چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
ادبیات فارسی نقش مهمی در شکل‌دهی به هویت ملی و فرهنگی دارد

خوزستان - دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: ادبیات فارسی نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی به هویت ملی و فرهنگی دارد.

فردین کوراوند در حاشیه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی که با حضور شاعران در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، با اشاره به آئین گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: پاسداشت زبان فارسی پاسداشت هویت فرهنگ و پیشینه گران‌سنگ ایران زمین است.

دبیر انجمن شعر قیصر امین پور با بیان اینکه در طول قرن‌ها، شاعران نگهبانان میراث فرهنگی نیاکان ما بودند، عنوان کرد: اکنون به مناسبت درگذشت یکی از چهره‌های محبوب زبان فارسی فرصتی فراهم شد تا نگاهی گذرا و تقدیری مختصر از کوشندگان فرهنگ و تمدن ایرانی صورت پذیرد.

کوراوند با توضیح اینکه نخستین آثار به جامانده از ادبیات و شعر فارسی مضمون‌هایی چون حماسه وطن دوستی است، افزود: نوع دوستی حکمت معارف انسانی از اصلی‌ترین رسالت‌های هنرمند فارسی زبان بوده و در این ضیافت کلمه و فرهنگ، تلاش می‌کنیم تا شمه‌ای از دریای بیکران فضل و دانش این سرزمین را معرفی کنیم.

وی گفت: روز شعر وادب پارسی فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر نسل‌های جوان با آثار بزرگان ادب فارسی است که با برگزاری جلسات شعرخوانی در روز شعر و ادب فارسی و معرفی کتاب‌های ادبی و برنامه‌های فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در تشویق جوانان به مطالعه و علاقه‌مند شدن آن‌ها به ادبیات فارسی ایفا کند.

کوراوند در خصوص اهمیت برگزاری جلسات شعرخوانی و نقد ادبی بیان کرد: برگزاری جلسات شعرخوانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این روز است و در این جلسات، شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی گردهم می‌آیند و به شعرخوانی و نقد آثار ادبی می‌پردازند و نیز زمانی برای معرفی شاعران جوان و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره شاعران برجسته کشور است.

این شاعر خوزستانی اضافه کرد: ادبیات فارسی نه تنها به عنوان یک هنر بلکه وسیله‌ای برای انتقال ارزش‌ها، اخلاقیات و فرهنگ ملی ایرانیان است که از طریق شعر و نثر مفاهیمی چون عشق، عدالت، دوستی و انسانیت را، به نسل‌های مختلف منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: روز شعر و ادبیات فارسی فرصتی است تا به یاد بیاوریم که ادبیات فارسی نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی به هویت ملی و فرهنگی ما دارد و با گرامی‌داشت این روز می‌توانیم به تقویت و ترویج این گنجینه ارزشمند و در انتقال آن‌به نسل‌های آینده کمک شایانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها