دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
داستانی از «مردهای کوچه عنایت» به قلم ساسان ناطق

«مردهای کوچه عنایت»، تصویری از اتفاقات و حوادثی است که برای این دو نفر رخ می‌دهد. نویسنده در این رمان شخصیت‌هایش را در برابر دو کلید واژه «مادر» و «وطن» قرار می‌دهد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا این رمان با نگاهی به داستان مهاجرت و ترک وطن، زندگی دو دوست به نام‌های سیروس و هدایت را روایت می‌کند که برای رسیدن به آرزوهایشان راهی اروپا می‌شوند. «مردهای کوچه عنایت» تصویری از اتفاقات و حوادثی است که برای این دو نفر رخ می‌دهد.
ناطق شخصیت‌های رمانش را در برابر دو کلید واژه «مادر» و «وطن» قرار می‌دهد. سیروس و هدایت با فراری خودخواسته و دستیابی به یک زندگی عادی، دست به تغییر جغرافیای زندگیشان می‌زنند، در آغاز راه، شرایط به خوبی پیش می‌رود اما گذشتن از مادر و وطن برایشان تاوانی از جنس حس غربت و تنهایی در پی دارد.
رمان «مردهای کوچه عنایت» با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی و پدیده مهاجرت سعی دارد جوان ایرانی را متوجه فرهنگ ملی و مذهبی و گذشته پرافتخار خود کند و مفاهیمی چون وطن، عشق و مادر را برای مخاطب خود بازتعریف کند. بهره‌گیری از مفاهیم مذهبی از جمله پیاده‌روی اربعین و شهادت و نیم‌نگاهی به دوران جنگ تحمیلی از ویژگی‌های جدیدترین رمان ساسان ناطق است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«شمس‌الله یک‌چشم، شمر تعزیه‌مان بود. چشمش عیب و ایرادی نداشت، اما پلک چشم چپش پایین می‌افتاد و مردم فکر می‌کردند سنگک‌پز محل یک چشم دارد. چند سال پیش در محل چو افتاده بود در دعوا چند نفر را لت‌وپار کرده و آنها هم با تیزی زده‌اند رگ پلک چشمش را پاره کرده‌اند.»
«مردهای کوچه‌های عنایت» به قلم ساسان ناطق و توسط انتشارات سوره مهر در ۳۹۲ صحفه به قیمت ۳۴۵ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها