پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
دختری ۱۳ ساله در معرض ازدواجی اجباری

کتاب «نمایشنامه مارال» نوشته عباس‌علی عزتی توسط نشر بلدرچین در ۶ پرده به چاپ رسید. این کتاب در ۹۶ صفحه در قطع رقعی با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با وجود تغییرات عمده‌ی الگوهای ازدواج در دهه‌های اخیر و بالا رفتن سن ازدواج در جوامع شهری، هنوز شاهد کودک‌همسری و ازدواج‌هایی در سنین پایین هستیم. در بررسی ریشه‌های کودک‌همسری، عمدتاً فقر را مهم‌ترین عامل بسترساز آن دانسته‌اند. عامل دیگر، تمایل وصلت با افراد و خانواده‌های پرنفوذ است. تقریباً در تمامی این موارد، تصمیم‌گیرنده بزرگ‌ترها هستند، نه خود کودک اما تصمیم آنها نیز همیشه نتیجه‌ی دلخواهشان را در پی ندارد. نمایشنامه‌ی مارال، داستان دختری ۱۳ ساله است که به دلیل فقر خانواده و نوجویی و فرصت‌طلبی طلبکار پنجاه ساله خانواده، در معرض ازدواجی اجباری قرار می‌گیرد. تلاش مادر مارال برای تن ندادن به این ازدواج ثمری نمی‌بخشد و سرانجام مارال، تحت تأثیر تصمیم‌سازی بزرگ‌ترها و اطرافیانش، برای نجات از ازدواج اجباری با مرد پنجاه ساله، انتخابی دیگر می‌کند که نتیجه‌ای مشابه دارد.

عباس‌علی عزتی در مقدمه کتاب نوشته است: «نمایشنامه‌ی مارال در سال ۱۳۷۰ نوشته شد و کار کلاسی من در درس نمایشنامه‌نویسی بود. من بعد از نوشتن آن ارتباط چندانی با جوامع روستایی نداشتم و بر این گمان بودم که در دهه‌های اخیر کودک همسری موضوعیت خود را از دست داده و موضوع نمایشنامه مارال را موضوعی کهنه و مربوط به جوامع روستایی در دهه‌های گذشته می‌پنداشتم، اما با انتشار گزارش‌های اخیر درباره کودک همسری در رسانه‌ها و اطلاع از سیر صعودی آن به بازنویسی و انتشار این نمایشنامه ترغیب شدم.»

«نمایشنامه‌ی مارال» داستان دختری سیزده ساله است که به دلیل فقر خانواده و نوجویی و فرصت‌طلبی طلبکار پنجاه ساله‌ی خانواده، در معرض ازدواجی اجباری قرار می‌گیرد. تلاش مادر مارال برای تن ندادن به این ازدواج ثمری نمی‌بخشد و سرانجام مارال، تحت تأثیر تصمیم‌سازی بزرگ‌ترها و اطرافیانش، برای نجات از ازدواج اجباری با مرد پنجاه ساله انتخابی دیگر می‌کند و در دام دیگری می‌افتد که نتیجه‌ای مشابه دارد.

نقش‌های این نمایشنامه عبارت‌اند از: جیران، مادر مارال که ۳۵ سال سن دارد. مارال، دختر ۱۳ ساله جیران که با هیکلی درشت دختر دم بخت به نظر می‌آید. شوکت، مادربزرگ ۶۰ ساله مارال، رجب بقال ده که ۵۰ سال سن دارد، زن ۴۰ ساله رجب که زن اول اوست، غضنفر، با سن حدوداً ۳۰ تا ۳۵ قلچماق ده است، ریحانه، ۲۵ ساله نقش دختر همسایه را دارد، برادر ریحانه با ۴۰ سال سن خاطرخواه مارال است، جوان یک ۱۵ ساله و جوان دو ۱۶ ساله است.

کتاب «نمایشنامه مارال» نوشته عباس‌علی عزتی در ۳۰۰ نسخه، توسط نشر بلدرچین در ۶ پرده به چاپ رسید. این کتاب در ۹۶ صفحه در قطع رقعی با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها