یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
عرصه فرهنگ به اقدام هوشمندانه و تداوم برنامه‌های مثبت گذشته نیازمند است

سعید مکرمی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کار هوشمندانه، عبرت از نقاط ضعف دولت‌های قبل و استفاده و تداوم برنامه‌های مثبت را ازجمله انتظارات اهالی فرهنگ به‌ویژه در حوزه نشر می‌داند.

سعید مکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همان‌طور که مشخص است، برنامه‌های اعلام شده کلان‌برنامه است؛ بنابراین نمی‌توان به‌راحتی درباره جزئیات یا خلاء‌های آن صحبت کرد. بسیاری از بندهای کلان‌برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم، استناد به برنامه‌های بالادستی ازجمله برنامه ششم و هفتم توسعه است و بخش دیگر، ادامه برنامه‌های دکتر صالحی در دوره قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: آنچه در برنامه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را نشان می‌دهد، درگیر کردن بخش‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها است که در صدر برنامه‌ها هم قرار دارد؛ چه در سیاست‌های کلی محتوایی و چه برای برون‌رفت از وضعیت دست‌اندازهایی که در حوزه فرهنگ چه در امر بازبینی و ممیزی چه در امر اجرا و اقدام‌های فرهنگی وجود دارد؛ علاوه‌براین در برنامه به موضوع عدالت فرهنگی و مجموعه‌های کمتربرخوردار، توسعه ویترین‌های فرهنگی ازجمله کتاب در سراسر کشور توجه شده است.

مکرمی ادامه داد: حضور دکتر سیدعباس صالحی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از این منظر، حائز اهمیت می‌دانم که اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید از وزارت کشور، دشوارتر باشد؛ چراکه هرچند بودجه زیادی ندارد و به ظاهر مسئولیت ساده‌ای دارد، اما در واقع فارغ از دولت‌ها، دستگاه بسیار پُرچالشی است؛ به‌عبارت دیگر ایجاد تعادل بین دیدگاه‌های متفاوت از یک سو و حفظ اصول از سوی دیگر، به هنرمندی، قدرت مفهومی و نظری همچنین قدرت عملی نیاز دارد. به‌نظرم ایجاد این وضعیت و حفظ و توجه به اصول و سیاست‌های کلی، جزو هنرمندی‌ها و توانمندی‌های دکتر صالحی است.

عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکید برتوجه به نقاط قوت دستگاه‌ها در دولت‌های مختلف در حوزه فرهنگ، گفت: کار هوشمندانه، عبرت از نقاط ضعف دولت‌های قبل و استفاده و تداوم برنامه‌های مثبت پیشنهاد می‌شود؛ بنابراین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم می‌تواند از ظرفیت‌هایی ایجاد شده در دولت قبل استفاده کند؛ ازجمله توجه و دفاع از حقوق آثار دارای مجوز، به‌معنای صیانت از مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

مکرمی، درباره مهم‌ترین مطالبه و انتظار ناشران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از سیاست‌های کتاب‌محور دوره اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به کتابفروشان در کنار ناشران بود؛ اینکه این رویکرد چقدر موفقیت‌آمیز بود یا نه؟ جای بحث دارد اما اصل توجه به دغدغه کتابفروشان به‌عنوان یکی از ارکان زنجیره ارزش تولید و توزیع کتاب، تلاش برای حضور آن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین توجه به کنشگری کتابفروشان در توزیع یارانه در ادامه طرح‌های فصلی، درخور توجه بود. آثار این تجربیات در پیوست‌دار مشخص خواهد شد و البته نقاط قوت و ضعف این اقدامات باید شناسایی شود.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های حمایتی ازجمله در پرداخت تسهیلات، بیمه‌های تامین اجتماعی و معافیت‌های مالیاتی، همواره به ناشران توجه شده، افزود: صحبت از نیاز کتابفروشان به این نوع حمایت‌ها و تسهیلات، کار را به‌اصطلاح دشوار می‌کرد؛ چراکه کمتر کسی توجه می‌کرد، کتابفروشان، به‌عنوان آخرین حلقه نشر، نقش عرضه‌کننده کتاب را دارند.

مدیر نشر اسم با بیان اینکه توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل به کتابفروشان، درخورتوجه و تقدیر بود، ادامه داد: اما باید به این نکته‌ها توجه کرد که برنامه‌ها چقدر موفق بودند و چه نقاط ضعفی داشتند؟ همچنین باید توجه داشت به کدام بخش‌ها باید بیشتر توجه کرد و چه بخش‌هایی نیازمند اصلاح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها