پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
«من چسبیده‌ام به تو» قصه همراهی و حمایت دوستانه است

کودک باید بداند نه‌تنها در شادی بلکه در غم نیز باید کنار دوستش باشد و از او حمایت کند و اگر او در سنین پایین این امر را نیاموزد، نمی‌توان انتظار داشت در آینده با سایر انسان‌ها همدردی کرده و به آن‌ها کمک کند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: یکی از مسائلی که کودک حتی در سال‌های ابتدایی پس از تولد هم با آن روبه‌روست، مسئله ارتباط با همسالان و انتخاب دوست است. چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ در چه شرایطی باید کنار او باشیم؟ دوستی چیست؟ چگونه می‌توان آن را حفظ کرد؟ و…از پرسش‌هایی هستند که در کتاب «من چسبیده‌ام به تو» در قالب قصه پاسخ داده می‌شوند. این کتاب را اسمریتی پراسادام هالز نوشته و انتشارات مهرسا به فارسی منتشر شده است.

قصه از زبان یک سنجاب بیان می‌شود که انگار به دوستش، خرس، چسبیده است و در موقعیت‌های مختلف همراه اوست؛ اما روزی حس می‌کند دیگر باید تنها باشد و از خرسی دور می‌شود. کتاب روایت رفت و برگشتی دارد و موقعیت‌های مختلفی در قصه روایت می‌شود: دوستی، تنهایی و دوباره دوستی. نکته درخور توجه این است که هر سه موقعیت متمایزند.

در صفحات ابتدایی کتاب تعبیر زیبایی از زبان سنجاب بیان می‌شود: «من چسبیده‌ام به تو حتی اگر از من شاکی باشی»؛ درواقع عشق از خشم قوی‌تر است و خشم نمی‌تواند روابط دوستی حقیقی را تحت‌تأثیر قرار دهد. یکی از مواردی که برای حفظ دوستی در طولانی‌مدت مؤثر است، اهمیت‌دادن به دوستان و تأیید آن‌هاست. سنجاب ادعا می‌کند در تمام کارهایی که خرسی انجام می‌دهد کنار اوست؛ علاوه بر این مورد، سنجاب گویی مهارت گوش‌دادن فعال را به خوبی آموخته است. او می‌گوید: «من آمده‌ام تا به فکرهای تازه‌ات گوش کنم». خرسی نیز به این درک متقابل رسیده است. در صفحه ۳۰ که سنجاب از خرسی دور شده است خطاب به او می‌گوید: «چه کسی به حرف‌هایم گوش می‌دهد؟». در موقعیت‌های مختلف سنجاب به خرسی کمک می‌کند؛ اما کودکان باید در نظر داشته باشند که کمک در صورت خواست طرف مقابل است. سنجاب در بخشی از داستان می‌گوید: «اگر بخواهی کمکت می‌کنم». دوستی فرصت تجربه‌های جدید و دلنشین است. دوستان می‌توانند باهم به اهدافی برسند که قبل از آن دست‌نیافتنی بوده است. موقعیت‌هایی مثل صخره، دریاچه و کوه به این سبب در داستان نام برده می‌شوند. «کارهایی که هرگز انجام نداده‌ام را از تو یاد گرفتم» اشاره به یادگیری دوسویه کودکان از همسالان دارد. سازگاری با همسالان نیز از موارد اولیه ارتباط کودکان است. «ما باهم کنار می‌آییم» اشاره به این امر دارد.

دوستان همیشه همراه کودک نیستند و فرصت‌های کوتاهی برای بودن در کنار دوستان وجود دارد. یکی از مشکلاتی که کودکان با آن روبه‌رو هستند این است که بعد از فرصت کوتاهِ بازی با همسالان، به سختی موقعیت را ترک می‌کنند. در این کتاب در زمانی که سنجاب ترجیح می‌دهد فرصتی را تنها باشد، این مسئله به خوبی بیان شده است. آموزش مهارت عذرخواهی در هنگام انجام کار اشتباه نیز در این کتاب به زبان قصه بیان شده است. سنجاب می‌گوید: «ببخش یکهو از کوره در رفتم».

همراهی و حمایت دوستان از هم باید در موقعیت‌های مختلف باشد. کودک باید بداند نه‌تنها در شادی بلکه در غم نیز باید کنار دوستش باشد و از او حمایت کند و اگر او در سنین پایین این امر را نیاموزد، نمی‌توان انتظار داشت در آینده با سایر انسان‌ها همدردی کرده و به آن‌ها کمک کند. به این امر نیز به طور مستقیم در کتاب اشاره می‌شود. حمایت دوستانه باید به گونه‌ای باشد که کودک حس کند با دوستش یک گروه است. این تعبیر که در متن به کار برده شد، یکی از بهترین تعبیرها برای تشبیه دوستی است. در بخش‌های مختلف کتاب، این حمایت و ارتباط دوستانه یادآوری می‌شود. درواقع نعمت دوستی نیاز به یادآوری دارد تا از آن غافل نشویم.

این کتاب دو شخصیت محوری و دو شخصیت غیراصلی دارد. سنجاب و خرس شخصیت‌های اصلی هستند و دو دوست دیگر نیز در موقعیت‌های مختلف کنارشان قرار دارند. در تمام بخش‌های کتاب، خرس شخصیت صامتی دارد و با حرکاتش قصه را پیش می‌برد؛ اما در موقعیتی که سنجاب قصد ترک‌کردن او را دارد جملاتی بیان می‌کند. سکوت او به منزله رضایت و جملات او به منزله اعتراض به رفتن سنجاب است. در کنار تمام موارد محتوایی، تصویرگر کتاب نیز شخصیت‌های جذاب و بامزه‌ای برای کودکان خلق کرده است.

کتاب «من چسبیده‌ام به تو» را اسمریتی پراسادام هالز نوشته، استیو اسمال تصویرگری کرده و انتشارات مهرسا با ترجمه فاطمه مهدیان در ۴۰ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۹ هزار تومان برای کودکان ۴ تا ۸ سال منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط