار رشته حقوق: در این آشفته‌بازار کتب حقوقی که بیشتر کتاب‌ها با انگیزه‌های غیر علمی مانند کسب امتیاز برای پذیرش در دوره دکتری یا دریافت پایه و رتبه منتشر شده و کمتر کتاب قابل اعتماد جدیدالانتشاری در قفسه‌های کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها یافت می‌شود و به‌ندرت حالتی پدید می‌آید که آدمی از خرید کتابی و پس از مطالعه مقداری از آن، نه به مال و وقت از دست‌رفته که به حال علم و دانش حسرت نخورد، واقعاً جای کتابی نگاشته شده با انگیزه علمی، توسط متخصصان هر مدخل، در مجموعه‌ای علمی و معتبر و در عین حال جامع همه شاخه‌های دانش حقوق و در یک کلمه «قابل اعتماد» خالی بود.


خوشبختانه به همت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و با مدیریت شخصیتی علمی که همه اهالی حقوق او را به‌خوبی می‌شناسند و بی‌نیاز از توصیف است، جای خالی چنین کتابی پر شد و جلد نخست «دانشنامه حقوق ایران» منتشر شد.


با نگاهی بر عنوان روی جلد این کتاب مشخص می‌شود که مدخل‌هایش از «آب‌های بین‌المللی» که از مباحث حقوق بین‌الملل است، شروع شده و به «اعیانی» که از مباحث حقوق مدنی است، خاتمه یافته است و این نشانه جامعیت این دانشنامه در دربرگیری همه شاخه‌های دانش حقوق است.


این دانشنامه از این حیث که کاری گروهی و جامع همه شاخه‌های دانش حقوق است، کاری بی‌سابقه در بخش دانشنامه‌نویسی در رشته حقوق است و متفاوت از کارهایی چون «ترمینولوژی حقوق» یا «مبسوط در ترمینولوژی حقوق» مرحوم استاد لنگرودی است که کاری انفرادی بود. همچنین متمایز از کارهایی نظیر «دانشنامه علوم جنایی» یا «دانشنامه رفتار سایبری» است که محدود به دانش خاصی از حقوق است.

خصوصیت «گروهی بودن» یعنی نوشته شدن هر مدخل توسط متخصص آن مدخل به آن وصف «قابل اعتماد» بودن می‌دهد و خصوصیت «جامع همه دانش‌های حقوق» بودن به آن وصف «قابل استفاده بودن برای همه شاخه‌های حقوق» را می‌بخشد.


این کتاب مرجع، که به نظرم در آینده‌ای نزدیک بیشترین مراجعه اهالی حقوق به آن خواهد، مرزهای دانش حقوق را توسعه خواهد داد، موجب ترویج بیشتر دانش حقوق در جامعه خواهد شد و در نتیجه در تحول سیاست تقنینی و قضایی کشور هم اثر خواهد داشت.


استفاده از این دانشنامه (البته جلد اول آن تا به حال منتشر شده است) که با مدیریت یک فقیه حقوق‌دان و مسلط به مبانی فقهی و حقوقی و با گزینش اساتید متخصص هر مدخل انجام شده را به همه اساتید در همه شاخه‌های حقوقی، قضات، وکلا و دانشجویان همه مقاطع تحصیلی و همه گرایش‌های حقوقی پیشنهاد می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها